Portugalskie linie TAP z rządowa pomocą: 1,2 mld euro
Rząd Portugalii wesprze największe krajowe linie lotniczeTAP kwotą 1,2 mld euro. Całość wsparcia dla głównego przewoźnika pasażerskiegow kraju zostanie wypłacona do końca grudnia br. – ogłosił w czwartek, 4.11, wparlamencie minister infrastruktury Pedro Nuno Santos.
Przedstawiciel rządu wyjaśnił, że w ostatnich dniachdobiegła końca pierwsza faza restrukturyzacji TAP, służąca ratowaniuprzewoźnika przed bankructwem.
-“Teraz możemy zasiąść do rozmów z kierownictwem związkówzawodowych działających w TAP” – powiedział Nuno Santos, ujawniając, żefinansowe wsparcie udzielone przez państwo spółce opiera się na niskooprocentowanych kredytach.
Przedstawiciel socjalistycznego gabinetu Antonia Costy potwierdziłw wystąpieniu w parlamencie, że rząd zamierza zainwestować również w budowędrugiego lotniska w aglomeracji lizbońskiej. Dodał, że przedsięwzięcie to jestniezbędne z uwagi na niewydolność i ograniczone możliwości istniejącego tammiędzynarodowego portu lotniczego.
Co z nacjonalizacją?
Na początku kwietnia władze Portugalii zapowiedziałymożliwość nacjonalizacji spółek, których działalność jest kluczowa dlafunkcjonowania państwa. Jedną z nich miały być linie TAP, których samolotyobsługują m.in. trasę Lizbona-Warszawa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zapowiedź rządu Costy była reakcją na rozpoczęte pod koniecmarca masowe zwolnienia pracowników w TAP. Dyrekcja linii lotniczych ogłosiławówczas, że musi tymczasowo zwolnić 90 proc. załogi z powodu strat firmywynikających z koronakryzysu.
Ostatecznie w lipcu rząd Portugalii odstąpił od zamiaruznacjonalizowania TAP, w którym państwo posiada 50 proc. udziałów. Pozostałe 45proc. należy do brazylijsko-portugalskiego konsorcjum Atlantic Gateway, a 5proc. do załogi przewoźnika. (PAP)