Pyrzowice z nową drogą kołowania i oświetleniem

infoair
20.12.2017 13:05

Lotnisko Katowice zakończyło prace związane z przekształcaniemstarej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowegoportu do operacji w warunkach ograniczonej widzialności – poprzez budowę nowegooświetlenia.

Jak poinformował w środę Piotr Adamczyk z biura prasowegolotniska, dzięki przebudowie starej drogi startowej wzrosła przepustowość polamanewrowego portu, szczególnie w czasie fal odlotów i przylotów. Z koleiinwestycja związana z oświetleniem nawigacyjnym poprawiła dostępność lotniska wwarunkach ograniczonej widzialności i zwiększyła poziom bezpieczeństwa.

Przebudowa dawnej drogi startowej o długości 2800 mrozpoczęła się w październiku 2015 r., krótko po oddaniu do użytku równoległej,nowej drogi o długości 3200 m. Głównym celem było wzmocnienie starejnawierzchni i nadanie jej właściwej geometrii. Powstało też nowe odwodnienie,oznakowanie i oświetlenie nawigacyjne.

Przebudowa objęła starą drogę startową na długości 2380 m,bez najnowszego, zachodniego odcinka o długości 420 metrów – zbudowanego w 2000r. Starą infrastrukturę przekształcono w drogę kołowania H1 o wysokiej nośności(dzięki czemu wzrosła przepustowość pola manewrowego portu) oraz płytępostojową nr 4, służącą do obsługi samolotów general aviation.

W drugim etapie lotnisko zmodernizowało wybrane drogikołowania i stanowiska postojowe pod kątem operacji w warunkach ograniczonejwidzialności, poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego osi. Wefekcie w Pyrzowicach powstała pętla komunikacyjna z oświetleniem zapewniającymnieprzerwane prowadzenia wzrokowe samolotu po osi – od drogi startowej, przezwybrane drogi kołowania, do określonych stanowisk postojowych.

„W praktyce ukończenie pętli komunikacyjnej oznacza, że wmomencie kiedy widzialność spada poniżej 550 metrów piloci mogą samodzielniekołować samolotem do widzialności nie niższej niż 350 metrów. Wcześniej, gdywidzialność spadała poniżej 550 metrów, niezbędna była asysta samochodu +Followme+” – wyjaśnił Adamczyk.

Oba te zadania były kolejnymi elementami trwającego od ponad10 lat procesu inwestycyjnego w Katowice Airport. Dotąd objął on: modernizacjęhangaru technicznego, budowę nowego hangaru technicznego, rozbudowę płytypostojowej nr 1 na zachód, rozbudowę płyty postojowej nr 1 na wschód wraz zmodernizacją dróg kołowania E1, E2 i D.

Lotnisko zbudowało nową drogę startową wraz z systemem drógkołowania, nowy terminal cargo, nową płytę do odladzania oraz płytę postojowejdla samolotów cargo przed nowym terminalem towarowym; przeprowadziło rozbudowęi modernizację terminalu pasażerskiego A i zbudowało nowy terminal pasażerski C(przylotowy).

Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyty postojowej cargo nazachód. W toku są prace związane z przygotowanie projektu budowlanegocałkowitej modernizacji i rozbudowy centralnego terminalu pasażerskiego B(prace mają ruszyć w sezonie zimowym 2019-2020). W przyszłym roku rozpoczniesię rozbudowa na zachód parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi -powstanie tam ponad 600 miejsc postojowych.

Na lotnisku trwają też prace nad uzbrojeniem w system ILSCAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Na zleceniePolskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portubudowana jest nowa wieża kontroli. Spółka Chopin Airport Development budujehotel Moxy należący do sieci Marriott.

Kontekstem tych inwestycji jest szybko rosnący ruch wKatowicach. Lotnisko, według obecnych prognoz, w całym 2017 r. ma obsłużyć 3,88mln pasażerów, a w przyszłym roku – znacznie przekroczyć 4 mln. W perspektywie20 lat lotnisko Katowice prognozowało niedawno obsługę 7,4 mln pasażerówrocznie.(PAP)