Norwegian zaczyna zwalniać: Prawie 5 tys. pracowników

infoair
21.04.2020 13:30

Cztery spółki zależne linii lotniczych Norwegian w Szwecji iDanii ogłosiły w poniedziałek, 20 kwietnia bankructwo, co firma tłumaczy brakiem wsparcia zestrony rządów tych krajów.

Przewoźnik rozwiązał umowy z pracownikami w Europiei USA. Utrata pracy grozi 4,7 tys. osób.

Brak wsparcia

Jak odnotowała agencja Reutera, wskutek likwidacji działającychw Szwecji i Danii spółek zależnych Norwegian Air zatrudniających pilotów ipersonel pokładowy, przewoźnik rozwiązał kontrakty z zatrudnionymi w StanachZjednoczonych, a także w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwecji oraz Finlandii.

Łącznie bez pracy ma pozostać ok. 4,7 tys. osób w tych krajach. Zwolnienia niedotkną na razie ok. 700 pilotów i 1,3 tys. członków personelu pokładowego zNorwegii, Francji oraz Włoch.

-„Zrobiliśmy wszystko, co się dało, żeby uniknąćpodjęcia tych drastycznych decyzji. Prosiliśmy rząd szwedzki i duński o wsparciepubliczne. Pomimo podjętych przez nas działań, wobec braku znaczącego wsparciaze strony szwedzkiego i duńskiego rządu, nie mieliśmy innego wyboru (niżogłosić bankructwo spółek zależnych – PAP). Pracujemy 24 godziny na dobę, abywyjść obronną ręką z tego kryzysu i przywrócić do pracy tak wielu naszychkolegów, jak to będzie możliwe” – powiedział w wydanym w poniedziałekoświadczeniu prezes Norwegian Jacob Schram.

Dane IATA

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA)poinformowało w ubiegłym tygodniu podczas wideokonferencji prasowej, że stratylinii lotniczych na świecie spowodowane pandemią Covid-19 sięgną 314 mlddolarów. Ma to związek ze spadkiem dochodów ze sprzedaży biletów o 55 proc. wporównaniu z analogicznym okresem ub.r. przy ograniczeniu ruchu lotniczego o 48proc.

Światowe towarzystwa lotnicze twierdzą, że wywołanyrozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 kryzys grozi likwidacją 25 mlnmiejsc pracy na całym świecie. Dlatego IATA domaga się dla swych członkówszybkiej pomocy państwowej ostrzegając, że kończą się im środki finansowe.

Według statystyk IATA, ogólny spadek przewozów pasażerskichsięgał na początku drugiego kwartału br. 70 proc., przy czym w Europie było toaż 90 proc. (PAP)