PAŻP o CPK w Krynicy: Ruch wzrośnie dwukrotnie
W związku m.in. z projektem Centralnego ProjektuKomunikacyjnego ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie; PAŻPzamierza w związku z tym m.in. przeorganizować całą przestrzeń powietrzną –mówił w środę, 5 września, w Krynicy szef Agencji Janusz Janiszewski.
Podczas środowego panelu XXVIII Forum Ekonomicznego wKrynicy poświęconego zagadnieniu programu CPK w kontekście bezpieczeństwatransportowego p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zaznaczył, żeprogram ten jest dla Agencji „triggerem (impulsem – PAP) innowacyjności”,wymagając od niej szczególnego podejścia.
„Dlatego w tym aspekcie zamierzamy przede wszystkimprzeorganizować całą przestrzeń powietrzną tak, aby dostarczyć możliwościprzepustowości, zniwelować ograniczenia” – zapowiedział Janiszewski.
„Dzisiaj to jest mniej więcej 650 operacji lotniczych nadobę (na lotnisku Chopina – PAP) i już dzisiaj doszliśmy do tego etapu. JakoPAŻP przygotowujemy się na kolejny sezon, czyli już dokonujemy takiejreorganizacji, aby właśnie w rejonie lotniska Chopina oraz lotnisk satelickichprzygotować przestrzeń, aby móc zakomodować wzrastający ruch lotniczy” -zasygnalizował.
P. o. prezesa PAŻP zaznaczył, że ten proces będzie trwał ipostępował w najbliższych latach.
Nowe technologie
Janiszewski dodał, że przygotowania Agencji obejmują równieżwdrażanie nowych technologii – związanych m.in. z wirtualizacją i digitalizacjąusług. „Tutaj takie nowinki technologiczne, jak zdalne wieże, czyli remotecontrol towers, czy wirtualne centra (kontroli lotów – PAP). Wyobraźmy sobie, żeza trzy-cztery lata siedząc gdziekolwiek bylibyśmy w stanie zarządzać ruchemlotniczym nad naszym krajem, w naszej przestrzeni powietrznej” – obrazował.
„Te technologie są rozwijane i my jako PAŻP, jako Polska,musimy być elementem takiego procesu” – podkreślił szef Agencji.
Prace te obejmują też systemy zarządzania przepływem ruchulotniczego. „Dzisiaj walczymy o każdą sekundę, każdą minutę opóźnienia. Kosztjednej minuty opóźnienia to 100 euro. Dlatego te rozwiązania technologiczne, wszczególności dla obszaru Trójmorza, związanego właśnie z funkcjonowaniem CPK,są niezbędne” – zaakcentował Janiszewski.
Systemy dronowe
Jeszcze jeden obszar zaangażowania PAŻP w tym kontekście tosystemy dronowe. „Naszym zadaniem tutaj jest przede wszystkim integracjalotnictwa bezzałogowego z lotnictwem załogowym. Ten proces już się rozpoczął,aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa” – zapewnił p.o. prezesa PAŻP.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podał, kwestia tej integracji jest o tyle pilna,ponieważ dynamicznie rośnie liczba incydentów lotniczych z udziałem bezzałogowychstatków powietrznych. W 2017 r. takich incydentów Agencja odnotowała 10; w tymroku były to już 23 zdarzenia.
„Wierzę, że cały projekt Centralnego Portu Komunikacyjnegobędzie swoistym inkubatorem rozwoju gospodarczego oraz innowacyjnego naszegokraju tak, aby za 10-15 lat móc obsłużyć dwa razy większy poziom ruchu, niż tomamy dzisiaj” – skonkludował Janiszewski.
CPK w liczbach
Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodziąa Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, kołoGrodziska Mazowieckiego.
Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowychportów w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerówrocznie. Docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko mapowstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturądrogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają sięzakończyć prace przygotowawcze; pierwszy samolot ma być odprawiony w 2027 r.
Przedstawiciele rządu akcentują, że budowa nowego lotniskajest potrzebna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie możepełnić funkcji dużego portu przesiadkowego.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia i szkolikontrolerów ruchu lotniczego, którzy w 2017 roku obsłużyli nad Polską 793 tys.operacji lotniczych; rok wcześniej – 755 tys. PAŻP jest odpowiedzialna zazarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą,którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym,urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemamiwspomagającymi lądowanie.(PAP)
„