Regionalne lotniska zbliżają się do granicy przepustowości

infoair
31.08.2018 14:00

ZwiązekRegionalnych Portów Lotniczych zlecił firmie doradczej BBF analizy i działania,które pomogą w pozyskaniu unijnego wsparcia dla planowanych przez lotniskainwestycji infrastrukturalnych. Regionalne lotniska w szybkim tempie zbliżająsię do granicy przepustowości i potrzebują inwestycji.

Wprojekcie uczestniczą porty w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie,Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie. Celem przedsięwzięciajest zidentyfikowanie potrzeb inwestycyjnych w regionalnych portach lotniczych,a następnie ich przyporządkowanie do dwóch potencjalnych źródeł finansowania,dostępnych dla zarządzających lotniskami w ramach środków unijnych. Wnioski zprojektu Związek ogłosi do połowy przyszłego roku.

Pierwszym źródłem finansowania dla inwestycji na lotniskach jest ProgramOperacyjny Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014-2020, wramach działania pod nazwą „Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T”.Środki z tej puli mogą być przeznaczone na inwestycje poprawiającebezpieczeństwo. Drugie potencjalne źródło to przyszły budżet Unii Europejskiejna lata 2021-2027. W tym obszarze porty regionalne będą dążyć do uzyskaniamożliwości dofinansowania inwestycji wspierających rozwój infrastrukturyliniowej, takiej jak płyty postojowe, drogi kołowania czy drogi startowe, orazkubaturowej, jak terminale.

Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik wskazuje, żeaktualnie polskie porty regionalne nie mają możliwości pozyskania dofinasowaniaprojektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii Europejskiej, a potrzebyinwestycyjne lotnisk są ciągle bardzo duże.

„Wynika to m.in. z faktu, że w szybkim tempie zbliżamy się do osiągnięcia granicy przepustowości portów w regionach, która szacowana jest napoziomie 32 mln pasażerów rocznie. W zeszłym roku pasażerów było ponad 24miliony; prognozujemy, że w tym roku w regionach obsłużonych zostanie około 28milionów osób” – powiedział w piątek Tomasik.

Przypomniał, że każdego roku ponad 60 proc. podróżnych obsługiwanych napolskich lotniskach korzysta z siatki połączeń portów regionalnych, copotwierdza ich istotną rolę w systemie transportowym Polski.

W efekcie inicjatywy ZRPL ma powstać kompleksowy dokument obrazującypotrzeby inwestycyjne polskich lotnisk regionalnych, które muszą byćzrealizowane po to, by zapewnić optymalny rozwój branży w najbliższych latach.W dokumencie znajdą się także wskazania dotyczące możliwości pozyskaniafinansowania dla planowanych projektów ze źródeł UE. W trakcie prac naddokumentem firma doradcza będzie konsultować się m.in. z Centrum UnijnychProjektów Transportowych. Wsparcie dla projektu zadeklarowało takżeMinisterstwo Inwestycji i Rozwoju.

W ub. roku w polskich portach regionalnych obsłużono ponad 24,3 mlnpasażerów – o prawie 3 mln (14 proc.) więcej niż rok wcześniej. Udział lotniskregionalnych w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (40,09 mlnpasażerów) w minionym roku wyniósł 61 proc. Pozostałe 39 proc. (ok. 15,75 mlnpasażerów) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie.Aktualnie ZRPL zakłada, że w 2018 roku regionalne porty lotnicze obsłużą wsumie prawie 28 mln pasażerów, czyli ok. 3,7 mln więcej niż przed rokiem.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych powstał w celu zorganizowania iusystematyzowania współpracy pomiędzy lotniskami regionalnymi w Polsce. Głównymcelem organizacji jest ochrona praw i reprezentowanie interesów członkówZwiązku wobec związków zawodowych, organów władzy i administracji oraz organówsamorządu.

Ważnymi obszarami działalności Związku są także: wspieranie inwestycji,modernizacji i restrukturyzacji portów lotniczych oraz poszukiwanie zasilaniakapitałowego i finansowego, opracowywanie wspólnych standardów jakości działaniaportów oraz poszukiwanie możliwości poprawy ich działania. (PAP)