Polscy kontrolerzy odkorkowują europejskie niebo

infoair
25.07.2019 11:30

Polscy kontrolerzy ruchu lotniczego pomagają EuropieZachodniej rozładować tłok na europejskim niebie, przejmując część ruchulotniczego nad Niemcami – poinformował p.o. prezesa Polskiej Agencji ŻeglugiPowietrznej Janusz Janiszewski. Dziennie to nawet 150 operacji lotniczych.

Janiszewski powiedział 24 lipca dziennikarzom, że w 2018roku opóźnienia na europejskim niebie wynosiły średnio prawie 2 minuty, wszczególności w niemieckiej i francuskiej przestrzeni powietrznej. Ponieważ -jak mówił – linie lotnicze były stratne z tego tytułu, a przede wszystkimpasażerowie, to PAŻP przejęła dziennie od 100 do 150 operacji z niemieckiejprzestrzeni. Zostały one „przesunięte z południa Europy nad naszkraj” – wskazał.

Polska pomoc

Dodał, że dzięki pomocy polskich kontrolerów dzienneopóźnienia samolotów są zredukowane o kilkadziesiąt tysięcy minut i wynosząśrednio ok. 1,5 minuty na operację lotniczą. „A jedna minuta opóźnieniakosztuje linie lotnicze około 100 euro” – dodał. „Odkorkowujemyeuropejskie niebo” – powiedział.

Janiszewski, który rok temu stanął na czele Agencji,przypomniał, że PAŻP utrzymuje się obecnie wyłącznie z opłat nawigacyjnych,pobieranych od linii lotniczych za pomoc w obsłudze lotów.

„Widzimy spory potencjał w sprzedawaniu naszych usług,produktów – tym bardziej, że jest to standard światowy, ponieważ jest to sposóbna dywersyfikację przychodów i zabezpieczenia PAZP na dekoniunkturę” -powiedział szef PAŻP. Dodał, że Agencja przygotowuje swoje produkty dosprzedaży. Po to, by mogła na nich zarabiać, niezbędne są jednak zmianylegislacyjne – mówił.

Zapowiedział, że Agencja chce przystąpić do programu”Polska Cyfrowa” i złożyć aplikację o dofinasowanie na rozwiązaniatechnologiczne jeśli chodzi o drony. „Będziemy aplikować o pieniądze wramach perspektywy finansowej jeszcze na lata 2014-2020” – wskazał.

Ruch bezzałogowy

Inną wymienioną przez niego inicjatywą jest rozwój programuzarzadzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych (BSP), prowadzonego wewspółpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Chodzio inicjatywę U-space, która ma wypracować rozwiązania służące bezpieczeństwuruchu BSP, pozwalające na włączenie nowych projektów technologicznychzwiązanych z rynkiem dronowym do istniejącego systemu zarządzania ruchemlotniczym.

Janiszewski powiedział, że Agencja chce także integrowaćśrodowiska naukowe, badawcze w celu tworzenia nowych technologii, dlategowspólnie m.in ze środowiskiem akademickim zamierza pracować nad rozwojemnowoczesnego lotnictwa w Polsce.

„Jednym z takich rozwiązań jest inicjatywa pod nazwąNAVIHUB. To platforma łącząca wiedzę, kompetencje oraz doświadczeniainstytutów, uczelni, przedsiębiorstw i obiektów lotniczych. Celem NAVIHUB jesttworzenie i testowanie nowoczesnych rozwiązań dla nawigacji i żeglugipowietrznej, które w przyszłości będą wykorzystywane zarówno nafunkcjonujących, jak i planowanych lotniskach w Polsce” – wyjaśnił.

Innowacyjny jak … Polak

Zdaniem szefa PAŻP Europejska Organizacja ds. BezpieczeństwaŻeglugi Powietrznej (Eurocontrol) postrzega Polskę „jako kraj o bardzodużej innowacyjności, pomysłowości i elastyczności w zarządzaniu swojąprzestrzenią powietrzną oraz swoim ruchem lotniczym”. „Eurocontrolwidzi nas jako głównego partnera do przyszłej współpracy” – oceniłJaniszewski.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w krajuinstytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią onisłużbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średniookoło 2,5 tys. lotów, a rocznie – około miliona. PAŻP odpowiada też zazarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą,którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym,urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemamiwspomagającymi lądowanie. (PAP)