Pierwsi pasażerowie polecili elektrycznym samolotem
W Vancouver w południowo-zachodniej części Kanady odbył siępierwszy komercyjny lot w pełni elektrycznym wodnopłatowcem – podał serwis BBC.Firmy odpowiedzialne za próbę mówią o planach zbudowania całej flotyelektrycznych samolotów.
Lot testowy wykonano sześcioosobowym hydroplanem DHC-2 deHavilland Beaver z napędem o mocy 750 koni mechanicznych (560 kW).
Za próbę odpowiadali kanadyjski operator wodnopłatowcówHarbor Air i australijski producent elektrycznych systemów napędowych magniX.Firmy wydały oświadczenie, zgodnie z którym był to pierwszy krok do zbudowania”pierwszej na świecie całkowicie elektrycznej floty komercyjnej”.
Do 2022
Harbor Air liczy na zelektryfikowanie całej swojej floty do2022 r. Firma musi w tym celu uzyskać odpowiednie pozwolenia od regulatorów -m.in. w kwestii bezpieczeństwa.
Jak zauważył serwis brytyjskiego nadawcy publicznego BBC,elektryfikacja lotnictwa mogłaby pomóc ograniczyć emisję dwutlenku węgla.Prognozuje się, że do 2050 r. branża lotnicza stanie się głównym źródłem tegogazu cieplarnianego w Wielkiej Brytanii.
Ankieta przeprowadzona przez szwajcarski bank UBS wykazała,że na świecie szerzy się tendencja do ograniczania podróży samolotami z uwagina troskę o środowisko. Zmianę przyzwyczajeń w tym zakresie zadeklarowało 21proc. respondentów badania, w którym uczestniczyło ponad 6 tys. osób z USA,Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii.
Lotniczy wstyd
Odwrót od samolotów na rzecz m.in. pociągów dalekobieżnychjest wiązany ze zjawiskiem znanym jako „flygskam” albo „wstydlotniczy”. Jego początki są upatrywane w Szwecji i wiązane z ruchemskupionym wokół nastoletniej aktywistki Grety Thunberg.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryfikacja maszyn latających na długich dystansach wciążpozostaje jednak dużym wyzwaniem dla sektora lotniczego – zauważyła AFP.Francuska agencja prasowa wskazała, że choć dokonano znacznych postępów w wieluobszarach, m.in. silników elektrycznych i dystrybucji energii, dotychczas niedoszło do podobnego przełomu w technologii akumulatorów.
Według AFP wodnopłatowiec taki jak DHC-2 de Havilland Beavermoże na baterii litowej pokonać dystans zaledwie 160 km. Mimo to organizatorzykanadyjskiego lotu próbnego są optymistyczni.
„Zasięg (lotu) nie spełnia na razie naszych oczekiwań,ale wystarczy do rozpoczęcia rewolucji” – powiedział agencji dyrektorgeneralny magniX Roei Ganzarski. (PAP)
„