Pierwsze linie lotnicze z unijnymi certyfikatami
2 lipca pierwsze 22 linie lotnicze otrzymały pozwolenie nadziałalność w państwach członkowskich UE. Na taki dokument czeka jeszcze 700kolejnych przewoźników z aż 100 państw. Przewoźnicy otrzymają pozwolenie, nawetjeśli do tej pory nie latali na obszarze Unii. Od 2016 roku posiadaniezezwolenia będzie zaś warunkiem koniecznym dla wszystkich linii państw spozaUE.
Wśród pierwszych, którzy unijny certyfikat otrzymali sąprzewoźnicy m.in. z Japonii, Nowej Zelandii, Rosji, USA i ZjednoczonychEmiratów Arabskich.
Nowy system certyfikatów bezpieczeństwa to europejskawartość dodana? ? stwierdziła unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.Podkreśliła, że Europejczycy mogą czuć się bezpiecznie, ponieważ operatorzy zpaństw trzecich, latający do Europy, będą musieli stosować najwyższe standardybezpieczeństwa.
Dotychczas linie lotnicze spoza UE musiały starać się ocertyfikaty w każdym z państw członkowskich osobno, o ile te ich wymagały. Dolistopada 2016 r. wszyscy operatorzy z państw trzecich będą zobowiązani do posiadaniatakiego certyfikatu.
Na poziomie narodowym pozostanie wydawanie licencji naprowadzenie działalności, ale samo pozwolenie od państwa członkowskiego UE, jużnie wystarczy bez unijnego poświadczenia bezpieczeństwa. Dla unijnych linii lotniczychnic się nie zmieni, a konieczne certyfikaty bezpieczeństwa nadal będą wydawaćim krajowe władze lotnicze, działające na podstawie norm EASA.
Komisarz przyznała, że takie podejście oznacza cięciabiurokracji i zmniejszenie kosztów administracyjnych. Zapowiedziała również, żew najbliższych miesiącach KE przedstawi unijną strategię lotniczą, która mapoprawić zarówno konkurencyjność sektora, jak i bezpieczeństwo pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według danych KE, w państwach UE jest ponad 5 mln miejscpracy związanych z lotnictwem. Generują one ponad 2,4 proc. unijnego PKB.
„