Podwyżki LOT-u dla pilotów. Znamy stawki

infoair
24.05.2018 10:06

Zarząd PLLLOT od 1 czerwca podniesie zasadnicze wynagrodzenie pilotom zatrudnionym naetat – dowiedziała się PAP. Zgodnie ze zmianami np. kapitan dreamlinera otrzyma18,6 tys. zł brutto pensji zasadniczej, a kapitan B737, czy embraera – 16,8tys. zł. To podwyżki od 5 proc. do 12 proc.

Ponadto do600 zł wzrośnie ekwiwalent na mundury.

„Zgodniez wcześniejszymi zapowiedziami, zarząd LOT kontynuuje proces zmian wwynagrodzeniach różnych grup zawodowych pracowników. Zmiany te będą wdrażanestopniowo i mają dotyczyć zarówno stałych, jak i zmiennych części wynagrodzeń.Naszą intencją jest, aby rozwój spółki przekładał się również na zadowolenie naszychpracowników” – mówi PAP dyrektor biura komunikacji korporacyjnej LOTAdrian Kubicki.

Pierwszazmiana zostanie wprowadzona 1 czerwca i będzie polegać na podniesieniu pensum,czyli podstawy wynagrodzenia, którą spółka będzie wypłacać niezależnie od realnejliczby wylatanych godzin.

Jak tłumaczyzarząd, po tej zmianie wzrośnie gwarantowane wynagrodzenie pilotówzatrudnionych w LOT. I tak w przypadku samolotów większych, jak Boeing 787Dreamliner, liczba godzin pilotów zostanie zwiększona o 5 godzin i podniesionaz 40 do 45 w miesiącu. Oznaczać to będzie, że kapitanom tych maszyn wzrośniewynagrodzenie zasadnicze z 16,5 tys. zł brutto do 18,6 tys. zł brutto, apierwszym oficerom z 13,3 tys. zł brutto do 15 tys. zł brutto.

Jeśli chodzio mniejsze samoloty typu Boeing 737 czy embraer tutaj liczba godzin, za którespółka będzie wypłacać zasadnicze wynagrodzenie została zwiększona z 43 do 45.Po tej zmianie kapitan tego typu maszyn otrzyma 16,8 tys. zł brutto – wzrost z16 tys. zł brutto, a pierwszy oficer zarobi 11 tys. zł brutto – wzrost z 10,5tys. zł brutto.

„Tojest wzrost zasadniczego wynagrodzenia, a więc odpowiedź na postulatpracowników by zabezpieczyć i zagwarantować większą niż do tej pory liczbęgodzin, za które pilot otrzyma wynagrodzenie niezależnie od realnego nalotu wdanym miesiącu. W ten sposób zwiększamy poczucie stabilności pracy w LOT iudział w +owocach+ naszego rozwoju. Po tych zmianach oznacza to, że dajemy 5proc. podwyżki w przypadku pilotów małych samolotów i 12 proc. podwyżki dla pilotówdużych samolotów” – tłumaczy Kubicki.

Jak dodał,także personel pokładowy zatrudniony w LOT ma obecnie 45 godzin podstawowych dowylatania w miesiącu.

Zarządzapewnia, że zmianie tej towarzyszyć będzie „konsekwentna poprawaplanowania w ten sposób, żeby było ono maksymalnie równomierne isprawiedliwe”.

Jakprzekazał Kubicki, na mocy porozumienia między LOT-em a spółkami córkamizwiększone zostaną także od 1 czerwca liczby gwarantowanych godzin także dlapilotów współpracujących z LOT Crew i personelu pokładowego współpracującego zLOT Cabin Crew w formule B2B – obie spółki należą do grupy kapitałowej LOT.Zarówno pilotom, jak i stewardesom zostanie podniesione gwarantowana liczbagodzin, za które przysługiwać będzie wynagrodzenie – z 30 do 40 godzin miesięcznie.

Ponadto,zarząd zdecydował o podniesieniu od tego roku do 600 zł rocznie ekwiwalentu zaumundurowanie dla personelu kokpitowego i pokładowego (średnio przysługiwałorocznie na ten cel 450 zł). Dotyczyć to będzie zarówno zatrudnionych na etat,jak i współpracujących z LOT Cabin Crew i LOT Crew – tutaj piloci dostaną tenekwiwalent pierwszy raz.

„Wprowadzamytakże możliwość przesuwania niewykorzystanego limitu na następny rokkalendarzowy. To spełnienie kolejnego postulatu formułowanego przez naszychpracowników – powiedział Kubicki.

Kolejnazmiana, to uruchomienie od 1 czerwca przez zarząd spółki programu pilotażowegodla instruktorów kokpitowych.

„Zasadniczazmiana będzie polegała na zastąpieniu stałego dodatku wynagrodzeniem zafaktycznie wykonane czynności instruktorskie. W okresie pilotażowym stałydodatek będzie zachowany, natomiast aktywni instruktorzy otrzymają dodatkowewynagrodzenie za sesje symulatorowe, loty sprawdzające i szkolenia wykraczająceponad ten stały dodatek” – tłumaczy Kubicki.

PLL LOTwkrótce ogłoszą też wprowadzenie korekty zmiennej części wynagrodzenia wpostaci systemu premiowego dla pracowników Contact Center i systemu zarządzaniaprzez cele. Spółka tłumaczy, że zmiany mają na celu dostosowanie kryteriów dospecyfiki ich pracy i tym samym ułatwienie w uzyskiwaniu premii.

„Wszystkiete propozycje spółka chciała zaprezentować związkom zawodowym na środowymspotkaniu. Niestety, nie dały nam tej możliwości, wychodząc ze spotkania”- powiedział Kubicki.

W spółcetrwa spór między związkami zawodowymi w LOT, a władzami spółki, którego osiąjest wypowiedziany w 2013 roku regulamin wynagradzania z 2010 r. LOT wówczasstanął na krawędzi bankructwa i musiał przeprowadzić restrukturyzację. Spółkaotrzymała pomoc publiczną, którą notyfikowała Komisja Europejska. Stare zasadydot. wynagrodzeń zostały zastąpione nowymi, ramowymi – zdaniem związków – mniejkorzystnymi dla pracowników. Obecnie płace zależą m.in. od wylatanych godzin.

Związkizawodowe krytykują też władze spółki. Podają, że nowi pracownicy, np.stewardesy, nie są zatrudniani na umowy o pracę, tylko na umowy cywilnoprawnelub prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.

Spółkazatrudnia prawie 3 tys. pracowników w kilkudziesięciu krajach na całym świecie.

LOT ma wswojej flocie 54 samoloty. Najnowszym jest odebrany w maju od Boeingadreamliner w wersji 787-9 z 294 fotelami na pokładzie. To największy samolot wbarwach LOT-u. W 2018 r. do floty narodowego przewoźnika dołączy 11 kolejnychmaszyn wąsko- i szerokokadłubowych: pięć Embraerów 195, dwa Bombardiery Q400,jeden B787-9 Dreamliner i trzy B737 MAX 8. W roku 2019 flota powiększy się okolejne cztery B787-9 oraz jeden B737 MAX 8.

W 2017 r.LOT przewiózł łącznie ponad 6,8 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad jednączwartą w ciągu roku. Do 2020 r. przewoźnik planuje przekroczyć liczbę 10 mlnpasażerów rocznie. (PAP)