Modernizacja lotniska w Gliwicach – do końca października

infoair
15.03.2019 10:30

Do końca października br. potrwa, realizowana przezGórnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju, modernizacja lotniska wGliwicach. Port, dotąd o charakterze sportowym, będzie mógł obsługiwać takżeloty biznesowe i tzw. mały ruch cargo.

Wykonawca robót – wyłonione w przetargu PrzedsiębiorstwoRemontów Ulic i Mostów (PRUiM) w Gliwicach – ma za zadanie m.in. budowęutwardzonej drogi startowej o długości ok. 900 metrów, drogi kołowania i płytypostojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżkirowerowej wokół lotniska.

Miejska inwestycja

Modernizacja lotniska jest finansowana przez miasto, arealizowana przez miejską spółkę – Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości iRozwoju (GAPR). Prace rozpoczęły się jesienią ub. roku. Od tego czasu m.in. nanowej drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych, kształtunabiera też nowa droga dojazdowa, łącząca ul. Pilotów z modernizowanymobszarem.

„PRUiM wykonał już całość nasypów pod drogę startową idrogę kołowania oraz część podbudowy pod drogę dojazdową łączącą ul. Pilotów zmodernizowaną częścią lotniska. Na drodze startowej rozpoczęto budowę warstwkonstrukcyjnych. Gotowa jest część zbiorczej kanalizacji deszczowej,przygotowano także teren pod ścieżkę rowerową w nowym przebiegu” -poinformowała dyrektor GAPR Sylwia Rudek-Matuszczak, cytowana w poniedziałkowymbiuletynie informacyjnym Urzędu Miasta w Gliwicach.

W najbliższym czasie mają rozpocząć się prace związane zukładaniem odwodnienia liniowego drogi startowej i drogi kołowania oraz budowaczęści retencyjnej kanalizacji deszczowej. Trwają także prace geodezyjne, aniebawem rozpoczną się roboty przy budowie płyty postojowej. Wykonawcarozpoczął również prace elektryczne związane z oświetleniem pasa startowegooraz drogi kołowania. W maju planowane jest rozpoczęcie budowy ścieżkirowerowej w nowym śladzie.

Lotnicza dolina

W pobliżu modernizowanego portu mają ulokować się podmiotyzwiązane z lotnictwem – nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne wpółnocno-wschodniej części obiektu.

„Sprzedaliśmy w drodze przetargu sześć działek, zaśsiódma została wydzierżawiona na okres 10 lat. Wszyscy inwestorzy związani są zdziałalnością lotniczą. W związku z tym w trybie nadzoru autorskiego zleciliśmyprojektantowi przygotowanie projektu zagospodarowania północno-wschodniejczęści lotniska, w tym płyty przedhangarowej dla naszych inwestorów. Płytazostanie wybudowania ze środków GAPR” – zapowiedział prezes Agencji BogdanTraczyk.

Spółce pozostają jeszcze tereny inwestycyjne w południowejczęści lotniska, przylegające do projektowanej południowej obwodnicy miasta. Trwająrozmowy z potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi tym obszarem.

Po modernizacji gliwicki port lotniczy ma zyskać statuslotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający nawykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchucargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, z którego będą korzystali np.związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej częściKatowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Transportowy węzeł

Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 hektarów. Jego atutemjest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów ibliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii.Gliwice są też dobrze skomunikowane – znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przezmiasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, aż do Katowic.

Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotniskuprzygotował Aeroklub Gliwicki. Projekt aeroklubu zakłada rozbudowę i przebudowęistniejących obiektów poprzemysłowych, w ramach rewitalizacji dawnychwarsztatów lotniczych, na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz zzagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portulotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, nawyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularneloty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

GAPR angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych -we współpracy ze spółką Avionic. Jest także głównym udziałowcem ŚląskiegoCentrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologiemateriałów kompozytowych dla lotnictwa.(PAP)