Przychody portów lotniczych

infoair
29.02.2012 15:13

Przychody portów lotniczych można podzielić na: przychody z działalności lotniczej oraz pozalotniczej.

Do tych pierwszych można zaliczyć opłaty lotniskowe za lądowanie samolotu, pasażera odlatującego, postój statku powietrznego i obsługę naziemną (np.: sprzątanie, dostarczenie powietrza, obsługę sanitarną odpadów, tankowanie, załadunek i rozładunek towarów z/do samolotu). Do innych czynności obsługi naziemnej można zaliczyć sterowanie ruchem w obrębie portu lotniczego, obsługę biletową, bagażową i transportowanie pasażerów z/do budynków terminali (w niektórych portach lotniczych wykorzystywane są w tym celu rękawy). Obsługa naziemna w porcie lotniczym może być świadczona przez:
•porty lotnicze np.: Dusseldorfie, Paryżu, Frankfurcie, Rzymie i Wiedniu;
•przewoźników lotniczych np.: Kopenhadze, Dublinie, Genewie i Marsylii;
•wspólnie przez porty lotnicze i linie lotnicze np.: Wielkiej Brytanii oraz Lizbonie;
•agentów handlingowych.

Przychody pozalotnicze wyraża się opłatami pobieranymi za dzierżawę miejsc na terenie portu dla wyspecjalizowanych firm zajmujących się świadczeniem rozmaitych usług w zakresie dostarczenia rozrywki i rekreacji pasażerom. Porty lotnicze mogą oferować usługi w zakresie uatrakcyjnienia czasu podróżnym spędzonego w terminalu. W dużych i bardzo dobrze rozwiniętych portach lotniczych lokuje się restauracje, bary, wypożyczalnie samochodów, parkingi i sale konferencyjne. Obiekty te lokalizowane są najczęściej w terminalach lub w części ogólnodostępnej terenu portu lotniczego. Przykładem portu lotniczego, który wykorzystuje tereny przyległe do rozwijania działalności komercyjnej jest Frankfurt Airport. Znajdują się tam:
•kina i dyskoteki;
•galerie handlowe i supermarkety;
•restauracje, kawiarnie i hotele;
•centra konferencyjne;
•gabinety fryzjerskie, kosmetyczne i wiele innych .

W zależności od specyfiki ruchu lotniczego działalność komercyjna może różnić się od siebie stopniem i możliwościami zaspokojenia potrzeb pasażerów, ale i tak pozostanie ona jednym z elementów biznesu lotniczego. Różnice w poziomie, rodzaju i zakresie usług wynikają z wielu czynników, m.in.: od kogo usługa pochodzi (władz portu, przewoźników lotniczych lub prywatnych firm), poziomu rozwoju portu i potrzeb jakie on ma zaspokoić.