Nowa płyta postojowa w Balicach

infoair
23.07.2015 09:18

Dzisiaj po raz pierwszy samoloty parkują na nowej, północno ?wschodniej części płyty postojowej krakowskiegolotniska. Dzięki rozbudowie płyty postojowej oraz terminalu port zwiększy dostępnąliczbę stanowisk postojowych o pięć, co pozwoli na równoczesne stacjonowanie 22statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (jak np. Boeing 737-800). Zmieniłsię również układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcejprzestrzeni, co ułatwi obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie.

Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu lotniskobędzie mogło także przyjąć więcej dużych statków powietrznych, o kodziereferencyjnym E (np. Boeing 747) oraz D (np. Boeing 767), na pokład którychpasażerowie będą mogli się dostać przez rękawy.

Dzięki rozbudowie płytybędziemy mogli przyjąć więcej samolotów, co przekłada się na większą liczbę pasażerów ? podkreśla Jan Pamuła, PrezesKraków Airport. ? Kolejna korzyść to poszerzenieoferty handlowej dla przewoźników, którym możemy teraz zaproponować więcej miejscna bazowanie samolotów.

Rozbudowa płyty postojowej trwała dokładnie dwa lata. Poprzedziłyją prace przygotowawcze, czyli rozbiórka wojskowej oczyszczalni i wycinkadrzew. Najwięcej czasu w trakcie budowy zabrały roboty elektryczne, praceodwodnieniowe oraz prace ziemne związane m.in. z formowaniem czterometrowegonasypu.

Konstrukcja nowej nawierzchni płyty postojowej ma grubość ok.półtora metra, z czego pół metra to sam beton. Do budowy użyto go ok. 24 tys. m3.Technologia zastosowana przez Generalnego Wykonawcę firmę Max Bögl pozwoliła na uzyskanie bardzowysokich wskaźników nośności nowej nawierzchni. Badania przeprowadzone przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczychdowodzą, że w ciągu następnych 30 lat można na niej wykonać ok. milionaoperacji lotniczych. Takie wskaźniki, czterokrotnie wyższe od przeciętnych,uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu w warstwie jezdnej betonu o wysokiejwytrzymałości.

Prace budowlane były realizowane w samym sercu czynnegolotniska, pomiędzy ciągle poruszającymi się samolotami. Teren, na którym prowadzonabyła rozbudowa z każdej strony był otoczony czynnymi drogami kołowania.Wymagało to odpowiedniej organizacji robót oraz ścisłej współpracy GeneralnegoWykonawcy ze służbami portu – operacyjnymi, energetycznymi, eksploatacyjnymioraz Służbą Ochrony Lotniska, a także kontrolerami ruchu lotniczego PAŻP.

Zachowując wszystkienormy bezpieczeństwa udało się przeprowadzić ten proces właściwie bezograniczania możliwości przyjmowania i obsługi statków powietrznych oraz bezżadnych incydentów, co niewątpliwie należy uznać za spore osiągnięcie ? zwraca uwagę Jan Pamuła.

Inwestycjazostała zrealizowana w ramach projektu ?Port Lotniczy w Krakowie ? rozbudowaistniejącej infrastruktury lotniskowej?, współfinansowanego przez UnięEuropejską ze środków Funduszu Spójności. Koszt prac wyniósł ponad 43 mln zł, zczego niemal 18 mln to dofinansowanieunijne.

Rozbudowapłyty postojowej jest częścią wielkiego programu inwestycyjnego Kraków Airport,obejmującego także rozbudowę i modernizację terminala pasażerskiego wraz
z kładką łączącą ten obiekt z parkingiem, hotelem i nową stacją kolejowej,przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz modernizację drógkołowania.