Ograniczenia w ruchu lotniczym. Sprawdzamy lotniska regionalne [AKTUALIZACJA 28.04]
Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek (25.04) rozporządzeniem Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) obwieścił listę tras lotniczych i przewoźników obsługiwanych po 1 maja br., gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników. Śledzimy sytuację na lotniskach regionalnych
28 kwietnia
Gdańskie lotnisko jest przygotowane na przyjęcie dodatkowych samolotów
Port Lotniczy w Gdańsku jest przygotowany na przyjęcie dodatkowych samolotów w sytuacji zmniejszenia operacji lotniczych na lotniskach Chopina i Modlin, z powodu trwającego konfliktu między kontrolerami lotów a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP)
Zawsze jesteśmy gotowi na przyjęcie dodatkowych samolotów - powiedziała rzeczniczka Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Agnieszka Michajłow.
Podkreśliła również, że pasażerowie, którzy zaplanowali loty z Gdańska nie mają powodów do obaw.
Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania.
Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek rozporządzeniem Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) obwieścił listę tras lotniczych i przewoźników obsługiwanych po 1 maja br., gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników.
Na tej liście nie znalazło się gdańskie lotnisko. To - zdaniem Michajłow - może ograniczyć loty między Gdańskiem a Warszawą. "Tego się obawiamy" - dodała rzeczniczka Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Port Lotniczy Lublin deklaruje gotowość do obsługi dodatkowych połączeń
Port Lotniczy w Lublinie deklaruje w razie potrzeby gotowość do obsługi dodatkowych połączeń – przekazał PAP jego rzecznik Piotr Jankowski, odnosząc się do ewentualnych ograniczeń w ruchu lotniczym na warszawskich lotniskach.
Jesteśmy przygotowani na przyjęcie dodatkowych połączeń, ale to należy od decyzji przewoźników co zamierzają zrobić ze swoimi połączeniami. My jesteśmy przygotowani do tego infrastrukturalnie. Mamy 24-godzinną gotowość, dlatego możemy przyjąć jakąś część ruchu, jeśli byłaby taka potrzeba. Z naszej strony informujemy przewoźników o takiej możliwości – powiedział rzecznik Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski.
Obecnie z lubelskiego lotniska można podróżować m.in. do Dublina, Oslo, Londynu, Eindhoven, Warszawy.
Lotnisko Katowice infrastrukturalnie gotowe na przyjęcie dodatkowego ruchu
Lotnisko Katowice jest infrastrukturalnie gotowe na ewentualne przyjęcie dodatkowego ruchu w razie braku możliwości wykonywania przez przewoźników części kursów z Warszawy – przekazał PAP Piotr Adamczyk z zespołu prasowego Katowice Airport.
Jak zaznaczył Piotr Adamczyk z zespołu prasowego katowickiego lotniska, na razie nie wiadomo, czy zmiana tras będzie w ogóle możliwa ze względu na konieczność uzyskania dodatkowych slotów w europejskiej przestrzeni powietrznej.
Jesteśmy infrastrukturalnie gotowi na ewentualne przyjęcie dodatkowego ruchu. Niedawno otworzyliśmy nową płytę postojową o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla najpopularniejszych na świecie samolotów średniodystansowych. Łączna liczba stanowisk dla tego typu maszyn wzrosła do 46 - powiedział Adamczyk.
Adamczyk przypomniał, że dotąd po pandemii ruch lotniczy nie odbudował się do wcześniejszego poziomu. W 2019 r. z katowickiego lotniska skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych. Ze względu na pandemię było ich 1,44 mln, a w 2021 r. - 2,32 mln.
Przedstawiciel katowickiego portu zaznaczył, że spośród przewoźników lotniczych jedynie czarterowa linia Enter Air zgłosiła możliwość przebazowania z Warszawy do Katowic trzech swoich maszyn i wykonania stamtąd w maju 100 warszawskich połączeń. Enter Air na stałe bazuje w Katowicach średnio osiem-dziewięć samolotów. Inni przewoźnicy jeszcze nie zgłaszali chęci obsługi dodatkowych maszyn.
27 kwietnia
Kraków Airport na bieżąco będzie reagować na sytuację w ruchu lotniczym
Lotnisko Kraków Airport na bieżąco będzie reagować na sytuację związaną z możliwością zmniejszenia operacji lotniczych na lotniskach Chopina i Modlin z powodu trwającego konfliktu między kontrolerami lotów a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Czekamy z nadzieją na kompromis w rozmowach w sprawie ruchu lotniczego. Na bieżąco reagujemy i będziemy reagować na sytuację operacyjną na lotnisku w Krakowie - poinformowała PAP w środę rzeczniczka portu Natalia Vince.
