Rok 2017: rekordowe odszkodowania dla pasażerów

infoair
19.12.2017 10:24

Im więcej problemów mają lotniczy przewoźnicy tym więcej odszkodowańotrzymują pasażerowie. O w 2017 r. sporo się działo na polskim niebie.

Rok 2017 obfitował w problematyczne sytuacje z dużymiliniami w roli głównej – chaos w Ryanairze, bankructwo Air Berlin, awariasystemu informatycznego w British Airways. Także te wydarzenia wpłynęły na to,że liczba pasażerów uprawnionych do wypłaty odszkodowania okazała się rekordowa– według prognoz AirHelp (firmy specjalizującej się w uzyskiwaniu odszkodowań lotniczych) 143 383osoby mają prawo do rekompensaty.

Z danych AirHelpwynika, że osoby odlatujące z polskich lotnisk, które spotkały się zanulowaniem lotu lub jego poważnym opóźnieniem, wynoszącym ponad trzy godziny,mogą ubiegać się o rekompensaty o łącznej wartości ponad 172 mln złotych.

W tym roku polskie lotniska najbardziej oblegane były wsierpniu. Co nie zaskakuje, ponieważ jest to okres wakacyjny. Tylko w tymmiesiącu wykonano ponad 15 000 lotów z ponad 2 mln pasażerów na pokładach.

Najpopularniejsze połączenia z polskich lotnisk w 2017 rokuto przede wszystkim loty krajowe. Pomimo wzmożonego ruchu na tych trasach, nieokazały się one jednak najbardziej problematyczne. Numerem jeden wśródnajczęściej zakłócanych kursów okazała się trasa Gdańsk – Berlin – ponad 64%lotów było opóźnionych o ponad 3 godziny bądź zostało odwołanych. Na drugiejpozycji tego niechlubnego zestawienia znalazła się relacja Warszawa – Londyn, apodium zamyka Kraków – Paryż, gdzie co trzeci lot był mocno problematyczny.

Trasa

Wskaźnik utrudnionych lotów*

1. Gdańsk – Berlin

64,29%

2. Warszawa – Londyn

35,85%

3. Kraków – Paryż

32,84%

4. Kraków – Londyn

32,64%

5. Warszawa – Paryż

32,20%

*Stosunek wszystkich wykonanych lotów do tych opóźnionych (powyżej 3h) bądźodwołanych. W zestawieniu wzięto pod uwagę połączenia, na których wykonano min.100 lotów w ciągu całego roku. Dane zaokres styczeń-listopad 2017 r

Ciężki rok

To był ciężki rok dla popularnych w Polsce przewoźników.AirBerlin ogłosił upadłość, a Ryanair popadł w chaos – odwołał tysiące lotów,utrudniając tym samym podróże ponad 2 mln pasażerów. To wszystko wpłynęło naznaczny wzrost cen biletów w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

W 2017 r., w ciągu tylko zaledwie jednego miesiąca, liniaBritish Airways stanęła w obliczu dwóch awarii systemu informatycznego,powodujących utrudnienia w podróży dla setek tysięcy pasażerów. Szacuje się, żeodszkodowania dla klientów wyniosły ok. 100 mln funtów.

Wśród najbardziej nietypowych powodówopóźnień lotów w 2017 znalazły się: skorpion i mysz na pokładzie oraz brakpapieru toaletowego w toalecie. Co ciekawe, ci dwaj zwierzęcy pasażerowie nagapę to również przypadki z British Airways, które prawdopodobnie kosztowałylinię 300 tys. funtów – tyle w przybliżeniu wyniosły rekompensaty dla klientów.

-„W tym roku byliśmy świadkami wielu wydarzeń w sektorzetransportu lotniczego. Kłopoty popularnych wśród Polaków linii na pewno wpłynąna przetasowania w naszym rankingu najlepszych i najgorszych przewoźników naświecie, czyli w AirHelp Score – komentuje Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Bieżące dane AirHelp Score wskazują, że w 2017 r. BulgariaAir i SmartWings okazały się najgorszymi przewoźnikami na świecie. Polski LOTuplasował się natomiast na 43. miejscu. AirHelp przygotowuje równieżzestawienie portów lotniczych. Lotnisko w Kuwejcie oraz dwa porty z WielkiejBrytanii (London Gatwick i Manchester) znalazły się na końcu rankingu.Uwzględniony w rankingu Port Lotniczy im. Chopina w Warszawie znalazł się na25. pozycji (na 76 ocenianych).

Pasażerowie nie znają swoich praw

Warto pamiętać, że w przypadku opóźnionego lub odwołanegolotu, pasażerowie są uprawnieni do otrzymania odszkodowania w wysokości nawetdo 600 euro. Nadal jednak niewiele osób składa reklamację u przewoźnika –według danych AirHelp zaledwie 2% klientów jest świadomych swoich praw.

-„Namawiamy pasażerów, którzy w 2017 roku spotkali się zutrudnieniami w podróży, aby sprawdzili, czy mają prawo do ubiegania się oodszkodowanie. Uzupełniając krótki formularz na Airhelp.pl bądź zapośrednictwem aplikacji mobilnej, natychmiast otrzymasz informację, czy Twójlot kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty – mówi Natalia Gębska, CountryManager w AirHelp.

Wniosek o odszkodowanie można złożyć samemu lub skorzystać zpomocy firmy AirHelp, która wyręcza w przeprowadzeniu tej procedury. Szczegóły nahttps://www.airhelp.com/pl