Polskie lotniska w I połowie 2020 r.: 22 mln pasażerów

infoair
15.11.2019 09:30

W pierwszej połowie 2019 r. polskie lotniska obsłużyły 22,3mln pasażerów; to o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego -poinformował 13 listopada Urząd Lotnictwa Cywilnego. Liderem wśród krajowych portów podwzględem liczby pasażerów jest niezmiennie Lotnisko Chopina.

-„W pierwszej połowie 2019 roku polskie lotniskaobsłużyły 22,3 mln pasażerów, czyli o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresieroku ubiegłego. Pokazuje to jednak spadek dynamiki wzrostu w porównaniu z 2018rokiem, gdzie w pierwszym półroczu wzrost ten wynosił aż 16 proc.” -poinformował w środę Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Jeden lider

Z danych ULC wynika, że Lotnisko Chopina w Warszawiepozostaje niezmiennie liderem wśród krajowych lotnisk jeśli chodzi o liczbępasażerów. W pierwszym półroczu tego roku z lotniska skorzystało ponad 8,5 mlnpasażerów. Port odnotował wzrost o 7 proc. i obsłużył o ponad 591 tys.pasażerów więcej niż w pierwszej połowie 2018 roku.

„Drugim lotniskiem pod względem liczby przewiezionychpasażerów był Port Lotniczy Kraków-Balice, który osiągnął największy wzrostilościowy w półroczu (615 tys. pasażerów) oraz dynamikę wzrostu w wysokości 19proc.” – czytamy.

Dalej znalazły się porty: Wrocław-Strachowice (146 tys.pasażerów więcej i 10 proc. wzrostu), Gdańsk im. L. Wałęsy (136 tys. pasażerówwięcej i 6 proc. wzrostu) oraz Warszawa-Modlin (76 tys. pasażerów więcej i 5proc. wzrostu).

Według ULC, jeśli chodzi o lotniska obsługujące poniżej 1mln pasażerów rocznie, to najlepsze wyniki osiągnął port lotniczyOlsztyn-Mazury (13 tys. pasażerów więcej i 27 proc. wzrostu), a następnieŁódź-Lublinek (10 tys. pasażerów więcej i 10 proc. wzrostu) orazBydgoszcz-Szwederowo (7,7 tys. pasażerów więcej i 4 proc wzrostu).

W pierwszej połowie 2019 roku spadek zanotowano w przypadkuportów lotniczych Lublin, Szczecin-Goleniów oraz Zielona Góra-Babimost.

Ranking przewoźników

„Wśród przewoźników lotniczych na pierwszym miejscu podwzględem liczby przewiezionych podróżnych pozostaje Ryanair, który osiągnął wpierwszej połowie 2019 roku trzeci wynik pod względem wzrostu ilościowego – 222tys. pasażerów więcej i 4 proc. wzrostu” – czytamy.

Zdaniem ULC, najszybciej rosnącym przewoźnikiem w pierwszympółroczu br. były Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły ponad 702 tys. pasażerówwięcej niż w analogicznym okresie 2018 roku, osiągając tym samym 15-procentowądynamikę wzrostu.

Drugi wynik pod względem wzrostu liczby przewiezionychpasażerów należał do Enter Air – ponad 240 tys. pasażerów więcej i 36-proc.dynamika wzrostu.

Węgierski Wizz Air odnotował w pierwszym półroczu tego rokuwzrost o 1 proc., czyli przewiózł o 53 tys. pasażerów więcej niż w pierwszejpołowie 2018 roku. Jak tłumaczy ULC, wynika to z powodu zmniejszenia oferowaniaw pierwszym kwartale roku i zamknięcia baz w Poznaniu oraz Lublinie.

Regularne przewozy

Z danych ULC wynika, że w przypadku przewozówmiędzynarodowych, w polskich portach lotniczych w pierwszej połowie tego rokuodnotowano 7,7-proc. dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2018roku.

„Wynik ten został osiągnięty dzięki przewozom regularnym, w ramachktórych przewieziono 1,5 mln pasażerów więcej, niż w pierwszym półroczu roku2018, podczas gdy w ramach przewozów czarterowych przewieziono o 80 tys.pasażerów mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego” – podał ULC.

Wśród przewoźników w tym segmencie liderem pod względemliczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, wyższą dynamikę wzrostuodnotował PLL LOT (+555 tys. pasażerów i 17 proc. wzrostu).

Przewozy krajowe odnotowały wzrost przewiezionych pasażerówo 4 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku, co jest znaczną poprawą po spadkachnotowanych w roku ubiegłym.

ULC podał, że przewozy regularne osiągnęły w pierwszympółroczu br. wzrost w wysokości 9 proc., czyli o ponad 1,6 mln pasażerów więcejniż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Najbardziej popularnymi kierunkami były Wielka Brytania,Niemcy i Włochy, przy czym największe wzrosty pod względem liczbyprzewiezionych pasażerów zaobserwowano w przypadku Ukrainy (+376 tys. pasażerówi 73 proc.), a następnie Niemiec (+147 tys. pasażerów i 7 proc.) oraz WielkiejBrytanii (+140 tys. pasażerów i 4 proc. wzrostu). Do największych spadkówdoszło zaś w przypadku Szwecji, Hiszpanii i Izraela.

Największe wzrosty ilościowe w ruchu regularnym odnotowałoLotnisko Chopina (ponad 763 tys. pasażerów więcej i 10 proc.), a następnie portKraków-Balice (+620 tys. pasażerów i 20 proc.) i Gdańsk im. L. Wałęsy (+127tys. pasażerów i 6 proc.). Spadki odnotowały porty lotnicze Lublin,Szczecin-Goleniów, Poznań-Ławica, i Zielona Góra-Babimost.

Jeśli chodzi o przewozy czarterowe, w pierwszym półroczutego roku liczba pasażerów z/do polskich portów lotniczych spadła o ponad 4proc., czyli o ok. 82 tys. osób. Jak tłumaczy ULC, największy na to wypływmiało bankructwo przewoźnika Small Planet i co za tym idzie, znaczny spadekprzewozów czarterowych na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Najbardziej popularnymi kierunkami w półroczu były Turcja, anastępnie Grecja i Egipt. (PAP)