Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa wieża KTW przejmie ruch jesienią

infoair
03.09.2019 09:30

Nowa wieża kontroli lotów na lotnisku Katowice powinnazacząć pracę operacyjną późną jesienią br. – zapowiedział w Katowicach p.o.prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. Na raziebędzie to praca równoległa, z zabezpieczeniem obsady w starej wieży.

Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku, najwyższegoobiektu tego typu w Polsce, rozpoczęła się w marcu 2017 r. i trwała do stycznia2018 r. Wieża ma 46 m wysokości i poziom operacyjny na wysokości 41 m. Napowierzchni ponad 1,8 tys. m kw. obiektu zaplanowano pomieszczenia zestanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe orazzaplecze socjalne.

Wieżowe plany

O planach dotyczących wieży w Katowice Airport szef PAŻPmówił w czwartek na briefingu w trakcie konferencji „Drony – Prawo,Technologia, Usługi”, na której m.in. podsumowano pierwszy rok działalnościCentralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD). To przedsięwzięcierealizowane – w ramach programu Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju podnazwą „Żwirko i Wigura” – przez PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) orazGórnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Janiszewski poinformował, że dzięki CEDD, a także innyminicjatywom, Agencja zamknęła fazę technologiczną budowy autorskiego systemuzarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (system UTM – Unmanned TrafficManagement) – pod nazwą PansaUTM. Obecnie system jest w fazie testowania iprzygotowania operacyjno-proceduralnego. Ma on pozwolić na integracjębezzałogowych statków powietrznych z załogowymi.

-„Mogę przekazać też informację, że Polska Agencja ŻeglugiPowietrznej w niedługim czasie odda do operacyjnej pracy nową wieżę kontroliruchu powietrznego dla katowickiego lotniska. Tam też będziemy instalować tesystemy, które pozwolą na swobodne zarządzanie ruchem bezzałogowymi statkamipowietrznymi z załogowymi” – powiedział na briefingu szef PAŻP.

Aktualny stan

Pytany przez PAP o szczegóły wskazał, że w nowej wieży trwawykańczanie i przygotowywanie systemów operacyjnych. „Musimy mieć na względzie,że wdrożenie operacyjne to dosyć skomplikowany proces, który musi trwać” -zaznaczył.

„Musimy przekazać ruch lotniczy i operacje ze starej wieżyna nową. Dlatego jesteśmy dzisiaj w fazie wdrażania tzw. shadow mode(równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycjiw dotychczasowym – PAP) i przede wszystkim związanych z tym procedur. Wmomencie, kiedy będziemy w pełni gotowi, kiedy będziemy mieli po kilka razysprawdzone wszystkie systemy, taka praca shadow mode rozpocznie się; mamynadzieję, że późną jesienią tego roku” – zasygnalizował.

„Praca w tym trybie będzie trwała określony czas,nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z procedurami wdrożenia izmian w systemach funkcjonalnych – i potem nastąpi pełne przekazanie pracyoperacyjnej do nowej wieży, do nowego obiektu” – zaznaczył szef PAŻP.

„Wstępny plan jest na późną jesień. Wszystko zależy od tego,jak pójdą testy technologiczne i jak przejdzie ten proces nadzoru ULC. Wlotnictwie, pamiętajmy, każda procedura musi być sprawdzona kilkukrotnie. Przedewszystkim chodzi nam o bezpieczeństwo pasażerów, dlatego dokładnie, krok pokroku, będziemy realizować te elementy. W momencie, kiedy będziemy mielipotwierdzone, że wszystkie systemy funkcjonują, jak powinny, wtedy zdecydujemyo ostatecznej dacie operacyjnego wdrożenia katowickiej wieży” – wyjaśniłJaniszewski.

Jak dodał, PAŻP tworzy wirtualne centrum przetwarzaniadanych (big data center) dla systemów wieżowych, w którym system PansaUTMbędzie jednym z podstawowych rozwiązań pod kątem zbierania i przetwarzaniadanych od użytkowników przestrzeni powietrznej – w tym przypadku odużytkowników bezzałogowych statków powietrznych.

Konieczna inwestycja

Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotniskustała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płytpostojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efektlicznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego TowarzystwaLotniczego, w poprzednich latach.

GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km,utworzyło nowy system dróg kołowania i nadal rozbudowuje płyty postojowe.Kontrolerzy ruchu muszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje sięna lotnisku.

Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP wKatowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I(system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonejwidoczności – PAP) zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.Katowice mają być pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS naobu kierunkach podejściach do drogi startowej.

Według wcześniejszych informacji wśród kolejnych inwestycjiw Katowice Airport PAŻP zapowiadała: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodekradiokomunikacyjny.

Lotnisko Katowice należy do grona największych lotniskregionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mlnpodróżnych. Port jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych iregionalnym w przewozach cargo.(PAP)