Ponad 115 mln zł na inwestycje w polskie lotnictwo

infoair
28.09.2011 21:27

W 2011 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wyda na inwestycje 115 019 874 zł. Inwestycje PAŻP dotyczą zarówno obiektów takich jak centra i wieże kontroli ruchu lotniczego, jak też obiektów łączności, nawigacji i dozorowania (radiolokacyjne).

W ostatnich latach PAŻP skutecznie nadrabia zaległości inwestycyjne. Odtwarza infrastrukturę łączności, nawigacji i dozorowania, a także inwestuje w nowe urządzenia i systemy niezbędne dla sprawnej obsługi ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej i na polskich lotniskach –powiedział Krzysztof Banaszek Prezes PAŻP. Przed 2007 rokiem w PPL / Agencji Ruchu Lotniczego na te cele wydawano średnio od kilku do kilkunastu milionów złotych, co skutkowało między innymi znacznym wzrostem opóźnień w latach 2005-2008 wynikającym z nieprzygotowania przestrzeni powietrznej i systemów na tak ogromny wzrost ruchu lotniczego.

W wyniku osiągnięcia samodzielności funkcjonalnej w roku 2008 PAŻP zaplanowała znaczny wzrost ilości i wartości inwestycji i w efekcie wydała na inwestycje ponad 80 mln zł. W 2009 roku była to już kwota ponad 96 mln, podobnie w 2010.

Ze względu na swoje przeznaczenie inwestycje można pogrupować na:
– OKRL / TWR ośrodki kontroli i wieże kontroli umożliwiają kontrolę ruchu lotniczego na polu manewrowym oraz w obszarze otaczającym lotnisko; 

– DVOR/DME latarnie ogólnokierunkowe, emitowane sygnały odbierane przez samolot
pozwalają na kontrolę kursu i odległości;
– ILS system instrumentalnego podejścia, umożliwia precyzyjną nawigację podczas
lądowania w warunkach ograniczonej widoczności;
– DME radiolatarnie, emitują sygnały umożliwiające określenie położenia samolotu;
– OR ośrodki radiokomunikacji zapewniają łączność między obsługą naziemną a samolotami; 

-PSR/MSSR radar pierwotny i wtórny umożliwia kontrolę położenia samolotów w przestrzeni powietrznej.

– Wieże kontroli ruchu lotniczego (TWR)

Najbardziej spektakularne są budowy ośrodków kontroli i wież kontroli ruchu lotniczego (TWR), będące najbardziej reprezentacyjnymi inwestycjami PAŻP. Na różnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji są TWR w: Poznaniu, Rzeszowie, Krakowie, Łodzi.

Najbardziej zaawansowana jest budowa TWR Łódź. Na łódzkim lotnisku im Reymonta zakończono prace budowlane wieży kontroli ruchu lotniczego. Pozostałe prace, tzw. roboty uzupełniające, zakończą się w październiku 2011 r. Obejmują one w szczególności montaż instalacji ppoż. Odbiór budynku jest planowany na 2 listopada 2011 r. Po nim nastąpi wyposażenie techniczno-operacyjne wieży. Trwają prace nad pozyskaniem wyposażenia techniczno-operacyjnego wieży. System konsol, w których znajdować się będzie sprzęt operacyjny kontroli ruchu lotniczego jest zakupiony i gotowy do instalacji po oddaniu obiektu do użytku. Kolejnym obiektem w trakcie budowy jest wieża kontroli ruchu w Rzeszowie. 23 września br. nastąpi wmurowanie kamienia węgielnego w istniejące już fundamenty budynku. Obiekt zostanie zbudowany przed końcem roku 2011. Godnym podkreślenia jest fakt, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym harmonogramem. 8 lipca 2011 r. Krzysztof Banaszek Prezes PAŻP podpisał umowę na wykonanie robót budowlanych. W wyniku przetargu wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła spółka SKANSKA S.A. Wartość oferty wynosi 11.954.248,- zł. netto, termin realizacji 49 tygodni, okres gwarancji 60 miesięcy. Harmonogram realizacji inwestycji zakłada zakończenie inwestycji 13 lutego 2013 roku.

Na mapie kluczowych inwestycji znajdują się także ośrodki radarowe w Poznaniu i Wrocławiu. Wybrany w postępowaniu przetargowym projektant przygotował dokumentację projektową. Zakończenie zadania jest planowane na maj 2012 r. Warto tu podkreślić, że w przypadku realizacji inwestycji w Poznaniu, PAŻP pozyskało decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji na podstawie „specustawy lotniskowej”(ustawa z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, Dz. U. z 2009 r. Nr 42, poz. 340, ze zm.).

W pierwszym półroczu 2011 r. kontynuowano realizację inwestycji, które rozpoczęły się w latach wcześniejszych, tj.: 

– ośrodków radiokomunikacyjnych w Grajewie (na ukończeniu, przygotowania do odbioru
operacyjnego), Jędrzejowie, Starych Iganiach i Trzebnicy (ukończone),
– DVOR/DME Zielona Góra (wybudowany w 2010r., oddany w 2011r.),
– ILS RWY 11 w Warszawie,
– DVOR/DME Kraków, Katowice (wartość umowy: 7 489 831 zł netto),
– DVOR/DME Gdańsk (wartość umowy: 3 528 047 zł netto).
W maju 2011 r. podpisana została umowa na realizację DVOR/DME Łódź na kwotę 5 532 397
zł netto. Jest już przygotowany projekt budowlany, po otrzymaniu pozwolenia na budowę rozpoczną się roboty budowlane. W pierwszym półroczy 2011 r. zainicjowano prace nad realizacją: 

-DME w miejscowościach Czaplinek, Izbica i Płońsk, 

-DVOR/DME Bydgoszcz, 

– OR Gdańsk (w lokalizacjach Złota Karczma, Trzebielino, Kokoszki, Somonino), 

– DVOR/DME Świdnik, którego realizacja będzie mieć istotne znaczenie dla dynamicznego
rozwoju Portu Lotniczego Lublin.

Pozyskano grunty i opracowywana jest dokumentacja przetargowa dla obiektów nawigacyjnych DME Nowy Targ oraz ośrodka radiowego – OR Warszawa (w lokalizacjach CZRL i Dawidy). Zdecydowana większość opisanych powyżej inwestycji wchodzi w zakres projektu „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym”, współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet VI „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”.

Wniosek aplikacyjny, składany przez PAŻP do oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych został przygotowany w pierwszym półroczu 2011 r. Projekt ze względu na swój szeroki zakres, obejmujący 63 zadania, ma unikatowy charakter. Świadczy to z jednej strony o potrzebach, ale i możliwościach PAŻP.

W 2011 roku PAŻP obsłuży około 630 tysięcy operacji lotniczych. O bezpieczeństwo tego ruchu troszczy się obecnie 437 kontrolerów ruchu lotniczego przy wsparciu 45 praktykantów (stan zatrudnienia na sierpień 2011). Ich praca przynosi jest dobre efekty dzięki wsparciu pozostałych służb Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz dzięki realizowanym projektom inwestycyjnym.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została powołana 1 kwietnia 2007 roku na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2006 r.) Jej zadaniem jest zarządzanie przestrzenią powietrzną poprzez zapewnienie bezpiecznego, płynnego i efektywnego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.