PLL LOT razem z Nordica, wspólnie powalczą o pasażerów
PLL LOT chcą przejąć49 proc. udziałów spółki Regional Jet., należącej do estońskiego narodowegoprzewoźnika Nordica ? poinformował prezes LOT Rafał Milczarski. Obie firmyrozpoczęły współpracę, która dla LOT oznacza dodatkowe połączenia i samolotyoraz więcej pasażerów.
Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski orazprzedstawiciele linii Nordica podpisali w piątek w Tallinnie umowę o strategicznejwspółpracy. To pierwsza w historii LOT-u tego typu współpraca.
Prezes pytany, kiedy LOT może objąć formalnie 49 proc.udziałów w Regional Jet powiedział, że transakcja może zostać zawarta podkoniec tego roku. Dopytywany, skąd firma weźmie na to pieniądze odparł, że LOTw każdym miesiącu generuje określone przychody. „Weźmiemy pieniądze zbieżącej działalności” – powiedział. Dodał, że po transakcji LOT ma miećswojego przedstawiciela w radzie nadzorczej i zarządzie Regional Jet.
„To pierwszy krok na drodze konsolidacji rynku EuropyŚrodkowo-Wschodniej przez LOT. Jednocześnie ta pierwsza tego typu współpracadwóch przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej w innowacyjnym modelubiznesowym pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazanena podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej, utratę swoichnarodowych tożsamości i ograniczanie skali działalności. Przeciwnie. Wraz zLOT-em mogą się dalej rozwijać, jednocześnie budując efektywny hub transferowyw centrum regionu, czyli w Warszawie, stolicy Polski, w szczególności wzakresie połączeń dalekiego zasięgu” – powiedział dziennikarzomMilczarski. Dodał, że rozmowy z Estończykami trwały od kilku miesięcy.
Nordica to estoński narodowy przewoźnik, który powstałdecyzją rządu Estonii w 2015 roku, po likwidacji linii Estonian Air. Spółka wstu procentach jest własnością estońskiego skarbu państwa. Nordica oferujepołączenia z Tallinna do 15 miast w Europie oraz rejsy na trasie Orebro(Szwecja) ? Kopenhaga ? Groningen (Holandia). Przez pierwszych dziewięćmiesięcy tego roku Nordica przewiozła 271 tys. 95 pasażerów. Jej spółka córka,Regional Jet, dysponuje flotą samolotów regionalnych z rodziny Bombardier CRJ wwersji 700 i 900.
„W ramach naszej współpracy od 19 listopada LOT zacznierealizować samolotami spółki Regional Jet wszystkie połączenia z Tallinna,jakie w ofercie ma Nordica, a więc rejsy ze stolicy Estonii do Brukseli,Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. Rejs międzyTallinnem a Monachium będzie tymczasowo obsługiwany jednym z Embraerów LOT-u,który będzie bazował w stolicy Estonii” – powiedział prezes LOT.
Każdy z rejsów na tych trasach będzie realizowany podnumerem lotu polskiego przewoźnika. Połączenia z Tallinna będą dostępne wewszystkich kanałach sprzedaży LOT-u, w tym na stronie lot.com.
Jak zapewnia prezes polskiego przewoźnika, w ramach modelubiznesowego współpracy, całość ryzyka handlowego połączeń z Tallinna pozostaniepo stronie Nordici.
„Potencjalne korzyści wypływające z tej współpracy mogąbyć kolosalne. W momencie, kiedy spełnią się nasze założenia, będziemy w stanieo wiele efektywniej obsługiwać siatkę połączeń. Daje nam to szereg różnychsynergii. Dzięki nowym trasom istotnie zwiększy się też liczba pasażerów LOT.Szacujemy, że może to być kilkaset tysięcy rocznie” – powiedział szefpolskiego przewoźnika.
Jak podkreślił, dzięki inwestycji LOT-u w Regional Jet, PLLLOT uzyskają dostęp do samolotów Bombardier CRJ. Umowa przewiduje wykorzystaniena wstępnym etapie najpierw dwóch, a potem trzech maszyn CRJ-900 do obsługipołączeń LOT-u z Warszawy. Spółki widzą potencjał do rozszerzenia współpracy wkolejnych sezonach. Samoloty Bombardier CRJ będą utrzymywane technicznie wswojej bazie w Tallinnie. Będą też w całości obsługiwane przez załogi zEstonii. Ograniczy to zapotrzebowanie LOT-u na dodatkowe załogi latające.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Siatka połączeń Nordici pokrywa się z naszą własnąniemal w stu procentach. Wykorzystanie Bombardierów CRJ-900 należących doRegional Jet pozwoli nam na dużo większą operacyjną elastyczność, a za tymidzie większa efektywność kosztowa. Na przykład samolot lecący wieczorem zWarszawy do Sztokholmu już nie będzie musiał nocować w Sztokholmie, ale będziemógł polecieć w kolejny rejs do Tallinna i spędzić noc w swojej macierzystejbazie. To o wiele tańsze i nie wymaga ponoszenia kosztów nocowania załóg”? tłumaczy Milczarski.
Samoloty należące do Regional Jet pozwolą też nauruchamianie nowych połączeń z Warszawy, jak również zwiększanie częstotliwościobecnych, jak np. dodatkowy rejs z Warszawy do Tallinna czy Wilna.
Jak zaznaczył, współpraca z linią Nordica to nowatorski iinnowacyjny model konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej.”Analizy przygotowywane na potrzeby strategii LOT-u wskazywaływielokrotnie, że polski przewoźnik, jako jedyny w regionie, posiada wciążrealną siłę do skonsolidowania rozdrobnionego rynku” – tłumaczył.
„Nordica rozpoczyna dziś zupełnie nowy rozdział swojegorozwoju. Współpraca z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT wzmocni nasz modelbiznesowy, zapewni stabilność finansową i pozwoli nam zbudować wiarygodność namiędzynarodowym rynku lotniczym. Wola LOT-u, by stać się udziałowcem naszejspółki Regional Jet pokazuje najlepiej, że współpraca z Nordicą jest dla LOT-uważnym przedsięwzięciem i że jest to partnerstwo długoterminowe” -powiedział dziennikarzom szef Nordici Jaan Tamm.
PLL LOT na koniec roku spodziewa się 150-200 mln zł zdziałalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów. W nowej strategii do 2020r. LOT ma m.in. przewieźć ponad 10 mln pasażerów rocznie 70 samolotami, w tym16 dreamlinerami. Spółka chce zatrudnić ponad tysiąc członków personelupokładowego. Planuje także rozwój połączeń do Ameryki Północnej i Azji. Liniama być rentowna i mieć 25-proc. udział w polskim rynku, a do 2025 roku ponad30-proc.
Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,82 proc. akcji),TFS Silesia (0,144 proc. akcji) oraz pracownicy (0,036 proc. akcji).
„