Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Niepełnosprawni na lotnisku

infoair
30.10.2012 12:25

Jak podróżować, będąc niepełnosprawnym ruchowo? Czy linie lotnicze przewiozą wózek inwalidzki i czy zagwarantują pomoc wyszkolonego personelu? Tego typu pytania nurtują każdego niepełnosprawnego, który planuje podróż samolotem. Jak się przygotować do takiego wyjazdu radzi Tripsta.pl.

Ze wstępnych danych Narodowego Spisu Powszechnego, który przeprowadzono w 2011 r., wynika, że w Polsce mieszka 4,5 mln osób niepełnosprawnych. Dynamicznie rozwijająca się siatka usług turystycznych i coraz bardziej przystępne ceny biletów lotniczych sprawiają, że Polacy chętnie podróżują samolotami. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego za 2011 r. porty lotnicze obsłużyły łącznie o 1 mln więcej pasażerów niż w roku poprzednim. Czy rozwój branży turystycznej sprawia, że wychodzi ona naprzeciw zapotrzebowaniom swoich klientów i czego może oczekiwać niepełnosprawny turysta?

–Zarówno porty, jak i linie lotnicze mają obowiązek udzielenia osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im udogodnień gwarantujących komfortową podróż –mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. –Co więcej, przysługuje im asysta na terenie lotniska, a także podczas samego lotu –dodaje.

Aby móc skorzystać z tego prawa, wystarczy przy dokonywaniu rezerwacji lotu poinformować o swoich potrzebach. Można to zrobić telefonicznie lub poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej lotniska. –Takie zgłoszenie linie lotnicze powinny otrzymać nie krócej niż 48 godzin przed rozpoczęciem lotu. Dobrze jest przy składaniu takiej rezerwacji poprosić o potwierdzenie pisemne przyjęcia zgłoszenia, ponieważ ułatwi ono złożenie ewentualnej reklamacji, jeśli linie nie wywiążą się ze swoich obowiązków –wyjaśnia Marko Brinkmann z Tripsta.pl.

Na terenie lotniska znajduje się szereg udogodnień, które pomagają osobom niepełnosprawnym. Parkingi dla inwalidów powinny być zlokalizowane blisko terminala pasażerskiego. Dla ułatwienia na wielu lotniskach wprowadza się punkty przywoławcze, które umożliwiają sygnalizowanie potrzeby pomocy. Osobie niepełnosprawnej przysługuje również pomoc przeszkolonego personelu miedzy innymi przy odprawie i kontroli , natomiast w poczekalniach muszą się znaleźć miejsca siedzące z przeznaczeniem dla niepełnosprawnych ruchowo. 

Sprzęt taki jak wózek inwalidzki zawsze ma pierwszeństwo podczas ładowania i wyładowania bagażu. W samolocie najczęściej jest wyznaczone miejsce, w którym można taki wózek przewieźć. –Co istotne, wózek inwalidzki, kule i mniejsze sprzęty ułatwiające poruszanie się nie pomniejszają limitu bagażu podręcznego –mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kiedy wózek jest za duży i nie mieści się w kabinie pasażerskiej, trzeba go wówczas rozmontować. Linie pasażerskie mają jednak obowiązek oddać przy lądowaniu sprzęt w takim stanie, w jakim został nadany.