Nowe reguły dotyczące urządzeń monitorujących przelot
Komisja Europejska we wtorek (16 grudnia) opublikowała nowereguły dotyczące urządzeń monitorujących przelot na pokładzie samolotu. Chcetym samym uniknąć powtórek sytuacji, które miały miejsce po katastrofiesamolotu Air France z czerwca 2009 r. czy Malaysian Airlines z marca 2014 r.,kiedy to jednostki poszukiwawcze nie były w stanie szybko zlokalizowaćwraków.
Nowe przepisy
KE wyciągnęła wnioski z tych wydarzeń, zwłaszcza zkatastrofy francuskiej maszyny, która rozbiła się nad Atlantykiem. Zgodnie znowymi zasadami czarne skrzynki, czyli urządzenia rejestrujące lot, będąmusiały być wyposażone w mechanizmy umożliwiające ich lokalizację, także podwodą.
Ponadto, czarna skrzynka rejestrująca rozmowy w kokpicie (napokładach samolotów są dwie czarne skrzynki ? jedna nagrywa głosy w kokpicie,druga dane lotu) będzie miała wydłużony czas nagrania. Obecnie jest onograniczony do dwóch godzin, po wprowadzeniu nowych przepisów skrzynka będziemusiała zmieścić 25 godzin ciągłego nagrania.
Przede wszystkim zaś, samoloty będą musiały być wyposażone wsystem umożliwiający ich ciągłe śledzenie w czasie lotu. Jak zauważyła komisarzds. transportu Violeta Bulc, ?opinia społeczna nie rozumie, że obecnie samolotynie są stale śledzone. Przyjęte zasady mają naprawić tę sytuację i zapobiecpowtórkom zniknięć lotów Air France z 2009 r. i Malaysian Airlines z 2014 r.?? tłumaczyła Bulc.
Ogólne zasady
KE nie wchodziła jednak w szczegóły postulowanegorozwiązania. Podkreśla, że wymaga jedynie, by było ono skuteczne i nie ma?preferencji wobec jakichkolwiek rozwiązań technicznych czy konkretnychproducentów. Nowe zasady są elastyczne, a linie lotnicze będą mogły użyćwielu systemów już istniejących bądź dopiero projektowanych? ? oświadczyłaKomisja.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Takie stwierdzenie ma znaczenie z uwagi na to, żeOrganizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO, International CivilAviation Organization, ramię ONZ, które zajmuje się niewojskowymi samolotami iruchem lotniczym) także przygotowuje podobne regulacje, które teoretycznie mająpierwszeństwo przed zasadami unijnymi. Propozycja ICAO jest bardziejszczegółowa ? określa m.in. częstotliwość, z jaką lecący samolot musiraportować swoją pozycję, więc elastyczność unijnych przepisów powinnazminimalizować konflikty między prawodawstwem unijnym a międzynarodowym.
Implementacja
Nowe unijne prawo będzie wprowadzane stopniowo. Objęte nimzostaną wszyscy przewoźnicy zarejestrowani w UE, ale nowe maszyny będą musiałybyć dostosowane do tych wymogów. Z kolei te, które już są w użyciu będą mogływprowadzać zmiany w ramach kolejnych przeglądów.
Nowe zasady nie będą dotyczyły małych samolotów, a jedyniemaszyn pasażerskich powyżej 27 t i przewożących więcej niż 19 pasażerów oraztransportowych przewożących powyżej 45 t.
„