Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Początki Ryanair

infoair
21.12.2011 15:43
Irlandzki niskokosztowy przewoźnik lotniczy Ryanair został założony przez Tony Ryan, Ryan Christy i Liam  Lonergan w 1985 roku. Początkowo firma miała zajmować się świadczeniem tanich lotów między Irlandią a Wielką Brytanią. Po roku działalności przewozowej Ryanair zanotował 92 tysięcy przewiezionych pasażerów na trasie Londyn –Dublin. Sukcesem do odnotowania takiego wyniku okazało się zmniejszenie ceny z 250£ na 200£. Do obsługi tego połączenia weszły, także linie lotnicze Aer Lingus, które zaoferowały 200£. Ostatecznie cena za lot spadła do poniżej 100£, co przedstawiono w  tabeli 1.
 
Tabela 1. Ceny Ryanair i Aer Lingus (£)

 

Przewoźnik lotniczy
Początkowa cena
Końcowa cena
Ryanair
250
94,99
Aer Lingus
200
95

 

Źródło: S. Creaton: Ryanair—How A Small Irish Airline Conquered Europe. Aurum Press Ltd., London 2004, s. 2
 
Polityka cenowa Ryanair okazała się skuteczna. Irlandzki przewoźnik 1 marca 1988 r. otworzył drugie połączenie z Dublin do Manchester. W odpowiedzi Aer Lingus zaoferował ceny znacząco niższe od irlandzkiego gracza. Spowodowało to znaczący regres młodego irlandzkiego przewoźnika, który prawie nie zbankrutował, wtedy nastąpił punkt zwrotny. W tym okresie do pracy w Ryanair przyszedł Michael O’Leary. Początkowo zajmował on stanowisko asystenta głównego dyrektora, następnie kontrolingu, a w 1993 r. został dyrektorem głównym. O’Leary rozpoczął swoją pracę kontrolingu od redukcji niepotrzebnych kosztów. Początkowo zreorganizował on firmę redukując niepotrzebnych pracowników. Następnie skierował swoje działania w stronę efektywniejszego wykorzystania działalności lotniczego. Tak:
– Usunięto rezerwację miejsc w samolocie;
– Ujednolicono flotę wprowadzając Boeinga 737;
– Ryanair zaczął korzystać z drugorzędnych portów lotniczych;
– Wprowadzono bezpośrednią rezerwację biletów lotniczych od przewoźnika;
– Wprowadzono własny handling<span style="LINE-HEIGHT: 150%;FONT-SIZE: 10pt">;
Brak rezerwacja miejsc spowodował wiele korzyści. Można tu wymienić dłuższą pracę samolotu, gdyż nie marnuje się czasu na formalności i kierowanie pasażerami w samolocie, gdzie mają usiąść. Michael O’Leary szacuje, że takie działania pozwalają zaoszczędzić 5 USD na jednego pasażera.
Ujednolicona flota to niższe koszty serwisu i części zamiennych. O’Leary wprowadził także modyfikację techniczną w samolotach umożliwiającą szybkie przeliczenia rozkładu masy w maszynie. Dodatkowo Ryanair rozpoczął kupno używanych samolotów. Te działania pozwoliły na kolejne oszczędności. Ponadto zaoszczędzono na szkoleniach personelu, gdyż przy jednego typu maszynie starsi stażem pracownicy mogli nauczać młodszych.
 
Korzystanie z drugorzędnych portów lotniczych dawało podwójne korzyści. Pierwsze z nich dotyczyły tańszych opłat lotniskowych i mniejszej kongestii tych portów. Drugie odnosiły się do subwencji, które Ryanair zaczął dostawać od regionów, w których rozpoczynał działalność.
Bezpośrednia rezerwacja pozwoliła zmniejszyć cenę biletów w Ryanair, gdyż pominięto pośredników, zaś własny halling pozwolił zmniejszyć czas obsługi samolotu. Te działania umożliwiły Ryanair osiągnąć najmniejszy poziom koszów funkcjonowania względem innych europejskich przewoźników. 
nowy_obraz_4