Port Lotniczy Lublin będzie rozbudowywany

infoair
30.11.2016 10:37

Władze PortuLotniczego Lublin planują rozbudowę terminala ze względu na rosnącą liczbępasażerów. Koszt inwestycji szacowany jest na 5,5 mln zł. Tymczasem KomisjaEuropejska zmniejszyła dotację na rozliczoną już budowę lotniska.

Rozbudowa terminala dotyczyć będzie hali odlotów, którazostanie poszerzona. „Obecna hala odlotów ma około 700 m.kw. Planowane jestdostawienie nowego segmentu budynku, od strony wschodniej, o powierzchni 1,8tys. m.kw.” – powiedział prezes PLL Krzysztof Wójtowicz.

Po rozbudowie, w nowej części, odprawiani będą pasażerowieze strefy Schengen, a w istniejącej obecnie hali odlotów – pasażerowie spozastrefy Schengen.

Wójtowicz powiedział, że szacowany koszt rozbudowy to 5,5mln zł. Jej koncepcja jest już gotowa, przygotowała ją firma, którazaprojektowała istniejący terminal. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanieogłoszony przetarg na wykonawstwo.

Władze Portu chcą, by nowe powierzchnie, zostały oddane doużytku w 2018 r. „Dodatkowa powierzchnia terminala będzie potrzebna napoczątku sezonu letniego w roku 2018” – zaznaczył prezes PLL.

Liczba pasażerów korzystających z lotniska systematycznierośnie. W 2014 r. było 187,5 tys. podróżnych; w 2015 r. – 265 tys. osób; a dokońca października tego roku – ponad 327 tys. podróżnych.

We wtorek liczba pasażerów korzystających z lotniska odpoczątku jego istnienia (od grudnia 2012 r.) przekroczyła milion. Milionowąpasażerką okazała się mieszkanka Lublina Jadwiga Kosicka, która przyleciała wewtorek z Londynu. „Mam córkę w Anglii i wspaniałego wnuka i często latamsamolotem. Bardzo się cieszę, że jest w Lublinie lotnisko” – powiedziaładziennikarzom.

Port Lotniczy Lublin zajmuje obszar 300 ha. Pas startowy ma2,5 km długości. Obecny terminal Portu Lotniczego Lublin, o powierzchni 11 tys.m kw., jest przystosowany do obsługi pół miliona pasażerów rocznie.

W pierwotnych planach terminal lotniska miał mieć 23 tys.m.kw. W 2010 r. w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jegozmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana została zaleceniami ekspertów zorganizacji JASPERS współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdzałaprzyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertówJASPERS planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do spodziewanegoruchu na lotnisku.

Budowa lotniska kosztowała 476 mln zł, z czego 144,5 mln złpokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaLubelskiego.

Od roku trwały rozmowy samorządu województwa z KomisjąEuropejską, która chciała zmniejszyć udzieloną już dotację o ponad 40 mln zł.Marszałek woj. lubelskiego Sławomir Sosnowski poinformował we wtorek, że podługich i żmudnych negocjacjach, KE zdecydowała, iż dotacja na lotniskozostanie zmniejszona o 22 mln zł, przy tym te pieniądze mogą być rozliczonejako dotacja do innych projektów transportowych w regionie. Sosnowskizaznaczył, że środki te mogą być wykorzystane w projekcie modernizacji drogiwojewódzkiej nr 808; wtedy region nic by nie stracił. Takie rozwiązanie musijeszcze zaakceptować Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. „Trwają w tejsprawie rozmowy” – zaznaczył Sosnowski.

Korekta dofinasowania budowy lotniska została spowodowananiewykonaniem zakładanych wcześniej wskaźników dotyczących liczby pasażerów izbyt rozbudowaną infrastrukturą. „Z tym się nie zgadzaliśmy, gdyż był toprojekt konsultowany wcześniej, notyfikowany przez Komisję. Uważam, że Komisjazachowała się w sposób sztampowy, ponieważ potraktowała nas tak, jak lotniskahiszpańskie, gdzie nabudowano ich wiele. My zrobiliśmy jedno w kraju (nowelotnisko wybudowane od podstaw – PAP) od czasów II wojny światowej” -powiedział Sosnowski.

Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządówLublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Od sierpnia tego roku Prokuratura Okręgowa w Lublinie, podoniesieniu CBA, prowadzi śledztwo w sprawie nieprawidłowości w PLL. Dotyczyono umowy zawartej z przewoźnikiem z Rumunii, na której – według CBA – lotniskomiało stracić 800 tys. euro. W listopadzie śledztwo rozszerzone zostało o wątekorganizacji wyjazdu ok. stu osób na konferencję do Izraela, który kosztował 1,5mln zł.