Według przedstawicieli Kraków Aiport, dodatkowe samoloty będą przyjmowane tylko w ramach możliwości operacyjnych lotniska.
Pasażerów będziemy prosić o stałe sprawdzanie statusu swoich lotów u przewoźników - zaznaczyła rzeczniczka lotniska.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko przyjęło prawie 3,1 mln pasażerów. Rok wcześniej było to blisko 2,6 mln osób. W 2019 roku - ostatnim przed pandemią - z usług portu skorzystało ponad 8,4 mln podróżnych.
W obowiązującym letnim rozkładzie lotów Kraków Airport znalazły się 43 połączenia do 99 miast w 33 krajach. Oferuje je 20 linii - zarówno przewoźnicy tradycyjni, jak i niskokosztowi.
26 kwietnia
W przypadku braku porozumienia między PAŻP a kontrolerami ruchu lotniczego, nie będzie kasowania rejsów tranzytowych nad Polską, ani rejsów do portów regionalnych; wąskie gardło to Lotnisko Chopina i Modlin - przekazał we wtorek szef ULC Piotr Samson.
Szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) przedstawiał na konferencji sytuację, jaka będzie mogła wystąpić jeśli nie dojdzie do porozumienia między PAŻP, a kontrolerami ruchu lotniczego.
Samson wskazał, że jeśli nie doszłoby do porozumienia, to żaden lot nad Polską nie będzie skasowany. Połowa takich lotów zostanie obsłużona przez polskich kontrolerów, z kolei druga przez kontrolerów z państw ościennych.
Nie dojdzie do kasowania tych lotów - podkreślił prezez ULC.
Prezes ULC dodał, że nie będą odwoływane też loty, które są obsługiwane przez porty regionalne.
Samson mówił, że jeśli nie dojdzie do porozumienia, to "wąskim gardłem" jeśli chodzi o starty i lądowania są lotniska w Modlinie oraz stołeczne Lotnisko Chopina.
Dodał, że w maju dziennie odbywać się ma 500 lotów. "Ze względu na potencjalny brak odpowiedniej ilości kontrolerów, ta liczba będzie musiała być zredukowana o 2/3" - wskazał.
Szef ULC wyjaśnił, że oznaczać to będzie, iż porty w Warszawie jak i w Modlinie będą działały między godz. 9.30 a godz. 17 czasu.
Port Lotniczy Wrocław: majówkowe rejsy będą odbywać się zgodnie z harmonogramem
Ponad 80 kierunków mają do wyboru pasażerowie, którzy zdecydują się lecieć na majówkę z Portu Lotniczego Wrocław. Władze lotniska zapewniają, że wszystkie majówkowe rejsy są niezagrożone i będą się odbywać zgodnie z harmonogramem.
Jak podkreślono we wtorkowym komunikacie Portu Lotniczego Wrocław, w letnim rozkładzie lotów na podróżnych czekają połączenia, które pozwolą na wylot w piątek lub sobotę (29 i 30 kwietnia) i powrót do Wrocławia 3 lub 4 maja.
Można powiedzieć, że obecna siatka lotów jest idealnie skrojona pod tegoroczną majówkę. Po pierwsze, dzięki dogodnemu ułożeniu rejsów, nie musimy brać zbyt wielu dni wolnych w pracy, aby polecieć na dłuższy lub krótszy urlop. Po drugie, urozmaicona oferta połączeń dostępna z naszego lotniska zadowoli zarówno fanów plażowania, jak i wielbicieli aktywnego zwiedzania – powiedział Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Zapewnił przy tym, że „mimo trudnej sytuacji na lotnisku w Warszawie, loty w Porcie Lotniczym Wrocław będą realizowane. „Niezależnie od sytuacji konfliktowej na linii PAŻP-kontrolerzy ruchu lotniczego, będziemy działać normalnie. Pasażerowie mogą planować majówkę z Wrocławia bez obaw, że ich lot zostanie odwołany. Tym bardziej, że w razie takiej potrzeby nawigację nad samolotami mogą przejąć kontrolerzy z Czech lub Niemiec – dodał.
Do wyboru pasażerowie mają bogatą ofertę kierunków południowych, w tym połączenia do Włoch (Palermo, Mediolan, Bolonia, Piza, czy Wenecja), Hiszpanii (Malaga, Alicante, Barcelona), a także na Kretę, Maltę czy Cypr. W rozkładzie nie brakuje także połączeń w północne rejony Europy, m.in. do Sztokholmu, Oslo, czy Billund. Na majówkę będzie można wybrać się również do najatrakcyjniejszych stolic Europy – Rzymu, Paryża, czy Londynu. (PAP)