Nieloty Lotu

infoair
17.01.2013 16:18

Miały zrewolucjonizować niebo, miały być lepsze od innych, wreszcie –miały pomóc polskiemu przewoźnikowi wydostać się z tarapatów finansowych. Samolot marzeń. Niestety, choroby wieku dziecięcego, uziemiły Boeingi 787.

Dostawa Dreamlinera, mimo, że wiele lat opóźniona, stała się znaczącym wydarzeniem w historii polskiego lotnictwa. Czytelnicy naszego portalu, w specjalnie przygotowanej zabawie, zagłosowali i wybrali właśnie to wydarzenia jako najważniejsze w 2012 roku. Nic dziwnego, Dreamliner miał zrewolucjonizować europejskie niebo, a nasz przewoźnik jest na nim przecież pierwszym, który eksploatuje te samoloty Boeinga. Przypomnijmy, kadłub samolotu zbudowany jest w całości z materiałów kompozytowych. Mają one strukturę niejednorodną, które cechują się różnymi właściwościami. Najczęściej jeden zapewnia spójność, twardość i odporność na ściskanie podczas gdy drugi zapewnia pozostałe walory mechaniczne. Dzięki lżejszej wadze spala on o 20% paliwa mniej niż konkurencyjne wyroby. Co więcej samolot pobił już kilka rekordów np. dystans nieprzerwanego lotu. Maszyna pokonała prawie 20 tys. km wykonując lot z Seattle (USA) do Dhaka (Bangladesz).

Choć w pierwszych dniach drobne usterki spowodowały problemy w obsłudze międzynarodowych połączeń to nikt nie spodziewał się tak złego rozwoju dalszych wypadków. Najnowszy samolot, zgodnie z rozkładem lotów, w czwartek 17 stycznia, odbył rejs do Stanów Zjednoczonych. To był pierwszy międzykontynentalny lot Dreamlinera w barwach polskiego przewoźnika. Kilka godzin później samolot miał udać się w rejs powrotny. Niestety –samolot nie powrócił…

…Amerykański Nadzór Lotniczy (Federal Aviation Administration) wydał dyrektywę zabraniającą lotów Boeingów 787 do czasów wyjaśnienia przyczyn awarii akumulatorów. W ostatnich dniach, to właśnie one przegrzewając się doprowadziły do kilku niebezpiecznych sytuacji. W takiej sytuacji amerykańskie władze zdecydowały o wycofaniu Dreamlinerów z amerykańskiego rejestru –co spowodowało wstrzymanie eksploatacji samolotów do czasu wyjaśnienia i opublikowania procedury sprawdzania systemów samolotu. Na ile czasu polski samolot został uziemiony? Trudno dziś jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Ile będą trwać uzgodnienia korekcyjne z producentem akumulatorów, firmą Boeing jak i nadzorem lotniczym?

Decyzja wady Amerykańskich nie jest odosobniona. Podobne wytyczne wydały Japonia, Indie, Chile i Unia Europejska. Na ich mocy uziemiono połowę z dostarczonych 50 Boeingów 787, w tym 24 japońskie oraz dwie polskie.

Drugi Dreamliner LOT, również stoi a nie lata. Czy kolejne samoloty przyjadą aby postać na płycie lotniska? PLL LOT ratuje się obsługując połączenia Boeingami 767. To nie szczególne pocieszenie szczególnie dla tych pasażerów, którzy wykupili bilety u polskiego przewoźnika licząc na podróż marzeń najnowszym samolotem. To również nie dobra wiadomość dla przewoźnika, który zmaga się z dużymi problemami finansowymi. Kto zapłaci za konieczność postoju maszyn i użycie zastępczych samolotów? Czy Dreamlinery zamiast uskrzydlić LOT wbiją przysłowiowy ostatni gwóźdź do trumny?

PLL LOT zamówił łącznie 8 maszyn. Pierwszym przewoźnikiem posiadającym „Dreamlinery”we flocie były japońskie linie lotnicze All Nippon Airways (ANA), które pierwszą maszynę otrzymały ponad rok temu. Zamówienia u amerykańskiego producenta opiewają na ponad 800 sztuk ale po ostatnich wydarzeniach liczba ta może ulec zmianie.