Polskie niebo ponad europejską średnią
Polska ma trzykrotnie wyższy wzrost natężenia ruchulotniczego niż europejska średnia – poinformował PAP p.o. prezesa PAŻP JanuszJaniszewski. Dodał, że wzrosła też punktualność samolotów obsługiwanych przezpolskie służby kontroli lotów.
-„Od stycznia do końca sierpnia tego roku odnotowaliśmyw naszej przestrzeni powietrznej 11 proc. wzrost natężenia ruchu lotniczego wporównaniu do 2017 r.” – powiedział Janiszewski.
Jak dodał, dane za osiem miesięcy tego roku pokazują, że dlaEuropy ten wzrost średnio wynosi 3 proc. – 3,5 proc.
-„Obserwujemy, że dla naszego kraju dynamika wzrostunatężenia ruchu lotniczego – czy to pasażerskiego, czy to w ujęciu operacjilotniczych, czyli startów lub lądowań samolotów, a także przelotów nad polską przestrzenią powietrzną – cały czas jest na bardzo wysokim poziomie -trzykrotnie wyższym, niż w Europie” – wyjaśnił.
Dodał, że dane te są lepsze, niż wskazywały na to prognozydla Polski przygotowane przez Eurocontrol (Europejska Organizacja ds.Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej – to międzyrządowa organizacja, którejPolska jest członkiem). Zgodnie z tymi prognozami, wzrost ruchu w Polsce w tymroku miał wynieść miedzy 6,7 proc. a 8,4 proc. rok do roku.
Z danych PAŻP wynika, że od stycznia do sierpnia br. agencjaobsłużyła 587 tys. operacji lotniczych, wobec ponad 528 tys. w analogicznymokresie ub.r.
W ocenie Janiszewskiego, przyszły rok będzie podobny do 2018r. „Szacujemy, że te przyrosty będą w okolicach 10 proc.” -powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Przy wzroście natężenia ruchu pasażerskiego, udaje namsię zmniejszyć czas opóźnień na jedną operację lotniczą, czyli startu lublądowania samolotu. Oznacza to, że cały czas produktywność naszych kontrolerówruchu lotniczego, służb operacyjnych jest na jednym z najwyższych poziomów wEuropie. Przypomnę, że według prognoz Eurocontrol, tego lata dla Europy średnieopóźnienie miało wynieść około 1 minutę. Tymczasem było to prawie 2 minuty. Zpowodu m.in. strajków francuskich kontrolerów ruchu lotniczego, w wakacje byłyloty opóźnione nawet ponad 3 godziny. W Polsce średnie opóźnienie tego latawyniosło 0,26 minuty na jedną operacją lotniczą. Nasz kraj na tle Europy jestliderem, jeśli chodzi o redukcję opóźnień” – tłumaczy szef PAŻP.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w krajuinstytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego, którzypełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia średnioobsługują około 2,5 tys. lotów, a rocznie około miliona. PAŻP jest takżeodpowiedzialna za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz zazaawansowaną infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzórm.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemamiłączności i systemami wspomagającymi lądowanie.(PAP)
„