PAŻP chce miliardy na polskie niebo
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie walczyć w Brukselio 6 mld zł budżetu na lata 2020-2024 – zapowiedział p.o. prezesa PAŻP JanuszJaniszewski. Dodał, że pieniądze te pozwolą m.in. na realizację nowychinwestycji, zatrudnienie kontrolerów, co ma się przełożyć m.in. na redukcjęopóźnień samolotów.
„Walczymy o duża stawkę i wierzę, że to będą bardzodobrze zainwestowane pieniądze” – powiedział w środę dziennikarzom Janiszewski.
Dywersyfikacja przychodów
Chodzi o Plan Skuteczności Działania na lata 2020-2024.Zawiera on uwarunkowania operacyjne, plany inwestycyjne, rozwoju służb żeglugipowietrznej, a także uwarunkowania finansowe i wynikający z nich poziom kosztówniezbędny do zapewnienia oczekiwanego poziomu jakości usług. Zdaniem szefaPAŻP, realizacja tego celu wymaga wzrostu wydatków na inwestycje orazpozyskiwanie i szkolenie nowych kontrolerów ruchu lotniczego.
Obecnie 95 proc. przychodów PAŻP pochodzi tylko z usługinawigacyjnej, czyli opłat od linii lotniczych za pomoc przy starcie, lądowaniuczy przelocie samolotu. Dlatego PAŻP rozpoczął konsultacje projektu planu m.in.z liniami lotniczymi, ponieważ to one będą musiały się zgodzić na zwiększonąopłatę nawigacyjną. W tym roku wynosi ona ok. 40 euro, a propozycja Agencjizakłada, że będzie ona wynosić ok. 46 euro. Ostateczną decyzję podejmie KE.
Transparentny jak PAŻP
-„Prowadzimy bardzo transparentny dialog z liniamilotniczymi. Nie ukrywamy niczego, liczba nowych kontrolerów jest konieczna, apoziom inwestycji przyniesie korzyści i zyski dla wszystkich, m.in. zmniejsząsię opóźnienia samolotów oraz nastąpi mniejsze zużycia paliwa, co z koleiprzełoży się na mniejszą emisję CO2” – tłumaczył Janiszewski. I jak dodał,gdyby KE przystała na propozycję stawki na poziomie 46 euro, to Polska nadalbędzie poniżej średniej europejskiej, która obecnie wynosi około 50 euro.
-„Plan Skuteczności Działania to tak naprawdę biznesplanna pięć lat funkcjonowania PAŻP, zakłada on utrzymanie stabilnego poziomufinansowania Agencji uwzględniającego potrzeby rozwojowe. Chcemy uzyskać 6 mldzł na lata 2020-2024, to o 50 proc. więcej w stosunku do tego, czym PAŻPdysponowała w latach 2015-2019, wraz z rewizją” – powiedział Janiszewski.Zapowiedział jednocześnie, że będzie walczył „do samego końca”, żebyowe 6 mld zł trafiło do Polski w ciągu pięciu lat.
-„Plan ten ma na celu m.in. rozwój przestrzenipowietrznej, inwestycje w zasoby ludzkie – w szczególności personel operacyjny,czyli kontrolerów ruchu lotniczego i techników. (…) Naszą ambicją jest to,żebyśmy byli szóstym usługodawcą w UE” – wskazał.
Minimalizacja opóźnień
Jak dodał, PAŻP jest liderem, jeśli chodzi o niski poziomopóźnień w ruchu lotniczym. Przypomniał, że w 2018 r. średnie opóźnieniesamolotu w polskiej przestrzeni powietrznej wyniosło 0,25 minuty, a w UE – 1,83minuty.
