Nowe maszyny do wykrywania materiałów wybuchowych na Lotnisku Gdańsk

infoair
06.05.2022 08:30
Gdańskie lotnisko kupiło dwie maszyny do wykrywania materiałów wybuchowych. Koszt zakupu i montażu to 22 mln zł.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy poinformował, że zakupił dwie maszyny, które wykryją automatycznie każde zagrożenie i pomogą obsłudze lotniska.

Uruchomiliśmy wyjątkowo czułe urządzenia do wykrywania przedmiotów, mogących stanowić potencjalne zagrożenie w ruchu lotniczym - powiedział Sławomir Kurowski kierownik Działu Technicznego i Cargo Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Dodał, że dokładność prześwietlania nowych maszyn jest taka, jak badania medycznego wykonanego zwykłym RTG w stosunku do badania wykonanego tomografem komputerowym.

Zakupiony sprzęt zapewni dokładniejszą kontrolę i ma lepszą zdolność do automatycznej oceny bagażu, przez co zmniejszona została liczba walizek zakwestionowanych.

Mniejszy jest odsetek bagaży wysyłanych do oceny przez operatora. Ponadto operator otrzymuje widok prześwietlonego i zakwestionowanego przez maszynę bagażu w 3D. Może go obejrzeć z każdej strony, a to umożliwia mu szybszą i dokładniejszą weryfikację, co następnie przekłada się na mniejszą liczbę bagaży wysyłanych do kontroli manualnej w obecności pasażera - poinformowała Agnieszka Michajłow rzeczniczka gdańskiego lotniska.

Urządzenie do prześwietlania ma szybki, wielopoziomowy system wykrywania materiałów wybuchowych nowej generacji dla bagażu rejestrowanego i ładunków lotniczych. Jest wyposażone w dwuwidokowy skaner linii rentgenowskiej o podwójnej energii z pełnym obrazowaniem i rekonstrukcją 3D wolumetrycznej tomografii komputerowej.

Każda maszyna zapewnia portom lotniczym przepustowość do 1800 walizek na godzinę, a przewoźnikom lotniczym możliwość kontroli 2500 paczek na godzinę.

Gdański port przekazał, że urządzenia zostały wyprodukowane przez brytyjską firmę Smiths Detection. Koszt jego zakupu i montażu to 22 mln złotych.

Wymianę urządzeń do prześwietlania zaleciła lotniskom w całej Europie Komisja Europejska rozporządzeniem z 5 listopada 2015 roku w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.(PAP)