PPL ustępuje ws. Modlina? Zniesienie jednomyślności
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”formalnie zaproponowało pozostałym udziałowcom Portu Lotniczego w Modliniezmianę w sposobie podejmowania decyzji – poinformował PPL. Oznacza to, żeobowiązująca w głosowaniach zasada jednomyślności zostałaby zastąpiona zasadąwiększości bezwzględnej.
-„Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, PPL formalniei ponownie zaproponował pozostałym udziałowcom Portu Lotniczego w Modlinie zmianęw sposobie podejmowania decyzji. Obowiązującą dotychczas w głosowaniach zasadęjednomyślności, miałaby zastąpić zasada większości bezwzględnej na zasadachopisanych w kodeksie spółek handlowych” – poinformował PPL we wtorkowymkomunikacie, który jest jednym z czterech akcjonariuszy w spółce, będącejwłaścicielem lotniska w Modlinie.
Zgodnie w informacjami zawartymi na stronie internetowejlotniska w Modlinie, właścicielami spółki Mazowiecki Port LotniczyWarszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego – posiada 33,29 proc. udziałów,Województwo Mazowieckie – 32,66 proc. udziałów, Państwowe Przedsiębiorstwo”Porty Lotnicze” – 29,39 proc. udziałów oraz Nowy Dwór Mazowiecki -4,66 proc. udziałów.
Jak poinformowano w komunikacie, zdaniem „PortówLotniczych”, decyzja ta pozwoli „odblokować proces decyzyjny,przyczyni się też do samodzielnego, pozbawionego presji aktualnej sytuacjizajmowania swobodnego stanowiska zarówno przez wspólników, jak też członkówzarządu i rady nadzorczej”.
„Po zniesieniu jednomyślności na rzecz zwykłejwiększości głosów zgodnie z zasadami kodeksu spółek handlowych, PPL nanajbliższym NZW zwołanym na dzień 5 marca br. będzie mógł głosować przeciwkodalszemu zadłużaniu portu, a jednocześnie głos PPL nie będzie mógł byćtraktowany jako głos blokujący” – tłumaczy PPL.
Zadłużony jak Modlin
Jak czytamy – w ocenie PPL – „głosowanie zazwiększaniem i tak już mocno zadłużonego portu, szczególnie w sytuacji, gdy jużobecnie portu nie stać na spłatę bieżących zobowiązań z tytułu wyemitowanychobligacji (od 2018r. spłaca je Marszałek Województwa Mazowieckiego), a ponadtopożyczona kwota wydaje się być jedynie częścią potrzeb finansowych portu, nierozwiązuje, a jedynie odracza w czasie i potęguje problemy finansowe MPL, apłatnikami całości poręczonej kwoty mogą wówczas zostać podatnicyMazowsza”.
PPL podał, że obecnie kwota spłaconych przez województwoobligacji wynosi 11,03 mln zł. PPL przypomniało, że w grudniu 2016 r. zaproponowałpodwyższenie kapitału zakładowego MPL o kwotę co najmniej 136 mln zł wpołączeniu z propozycją zmian do umowy spółki, pozwalającą PPL na przejęcieportu i zmianę jego modelu biznesowego.
„Wtedy taką propozycję zablokowali udziałowcysamorządowi, proponując jako alternatywę dalsze zadłużanie portu. Dodatkowo,złożona przez PPL już raz w kwietniu 2018 r. propozycja zniesieniajednomyślności została również odrzucona przez marszałka Struzika, gdyż po jejzniesieniu marszałek nie byłby w stanie przypisywać PPL blokowania dalszegorozwoju Modlina rozumianego jako jego dalsze zadłużanie” – przekazało PPL.
W komunikacie napisano, że prezes PPL Mariusz Szpikowskiwystosował formalne pismo o wyrażenie zgody na uzupełnienie porządku obrad ipodjęcie uchwały w tej sprawie na najbliższym Zgromadzeniu WspólnikówMazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.. PPL przekazałrównież propozycję stosownych zmian w umowie spółki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„+Porty Lotnicze+ mają nadzieję, że pozostaliakcjonariusze wyrażą zgodę na proponowaną zmianę zapisów, co przyczyni się doprzezwyciężenia długotrwałego pata, uniemożliwiającego podejmowanie ważnych dlaportu w Modlinie decyzji i zobowiązań” – czytamy.
Mazowsze gotowe
W ubiegłym tygodniu marszałek Struzik zadeklarował gotowośćdo przejęcia udziałów w spółce zarządzającej lotniskiem Warszawa-Modlin od PPL.Dodał, że chce zainteresować tą inwestycją władze Warszawy. Propozycja ma byćprzedstawiona 5 marca na walnym zgromadzeniu wspólników. „To rozpoczynapewien proces, w umowie spółki są opisane dojścia do momentu sprzedaży, czyprzejęcia przez jednego ze wspólników udziałów drugiego wspólnika” -wyjaśnił. Dodał, że obecnie jest prowadzona pogłębiona analiza stanu firmy.
Struzik wyjaśnił wówczas, że chodzi o to, by samorządyprzejęły większość spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin i niązarządzały „dla pożytku zarówno podróżnych, jak i dalszego rozwoju tejfirmy.
PPL zarządza m.in. Lotniskiem Chopina w Warszawie.Przedsiębiorstwo posiada udziały lub akcje kilkunastu spółek.
Lotnisko w Modlinie powstało w 2012 r. Lotnisko w Modlinie wub.r. obsłużyło ponad 3 mln pasażerów. Lotnisko obsługuje regularne rejsyirlandzkiego Ryanaira. (PAP)
„