Przebudowa skrzyżowania dróg startowych Lotniska Chopina we wrześniu 2010 r.

infoair
11.02.2010 18:08

Kierownictwo Lotniska Chopina podjęło ostateczną decyzje w sprawie terminu przebudowy skrzyżowania dróg startowych na warszawskim lotnisku. Terminy przebudowy skrzyżowania są kompromisem pomiędzy pierwotnym planem zakładanym przez lotnisko, a propozycją linii lotniczych i touroperatorów zgłoszoną zarządzającemu portem.

Zatwierdzony i przekazany do realizacji plan zamknięcia skrzyżowania dróg startowych DS-1 i DS-3, związany jest z prowadzonym w trakcie tego roku remontem całej drogi startowej DS-1.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem skrzyżowanie na Lotnisku Chopina w Warszawie wyłączone będzie z użytkowania w następujących terminach:

– 03.09.2010 od godz. 23:30 do 06.09.2010 do godz. 5:00 (2 dni*)
– 10.09.2010 od godz. 23:30 do 12.09.2010 do godz. 8:00 (1 dzień*)
– 17.09.2010 od godz. 23:30 do 19.09.2010 do godz. 8:00 (1 dzień*)
*wraz z poprzedzającymi i następującymi nocami

Zaplanowane zamknięcia dotyczą wyłącznie przebudowy skrzyżowania dróg DS 1 i DS 3 o powierzchni 62.300 m2 i zakładają około 120 godzin niezbędnych na realizację następujących robót:

– zmiana niwelety drogi startowej (zmiana profilu podłużnego)
– zmiana spadków poprzecznych
– poprawienie nośności nawierzchni (dostosowanie do pootrzeb obsługi m.i.: Boeinga 787)
– ułożenie ok. 30 000 ton masy bitumicznej przy grubości do 55 cm ponad istniejącą nawierzchnię (równowartość 1120 wywrotek 25-cio tonowych)

Wykonanie powyższych prac w tak krótkim czasie możliwe będzie tylko przy równoczesnym prowadzeniu remontu całej drogi DS-1 i wykorzystaniu technologii 'betonu asfaltowego’. Jednocześnie, ze względu na warunki pogodowe i wymogi techniczne przyjętej technologii jedynym miesiącem dającym szanse na terminowe i zgodne z wymogami przeprowadzenie prac jest wrzesień.

Zgodnie z Normą PN-74 S-96022, pkt 2.7.1: „Wykonanie warstw jezdnych z betonu asfaltowego powinno się odbywać przy temperaturze otoczenia powyżej 10°C i przy suchej warstwie pokrywanej, natomiast temperatura otoczenia w ciągu doby powinna utrzymywać się powyżej 5°C”.

Przyjęty harmonogram przebudowy drogi startowej DS-1 i skrzyżowania jej z drogą DS-3 jest konsekwencją wspomnianych wcześniej konsultacji z przewoźnikami i touroperatorami, jak również efektem dodatkowych opinii zarówno Instytutu Badawczego Dróg i Mostów: '(…) wykonanie tych robót w trybie nocnym jest niemożliwe. Niezbędne jest zatem zorganizowanie robót etapowo w kolejnych weekendach. Przygotowany harmonogram i etapowanie robót jest poprawnym rozwiązaniem pod względem technologicznym. Przyjęty termin realizacji modernizacji DS. w trzech kolejnych weekendach września 2010 r. jest optymalny ze względu na warunki atmosferyczne. Późniejszy termin październikowy byłby ryzykowny ze względu na możliwe deszcze oraz niższą temperaturę powietrza, zwłaszcza nocą.’ – Opinia o przygotowaniu modernizacji DS 1 lotniska Chopina, Okęcie, Warszawa. Prof. dr hab. inż. Dariusz Sybilski oraz ekspertów powołanych bezpośrednio przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA): '(…) pracownicy PL im. Chopina bardzo dobrze zaplanowali roboty i oszacowali zarówno czas potrzebny na ich wykonanie jak i wymogi technologiczne (…) naprawdę nie widzę żadnej innej możliwości zredukowania czasu robót (łącznie 120 godzin zamknięcia drogi startowej) niż rozwiązanie zaproponowane przez Port Lotniczy. (…) jestem przekonany, że w dłuższej perspektywie zaakceptowanie planu opracowanego przez PL Chopina najlepiej służy interesom linii lotniczych’ – Edward L. Gervais, Specjalista Technologii Nawierzchni Utwardzonych, Boeing Airport Technology Group. '…muszę stwierdzić, że zamknięcie skrzyżowania na 3 weekendy jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż wykonywanie robót jedynie w godzinach nocnych’ – Robert Humer, Regionalny Dyrektor Techniczny ds. Nawierzchni Utwardzonych, Instytut Asfaltu, Kalifornia 'Na podstawie powyższych przesłanek nie widzę innej możliwości, jak wykonanie zaplanowanej przebudowy zgodnie ze wskazanym powyżej harmonogramem. Dlatego, podobnie jak we wrześniu 2009 r., poprosiłem przewoźników o nie uwzględnianie w rozkładach, operacji lotniczych wykonywanych z Lotniska Chopina w Warszawie w czasie zamknięcia skrzyżowania.’ – powiedział Michał Marzec, Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie – 'Równocześnie, przyjęty harmonogram jest bardziej korzystny dla pasażerów, niż ten, o którym informowaliśmy linie lotnicze już we wrześniu ubiegłego roku.’ – dodał Marzec.

Dyrektor Marzec podkreślił, że przekładanie remontu na kolejne lata nie jest możliwe ze względu na spiętrzenie się kluczowych dla kraju wydarzeń jak Prezydencja Polski w UE w 2011 czy ME UEFA EURO 2012. Dodatkowo zamknięcia lotniska w połączeniu z planowanym przez specjalistów wzrostem ruchu lotniczego w kolejnych latach byłyby jeszcze bardziej uciążliwe dla przewoźników, touroperatorów i wspólnych klientów – pasażerów.