Najbardziej punktualny Modlin, a najmniej – Warszawa

infoair
28.01.2019 10:30

Ubiegły rok to dla największych lotnisk Polski i Europyokres dużego wzrostu zakłóceń lotów w porównaniu z rokiem 2017.

GIVT Index dla Polski za rok 2018 wynosi 16,5 (w2017 r. było to 10,3) i jest nieco niższy niż wskaźnik dla krajów UniiEuropejskiej za ten sam okres, wynoszący 17,4 (w stosunku do 11,4 w 2017 r.).Spośród największych polskich lotnisk najmniej kłopotów z punktualnością miał wminionym roku port lotniczy w Modlinie, a w gronie największych lotnisk Europynajlepszym wynikiem w tym zestawieniu może pochwalić się madryckie Barajas.

-„Zagęszczenie siatkipołączeń i wzrost liczby pasażerów, do tego strajki personelu linii lotniczych– to główne czynniki, które wpłynęły w ubiegłym roku na sytuację na lotniskachpolskich i europejskich, powodując wyraźne wzrosty współczynnika opóźnionych iodwołanych lotów. Wzrosty te nie ominęły żadnego dużego lotniska w naszymkraju, to samo tyczy się praktycznie całej pierwszej dziesiątki europejskichportów lotniczych” – komentuje Paulina Krogulec, Head of Airline Relations wGIVT.

Rok 2018 w Polsce

Każde lotnisko z krajowej „wielkiej siódemki” zanotowało wskali rocznej wzrost zakłóceń ruchu. Tak jak w 2017 roku, tak i w ubiegłymnajmniejsze problemy z punktualnością miał port lotniczy w Modlinie. Jego GIVTIndex za 2018 r. wynosi 10 i wzrósł o 47% w stosunku do wyniku z 2017 roku.Drugi wynik w tym gronie zanotowało lotnisko w Gdańsku (GIVT Index 12,8 –wzrost wskaźnika o 68%), a trzeci – port lotniczy w Katowicach (indeks 13,8 iwzrost o 40%).

Największy wzrost zakłóceń ruchu zanotował w skali rocznej portlotniczy we Wrocławiu.

„Indeks tego lotniska wzrósł w skali rocznej o niemal100% i wyniósł 15,2. Wynika to m.in. z faktu, że lotnisko obsłużyło w minionymroku o ponad 17% podróżnych więcej niż w 2017 roku” – mówi Paulina Krogulec.

LOTNISKO

GIVT INDEX 2017

GIVT INDEX 2018

ZMIANA

Port Lotniczy Warszawa-Modlin

6,8

10

+3,2

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

7,6

12,8

+5,2

Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach

9,8

13,8

+4

Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika

7,7

15,2

+7,5

Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice

10,6

16,3

+5,7

Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego

12,2

16,7

+4,5

Lotnisko Chopina w Warszawie

11,6

18,2

+6,6

„Wielka piątka” w 2018 roku

GICT Index dla Polski zarok 2018 wzrósł o 60% w stosunku do roku 2017, wskaźnik dla Unii Europejskiejwzrósł w tym czasie bardzo podobnie, bo o 52%. Najlepszy wynik w grupie”wielkiej piątki” europejskich rynków lotniczych uzyskała w ubiegłym rokuHiszpania, której indeks wyniósł 12,4 i wzrósł o 82% w stosunku do 2017 roku,kiedy to również ten kraj uzyskał najlepszy wynik w zestawieniu.

Drugi wynikprzypada Włochom (GIVT Index za 2018 r. wynoszący 13,9 i wzrost o 49%), atrzeci Wielkiej Brytanii (wskaźnik 16,1 i wzrost o 34%).

„Kolejność w pierwszejtrójce nie zmieniła się w porównaniu do wyników z 2017 roku, a na czwartej ipiątej pozycji miejscami zamieniły się Niemcy i Francja, która w ubiegłorocznymzestawieniu zamyka stawkę z indeksem na poziomie 21,4” – mówi ekspertka GIVT.

KRAJ / OBSZAR

GIVT INDEX 2017

GIVT INDEX 2018

ZMIANA

HISZPANIA

6,8

12,4

+5,6

WŁOCHY

9,3

13,9

+4,6

WIELKA BRYTANIA

12

16,1

+4,1

POLSKA

10,3

16,5

+6,2

UNIA EUROPEJSKA

11,4

17,4

+6

NIEMCY

13

19,3

+6,3

FRANCJA

12,8

21,4

+8,6

TOP 10 największycheuropejskich lotnisk

Ranking otwiera port lotniczy stolicy Hiszpanii. Barajas uzyskałow ubiegłym roku indeks wynoszący 9,2 (wyższy o 41% niż w 2017 r., kiedy tomadrycki port również przewodził w zestawieniu). Za nim uplasowało się lotniskow Rzymie, z indeksem 11,3 (wzrost o 48%), a trzeci wynik – 12,3 – uzyskał portw Kopenhadze (wzrost o 32%). Najmniejszy wzrost wskaźnika zanotowało w tym gronielotnisko Heathrow, którego wynik pogorszył się w ubiegłym roku tylko o niecały1%. Z indeksem wynoszącym 13,5 londyński port znalazł się czwartym miejscurankingu.

„Największe wzrosty wskaźnika w skali rocznej odnotowały trzylotniska zamykające to zestawienie – wśród nich jest port lotniczy wBarcelonie, który w zestawieniu za 2017 rok zajął drugie miejsce, a po wzrościeindeksu o 155%, do wyniku 18,1, trafił na ósme miejsce w europejskim top 10” –mówi Paulina Krogulec. „Przedostatnie, z wynikiem 18,2, jest paryskie lotniskoCharlesa de Gaulle'a, którego wskaźnik w porównaniu rocznym wzrósł o 106%, aostatnie miejsce przypadło portowi lotniczemu w Monachium, którego indekswyniósł 20,5 i jest o 102% wyższy niż w zestawieniu za rok 2017” – dodała ekspertka.

LOTNISKO

GIVT INDEX 2017

GIVT INDEX 2018

ZMIANA

Adolfo Suárez Madrid – Barajas Airport

6,5

9,2

+2,7

Leonardo da Vinci – Fiumicino Airport

7,6

11,3

+3,7

Copenhagen Airport

9,3

12,3

+3

London Heathrow Airport

13,4

13,5

+0,1

London Gatwick Airport

8,1

16,1

+8

Amsterdam Airport Schiphol

15,4

16,3

+0,9

Frankfurt Airport

12,7

18,1

+5,3

Barcelona – El Prat Airport

7,1

18,1

+11

Paris Charles de Gaulle Airport

8,8

18,2

+9,4

Munich International Airport

10,1

20,5

+10,4

Jak działa GIVTIndex?

Indeks jestobliczany na podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych,jako udział opóźnionych ponad 3 godziny i odwołanych lotów rejsowychstartujących z danego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10oznacza 1% zakłóconych lotów). W zielonej ramce w grafice oznaczana jest zmianaudziału zakłóconych lotów w danym miesiącu w stosunku do miesiąca poprzedniego.