„Po pierwszych siedmiu miesiącach 2019 roku, opóźnieniate wynoszą w polskiej przestrzeni powietrznej 0,18 minuty na jedną operacjęlotniczą, a cel unijny zakłada 0,23 minuty na jedną operację lotniczą. Wprzeliczeniu to jest ok. 7 sekund na jedną operację lotniczą. Czyli pomimowzrostu ruchu lotniczego, który jest na poziomie około 5 proc. w Polsce wstosunku do 2018 roku – cały czas ten poziom opóźnień obniżamy. A dodatkowo,przekierowany jest do nas ruch lotniczy z południowej części Niemiec. Myodkorkowujemy europejskie niebo” – powiedział.
Od stycznia do lipca br., średnie opóźnienie samolotu w UEwynosi 1,73 minuty na jedną operację lotnicza, cel zakłada 0,5 minuty.
W planie PAŻP na lata 2020-2024 zaproponowano, aby w latach2020 i 2021 opóźnianie samolotu wynosiło 0,3 minuty, w 2022 r. – 0,23 minuty, aw 2023 i 2024 – to 0,18 minuty.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lotnicze inwestycje
-„Jeśli chodzi o inwestycje, to do końca 2024 r. mająone opiewać na 1 mld 300 mln zł. Średnio to 250 mln zł rocznie. Głównie wsprzęt, technologię i nową siedzibę PAŻP w Regułach” – powiedział. Jakdodał, zgodnie z założeniami w tym roku poziom inwestycji powinien byćzrealizowany na poziomie 235 mln zł. Rok 2018 zakończył się inwestycjami napoziomie 169 mln zł.
Szef PAŻP przekazał, że koszt inwestycji w Regułach opiewana 1 mld zł.
-„Cały czas czekamy na pozwolenie na budowę. Jeżeli otrzymamyto pozwolenie w tym roku, to w przyszłym roku na początku rozpoczynamy budowęnaszej siedziby Regułach. Będziemy mogli tam zainstalować dwa razy więcej konsolikontrolerskich, salę dla wirtualnych wierz, przygotujemy zupełnie inne zapleczetechniczne, czyli stworzymy centrum BigData jeśli chodzi o przetwarzanie danychlotniczych” – wymienił. Przenosiny do nowej siedziby PAŻP zaplanowane sąna 2025 rok.
Plan przewiduje zatrudnienie od początku 2020 r. do 2024 r.139 kontrolerów ruchu lotniczego. „Przewidujemy, że natężenie ruchulotniczego w ciągu 5 lat wzrośnie o około 30 proc. I o tyle samo potrzebujemywięcej zasobów ludzkich, jeżeli chodzi o kontrolerów ruchu lotniczego 139osób” – powiedział. Dodał, że na koniec tego roku Agencja ma zatrudniać602 kontrolerów, a na koniec 2024 ma ich być w sumie 741.
Powietrzny budżet
Jak przekazał, w 2019 roku koszty osobowe w budżecie PAŻPmają wynieść ok. 612 mln zł, a do 2024 r. mają wzrosnąć do 787 mln zł. Kosztyosobowe całego rocznego budżetu PAŻP stanowią ok. 60-70 proc.
Dodatkowo – jak wskazał Janiszewski – PAŻP musi od 2stycznia 2020 przeszkolić ponad 200 pracowników personelu technicznego. Jaktłumaczył szef Agencji, zgodnie z unijnym prawem, technicy będą musieli uzyskaćodpowiednie certyfikaty. „To są gigantyczne koszty, ale jeżeli chcemywdrażać nowoczesne technologie, to musimy zainwestować w ludzi, ich rozwój,określony poziom wykształcenia” – zaznaczył.
W ubiegłym tygodniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyłysię konsultacje projektu m.in. z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury,wojska, portów lotniczych, przewoźników (PLL LOT, Lufthansa, Ryanair Sun), IMGWoraz IATA i Eurocontrol. Zgodnie z harmonogramem, projekt planu do końcawrześnia projekt ma zostać przesłany przez Polskę do KE, a ta ma pięć miesięcyna decyzje.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w krajuinstytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią onisłużbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średniookoło 2,5 tys. lotów, a rocznie – około miliona. PAŻP odpowiada też zazarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą,którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym,urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemamiwspomagającymi lądowanie.
„