Nowa wieża kontroli lotów w Katowicach

infoair
16.01.2018 09:47

Nowa wieża kontroli lotów na lotnisku Katowice jest gotowa –poinformował w poniedziałkowym komunikacie jej wykonawca, firma Budimex. PolskaAgencja Żeglugi Powietrznej zapowiadała, że uruchomienie operacyjne wieżynastąpi pod koniec 2018 r.

Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku, najwyższegoobiektu tego typu w Polsce, rozpoczęła się w marcu ub. roku. Wieża ma 46 mwysokości i poziom operacyjny na wysokości 41 m. Na powierzchni ponad 1,8 tys.m kw. obiektu zaplanowano pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej,kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne.

Jak podał w poniedziałkowej informacji Budimex, wartośćkontraktu to 20,22 mln zł netto. Ogólna wartość inwestycji PAŻP, ze względu nawyposażenie, będzie jednak wyższa.

Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotniskustała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płytpostojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efektlicznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego TowarzystwaLotniczego, w ostatnich latach.

GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km,rozbudowało płytę postojową nr 1, zbudowało płytę dla samolotów cargo i doodladzania, a także utworzyło nowy system dróg kołowania. Kontrolerzy ruchumuszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.

Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP wKatowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT Izachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Katowice mają byćpierwszym w lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkachpodejściach do drogi startowej.

Już wcześniej PAŻP wyposażyła w ten radiowy systemnawigacyjny wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonejwidoczności i niskiej podstawy chmur zasadnicze (wschodnie) podejście dooddanej do użytku w maju 2015 r. nowej drogi startowej i przygotowała stosowneprocedury. Umożliwiło to lądowania w II kategorii operacji lotniczych iznacząco poprawiło dostępność lotniska w trudnych warunkach atmosferycznych.

Uzbrojenie w ILS także podejścia zachodniego wynika zewzrostu w ostatnich latach częstotliwości występowania wiatrów z kierunkuwschodniego. Realizując tę inwestycję PAŻP wykorzystuje system ILS używanywcześniej na starej drodze startowej – i przygotowuje odpowiednie procedury.

Według wcześniejszych zapowiedzi kolejnymi inwestycjamiAgencji w Katowicach mają być: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodekradiokomunikacyjny. Urządzenia te – zapewniające optymalny poziombezpieczeństwa operacji lotniczych – mają zostać wybudowane do 2020 r.

W ostatnich tygodniach lotnisko Katowice zakończyło pracezwiązane z przekształcaniem starej drogi startowej w drogę kołowania orazdostosowaniem pola manewrowego portu do operacji w warunkach ograniczonejwidzialności.

Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyty postojowej cargo nazachód. W toku są prace związane z przygotowanie projektu budowlanegocałkowitej modernizacji i rozbudowy centralnego terminalu pasażerskiego B(prace mają ruszyć w sezonie zimowym 2019-2020). Rozbudowywany na zachód ma byćparking nr 1, przed terminalami pasażerskimi.

Władze Katowice Airport kontynuują trwający od ponad 10 latproces inwestycyjny, spodziewając się w tym roku kolejnego kilkusettysięcznegowzrostu liczby obsłużonych pasażerów. W ub. roku obsłużono ich tam prawie 3,9mln – o blisko 700 tys. pasażerów więcej niż w poprzednim roku.(PAP)