Piętnastka dreamlinerów LOT-u
Boeing 787-9 Dreamliner wylądował 1 listopada na warszawskimLotnisku Chopina; to piętnasta tego typu maszyna w barwach PLL LOT. Przewoźnikzapowiedział, że nowy samolot w swój pierwszy rejs uda się do Toronto wKanadzie.
Samolot wylądował na Lotnisku Chopina w piątek rano. Lotnowej maszyny z fabryki Charleston w Północnej Karolinie w USA trwał dziewięćgodzin i 50 minut.
Dalekie kierunki
Spółka przekazała, że nowy, 15. już Boeing 787 DreamlinerLOT-u będzie obsługiwał połączenia do Ameryki Północnej i Azji. Zgodnie zplanem w swój pierwszy rejs, do kanadyjskiego Toronto, ma się udać jeszcze wpiątek.
B787-9 jest siódmym dreamlinerem w tej wersji we flocie LOT- ma prawie 63 metry długości, czyli jest o ponad sześć metrów dłuższy od ośmiumaszyn 787-8 używanych przez LOT. Maszyna B787-9 zabiera na pokład 294pasażerów, czyli o 42 osoby więcej, niż mniejsza wersja 787-8. Przewoźnik maosiem B787-8, a wiosną 2020 r. ma otrzymać kolejne dwa B787-9.
-„W przyszłym roku będziemy dysponować 17.dreamlinerami, co oznacza ponad trzykrotny wzrost floty szerokokadłubowej wciągu czterech lat” – powiedział cytowany w komunikacie członek zarząduds. operacyjnych Maciej Wilk. Dodał, że dzięki powiększeniu floty, firma będziemogła uruchomić nowe połączenia, np. z Warszawy na Sri Lankę i do SanFrancisco, z Krakowa do Nowego Jorku. „W przyszłości uruchomimy kolejnepołączenia dalekiego zasięgu” – wskazał.
Zasięg 13 tys. 350 km
Ponad połowę masy dreamlinera B787-9 i 80 proc. objętościmateriałów stanowią kompozyty, czyli tworzywa sztuczne wzmocnione włóknemwęglowym. To materiał znacznie bardziej wytrzymały, za to lżejszy od aluminium,co przekłada się na mniejszą masę maszyny, dłuższy zasięg i mniejsze zużyciepaliwa. Nowy samolot 787-9 w wersji dla LOT-u może pokonać 13 tys. 350 km,czyli o ok. 700 km więcej od wersji 787-8.
Kompozytowa konstrukcja kadłuba umożliwia utrzymywaniewyższego ciśnienia w kabinie, przez co łatwiej jest kontrolować temperaturę iwilgotność powietrza. Zmniejsza też efekt tzw. jet lagu, który może byćwidoczny u pasażerów nawet przy lotach krótszych. Przekraczanie stref czasowychm.in. potęguje poczucie zmęczenia i przyczynia się do problemów ze snem popodróży. Ma też zdaniem naukowców poważne konsekwencje dla zdrowia, szczególniew przypadku częstych podróży na długich trasach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak przekazała spółka, nowy dreamliner zabiera na pokładrównież więcej ładunków cargo. Przestrzeń transportowa w luku bagażowymzwiększyła się ze 115 do 140 metrów sześciennych.
Współpraca z Boeingiem
W 2012 r. LOT był pierwszą linią w Europie, która odebrałaBoeinga 787 Dreamliner. Od 2016 roku flota dreamlinerów powiększyła siętrzykrotnie. Samoloty te obsługują 16 regularnych połączeń dalekiego zasięgu:do Nowego Jorku (JFK), Newark, Chicago, Los Angeles, Toronto, Seulu, Tokio,Pekinu, Singapuru, Miami, Delhi z Warszawy. LOT wykonuje połączenia do USArównież z innych miast w Polsce i z Budapesztu.
3 listopada br. maszyna należąca do polskiego przewoźnikapoleci do Kolombo na Sri Lance, a w przyszłym roku – do Pekinu-Daxing, do SanFrancisco z Warszawy i z Krakowa do Nowego Jorku.
W 2018 r. LOT przewiózł ponad 8,9 mln pasażerów, czyli o 2mln więcej niż rok wcześniej. W tym roku przewoźnik planuje, że liczba taprzekroczy 10 mln osób. Obecnie flota liczy ponad 80 samolotów, które obsługująponad 100 tras.(PAP)
„