PPL cały czas promuje Radom i planuje przetargi
Koszty rozbudowy lotniska w Radomiu i przejęcia w efekcieczęści ruchu z Okęcia, byłyby mniejsze niż koszty rozbudowy lotniska w Modlinie- tak prezes Polskich Portów Lotniczych Mariusz Szpikowski uzasadnia w „Super Expressie” zamiary PPL, aby to z Radomia uczynić duży port.
Szpikowski przekonuje, że do czasu zbudowania CentralnegoPortu Lotniczego, potrzebne jest zwiększenie przepustowości lotnisk naMazowszu. Jednak Lotnisko Chopina, „nawet jeśli rozbudujemy je domaksymalnych rozmiarów, nie będzie w stanie obsługiwać rosnącej liczbypasażerów” – zaznaczył.
Do wyboru był więc Modlin i Radom. „Zaangażowaliśmydużą międzynarodową firmę Arup, która zajmuje się lotniskami, i zamówiliśmy unich analizę lokalizacyjną w oparciu o istniejące lotniska. Wzięto więc poduwagę Modlin i Radom” – mówi prezes PPL. Przyznaje, że „atutemModlina była odległość, ale problemem był już czas dojazdu”. Z kolei Radomjest w tej chwili „prototypem lotniska”.
„Modlin jest i działa. Ale dla nas, aby działał, musimymieć możliwość przełożenia ruchu z Okęcia. Dziś Modlin ma decyzję środowiskowąna obsługę 66 operacji w ciągu doby. By mógł przejąć ruch z lotniska Chopina,tych operacji musiałby obsługiwać 178. Uzyskanie takiej decyzji, przejściecałej ścieżki administracyjnej, jeśli w ogóle byłoby możliwe, zajęłoby od 3 do5 lat” – powiedział prezes PPL.
W Modlinie także „trzeba by w zasadzie od nowa zbudowaćdrogę startową i cała rozbudowa potrwałaby około czterech lat i kosztowała1,045 mld zł” – zaznaczył. Z kolei w Radomiu „po remoncie drogastartowa mogłaby bez problemu obsługiwać wszystkie samoloty” – dodał.
„To znacząco skraca czas inwestycji. Wystarczyłobytylko dwa lata i pierwsza faza rozbudowy, która umożliwiłaby przeniesienieruchu z Okęcia, to 400 mln zł” – powiedział Szpikowski.
Jest przetargowy plan
Równolegle na stronach internetowych BIP Przedsiębiorstwa Państwowego”Porty Lotnicze” (PPL) ukazało się ogłoszenie o zamówieniu publicznym. Jak czytamy w związku z planowaną rozbudową Lotniska wRadomiu, zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Państwowe „PortyLotnicze”, planuje przeprowadzenie czterech postępowań przetargowych.
Chodzi o: wykonanie projektu budowlanego wraz z ProgramemFunkcjonalno – Użytkowym (PFU) dróg kołowania oraz płyt postojowych; wykonanieprojektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno – Użytkowym towarzyszącychobiektów kubaturowych, wykonanie projektu budowlanego wraz z ProgramemFunkcjonalno – Użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejscpostojowych i dworców oraz na wykonanie projektu budowlanego wraz z ProgramemFunkcjonalno – Użytkowym budowy terminala.
Jeśli chodzi o terminal pasażerski, zgodnie z ogłoszeniem maon być jednokondygnacyjny o przepustowości rocznej co najmniej 3 mln pasażerów,przy założeniu obsługi głównie ruchu czarterowego o dużej sezonowości.
„Budynek musi spełniać wszystkie niezbędne funkcje zzakresu obsługi pasażerów odlatujących i przylatujących, a także funkcjekomercyjne, magazynowe, techniczne i w ograniczonym zakresie funkcjeoperacyjne, socjalne oraz biurowe. Wymaga się, aby projekt terminalauwzględniał m.in. wyposażenie w postaci około 30 stanowisk check-in, dziewięćogólnodostępnych linii kontroli bezpieczeństwa, dziewięć poczekalni odlotowychoraz gate'ów, trzy karuzeli bagażowych” – czytamy w ogłoszeniu.
Powierzchnia całkowita budynku ma wynieść około 30 000 m kw.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Wykonawca projektu terminala musi opracować na dużympoziomie ogólności koncepcję dalszej modułowej rozbudowy strefy odlotów(checkin, sortownia bagażu, kontrola bezpieczeństwa, poczekalnie odlotowe) orazprzylotów (karuzele bagażowe,
sortownia bagażu, kontrola dokumentów na przylotach),zapewniającej całkowitą przepustowość terminala na poziomie 10 milionów pasażerówrocznie” – czytamy.
Jeśli chodzi o infrastrukturę dla samolotów, to nowe drogikołowania mają łączyć płytę postojową oraz płytę odlodzeniową z drogą startową,w tym dwie drogi szybkiego zjazdu, o łącznej powierzchni około 130 000 m kw.Płyta postojowa ma mieć całkowitą powierzchnię około 50 000 m kw. i obejmowaćdziewięć nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (jak np. Boeing 737)oraz dwa stanowiska postojowe kodu E (np. dreamliner Boeinga).
Projekt budowlany zakłada wybudowanie m.in. parterowej haliutrzymania sprzętu lotniskowego, budynek wielokondygnacyjny dla służblotniskowych oraz centrum zarządzania kryzysowego o funkcjach operacyjnych isocjalnych, budynek wielokondygnacyjny o funkcjach administracyjnych,wielokondygnacyjny budynek Lotniskowej Straży Pożarnej, wraz z garażem, a takżem.in. plac manewrowy, parking strefy dostaw, parking dla personelu oraz gości.
Pod koniec lipca br. media informowały, że do sądu w Radomiutrafił wniosek o upadłość portu lotniczego w Radomiu. Tym samym miały się zakończyćtrwające od miesięcy negocjacje z PPL, które przejmie lotnisko.
Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytkupublicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowałow jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, któryzrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne.(PAP)
„