Powstaje kolejny front paliwowy w Warszawie
Na Lotnisku Chopina rusza budowakolejowego frontu paliwowego. Dzięki tej inwestycji możliwa będzie zmianasposobu dostarczania paliwa lotniczego na lotnisko i pełne otwarcie rynku dlawszystkich dostawców.
Nalotniskach w Polsce (zarówno cywilnych, jak i wojskowych) sprzedaje się rocznieblisko 620 tys. ton paliwa lotniczego typu Jet A-1. Prawie połowa tej ilościzużywana jest na Lotnisku Chopina.
Warszawskiport obsługiwany jest przez czterech dostawców: Petrolot (spółkęzależnąPKN Orlen), Shell Aviation, konsorcjum Lotos Air-BP oraz litewską spółkę BalticGround Services. Tylko Petrolot dysponuje bazą magazynową przy lotnisku, do którejpaliwo dostarczane jest cysternami kolejowymi. Pozostali dostawcy korzystają zinfrastruktury Petrolotu albo dowożą paliwo na lotnisko swoimi cysternamisamochodowymi.
Wkrótce ten system całkowicie się zmieni.Porty Lotnicze (przedsiębiorstwo zarządzające Lotniskiem Chopina) wydzierżawiłyod PKP tereny, na których zbudowana zostanie kolejowy front paliwowy czylispecjalna bocznica z instalacją rozładunkową. Paliwo będzie w tym miejscuprzepompowywane z cystern kolejowych i podziemnym rurociągiem o długości ponad1,5 km i tłoczone do istniejących magazynów Petrolotu. Budowę instalacji wartejprawie 38 mln zł właśnie rozpoczyna wybrana w przetargu spółka KB Pomorze.
– Instalacje zaczną działać wdrugiej połowie 2016 r. po zakończeniu okresu rozruchowego. Wtedy zaczniefunkcjonować nowy model dostarczania paliwa ? zapowiada Michał Nowotny,dyrektor finansowy Portów Lotniczych. – Scentralizowana infrastruktura paliwowapoprawi dostawy od strony logistycznej, a także umożliwi otwarcie rynku dlawszystkich zainteresowanych dostawców na równych prawach ? dodaje.
Wszyscy dostawcy będą mielidostęp do nowej infrastruktury według jednolitej stawki cenowej. Firmy będąpozyskiwać klientów wśród przewoźników rywalizując marżą i jakością obsługi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Liczymy na to, że otwarcierynku spowoduje zwiększenie konkurencji, a w efekcie obniżenie cen paliwasprzedawanego na Lotnisku Chopina. W dłuższej perspektywie może się toprzełożyć także na obniżenie cen biletów lotniczych z Warszawy – przekonujeMichał Nowotny.
Obecnie tona paliwalotniczego kosztuje około 475 dolarów. Dla porównania: w 2008 r., kiedy zabaryłkę trzeba było zapłacić 140 dolarów, tona paliwa lotniczego kosztowałaponad 1500 dolarów.
„