Odprawa pasażerska, krok po kroku

infoair
28.12.2011 10:35

Odprawa pasażerska jest procesem, który umożliwia weryfikacje pasażera i przygotowanie go do lotu. Ten proces określa się z języka angielskiego, jako check-in (czytamy czek-yn). Etapami odprawy pasażerskiej są następujące elementy.

1. Weryfikacja pasażera i dokumentów –jest pierwszy etap odprawy pasażerskiej, w którym trzeba okazać dokument tożsamości (paszport lub dowód osobisty w przypadku podróży po kraju albo Unii Europejskiej). Po identyfikacji można dalej podążać do następnego etapu.

2. Kontrola bagażu (bezpieczeństwo, ważenie, rozmiary) –tu oddaje się bagaż, który następnie przechodzi przez specjalny tunel ze skanerem. Tu służba ochrony lotniska/celnicy dopatrują czy w bagażu nie znajdują się przedmioty niedozwolone np.: noże bądź dobra kultury, których nie wolno wywozić z danego kraju. Bagaż po sprawdzeniu waży się i sprawdza jego wymiary. Po opisaniu bagażu następuje kolejny etap.

3. Odprawa bagażu / Bagaż przekazany do sortowni –w trakcie tej czynności informacja
o bagażu (czyli jaki bagaż jest i do kogo należy) trafia do karty pokładowej pasażera. Po weryfikacji bagaż przesyłany jest do sortowni, skąd później trafi do samolotu.

4. Wydanie karty pokładowej –po przejściu powyższych etapów pasażer dostaje kartę pokładową tzw. boarding card (czytamy bordin/bordin kart). Na karcie pokładowej znajdują się następujące informacje:
a) imię i nazwisko pasażera;
b) miejsce wylotu i docelowy port lotniczy (tam gdzie lecimy);
c) informacje o bagażu pasażera;
d) przydatne informacje, telefony i adresy.

5. Przejście do kontroli bezpieczeństwa –w tym etapie sprawdza się pasażera czy nie posiada niebezpiecznych przedmiotów. Standardowa procedura wygląda następująco:
a) pasażer oddaje wszystkie metalowe rzeczy i oddaje je do sprawdzenia. (pasażer kładzie je na taśmę skąd dalej jadą przez skaner, gdzie zostają sprawdzone przez służby ochrony lotniska/celników).
b) następnie przechodzi się obok psów, które wykrywają narkotyki.
c) po tych czynnościach pasażera przeszukuje służba ochrony lotniska. (tu zasada kobieta może być rewidowana tylko przez kobietę, tak jak i facet tylko przez faceta)
d) potem przechodzi się przez bramkę i jeśli uda się to idzie się do sali odlotów. W przypadku zaświecenia bramki służba ochrony lotniska rewiduje jeszcze raz. Czasem wystarczy buty zdjąć. W przypadku metalowej płytki w ciele należy to zgłosić, bądź pokazać zaświadczenie od lekarza.

6. Zgłoszenie się do wyjścia w hali odlotów –po całej weryfikacji pasażer wchodzi w halę odlotów (strefę bezcłową, gdzie może zrobić zakupy), aby odczekać na lot.

7. Weryfikacja dokumentów i pasażera –tu następuje ponowna weryfikację pasażera i jego dokumentów, czyli boarding (czytamy bordin) przez pracowników lotniska. Zazwyczaj boarding ogłasza się przez megafony i określa się w nich bramkę (GATE, czytamy gejt), do której pasażer ma się zgłosić. Proces ten polega na sprawdzeniu zgodności karty pokładowej z dokumentem tożsamości pasażera. Należy wspomnieć, że w trakcie tej kontroli sprawdza się także wielkość bagażu podręcznego i jego wagę. W przypadku nie spełnienia norm przewoźnika trzeba dopłacić do bagażu.

8. Wyjście pasażera do samolotu –po przejściu drogi z terminalu portu lotniczego do samolotu należy okazać kartkę pokładową i dokumenty tożsamości personelowi pokładowemu, a następnie wsiąść do samolotu.

Po wejściu do samolotu wyłączamy komórki, oddajemy podręczny bagaż do luków i wygodnie zasiadamy. O reszcie pasażer dowie się od personelu pokładowego.