Rynek lotniczy w II kwartale 2015 roku
Urząd Lotnictwa Cywilnego przygotował statystyki dotycząceprzewozów lotniczych oraz analizę rynku lotniczego w drugim kwartale 2015 r. Wdrugim kwartale 2015 roku na rynku obowiązywała kontynuacja pozytywnych trendówz poprzednich okresów. W pierwszych miesiącach sezonu letniego doszło zarównodo zwiększenia liczby pasażerów, liczby operacji, jak i współczynnika wypełnieniamiejsc. W efekcie wszystkie te wskaźniki wzrosły łącznie w całym półroczu.Wyraźnie silny wzrost przewozów widać w przypadku ruchu regularnego. Pozytywnesygnały można dostrzec również na rynku połączeń czarterowych, jednakże wzrostnie był tak duży jak w poprzednim kwartale. Znaczne wzrosty odnotowaliprzewoźnicy LCC, którzy byli jednymi z głównych motorów wzrostu w polskichportach lotniczych. Warto również wskazać, że w przeciwieństwie do pierwszegokwartału, w drugim kwartale żaden port lotniczy nie odnotował ujemnej dynamikiruchu.
Przewozy pasażerskie w drugim kwartale 2015 roku w Polscezwiększyły się o 14%, w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku. W półroczuwzrost wyniósł 15%. Dobre wyniki ruchu lotniczego miały miejsce przy niższejdynamice liczby operacji (+7%) w drugim kwartale i ponad 9% wzroście w całympółroczu. W tym czasie zwiększyła się również średnia liczba pasażerówprzypadających na rejs. (111 pasażerów w drugim kwartale oraz 103 w całympółroczu), co było efektem zwiększenia średniej wielkości samolotów o ok. 7miejsc w stosunku do drugiego kwartału 2014 (o ok. 6 miejsc w całym półroczu)oraz nieznacznego wzrostu wskaźnika seat factor (S/F). Choć S/F, liczony jakoiloraz liczby pasażerów i miejsc pasażerskich oferowanych na rynku, wzrósłzaledwie o 1 punkt procentowy (w półroczu podobna wartość) to należy wskazać,że i tak można go uznać za satysfakcjonujący, jeśli weźmie się pod uwagęprzeszło 13% wzrost liczby oferowanych miejsc pasażerskich.
Wyniki przewozówpasażerskich zanotowane przez polskie porty lotnicze w pierwszym półroczuznacznie przewyższyły te zrealizowane przez europejskie porty zrzeszone w ACIEurope. Analizując sytuację w poszczególnych grupach portów, lotnisko Chopina wWarszawie osiągnęło jednak nieco gorszy wynik od porównywalnych europejskichportów. Porty regionalne (z uwzględnieniem Warszawa/Modlin) uzyskały natomiastznacznie wyższy wzrost w porównaniu do portów, obsługujących mniej niż 5 mlnpasażerów rocznie. Ruch międzynarodowy w Polsce zanotował w tym czasie znaczniewyższą dynamikę ruchu (+15%) w porównaniu do przewozów międzynarodowychzrealizowanych przez porty ACI. Jednocześnie liczba operacji w całym półroczu wPolsce wzrosła o 10%. Należy podkreślić, że do wzrostu ruchu międzynarodowegoprzyczyniły się przewozy zarówno z pierwszego jak i drugiego kwartału. Bardzodobre wyniki w pierwszym półroczu odnotowano także w przewozach krajowych(+16%), które kształtowały się również na znacznie wyższym poziomie wporównaniu do portów ACI.
Liderem wzrostu, pod względem ilościowym, w drugim kwartalei w pierwszym półroczu był port Warszawa/Modlin. Wśród portów regionalnych,podobnie jak w pierwszym kwartale, najlepszy wynik odnotował port w Gdańsku, anastępnie w Krakowie i Katowicach. Dodatnie dynamiki ruchu uzyskały takżepozostałe porty regionalne. W dużej mierze była to zasługa przewoźników LCC iprzewoźników sieciowych, którzy otworzyli nowe połączenia w kilku polskichportach.
W ramach przewozów regularnych w drugim kwartale, największewzrosty były w przypadku Wielkiej Brytanii, a następnie Niemiec, Norwegii iHiszpanii. W przewozach czarterowych najpopularniejszym kierunkiem była z koleiGrecja. Warto wskazać, że spadki przewozów nastąpiły w przypadku kierunków oniestabilnej sytuacji politycznej jak Izrael czy Tunezja i Egipt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Polskie porty lotnicze obsłużyły w pierwszym półroczu 2015roku ponad 13,8 mln pasażerów, co stanowi 15% wzrost w stosunku doanalogicznego okresu poprzedniego roku. Wzrost w drugim kwartale wyniósł 14%, azatem był on o ok. 2 punkty procentowe niższy w porównaniu do wynikówzanotowanych dla pierwszego kwartału. W drugim kwartale zwiększyła się równieżśrednia długość odcinka lotu o 10 km. Do wzrostów doszło również w przypadkuliczby operacji. W pierwszym półroczu wzrosły one o 9%, a w samym drugimkwartale o 7% (jeśli wyłączyć operacje bez przewozów pasażerów). Podobnie jak wprzypadku pasażerów dynamika wzrostu liczby operacji była jednak niższa oddynamiki odnotowanej w pierwszym kwartale 2015 roku. W drugim kwartale doszłoteż do znaczącego wzrostu oferowania. Liczba dostępnych miejsc pasażerskichwzrosła o 13%, a łącznie w pierwszym półroczu 2015 roku o 14%.
„