Mimo słusznego wieku tempo iście młodzieńcze

infoair
22.01.2014 16:40

LOT zmienia się intensywnie, rok 85-tych urodzin inauguruje wielką akcją pod hasłem „4 x 85 000 biletów”w promocyjnych cenach. Najbliższych dwanaście miesięcy będzie dla spółki wyjątkowych nie tylko ze względu na jubileusz, ale przede wszystkim z powodu kolejnych strategicznych zmian dla pasażerów, które czynią LOT nowoczesną i otwartą linią. Przewoźnik wychodzi też „na prostą”pod kątem biznesowym: wyniki finansowe są coraz lepsze.

Plan Restrukturyzacji jest konsekwentnie wdrażany, a jedną z pierwszych tegorocznych decyzji spółki jest to, że LOT nie poprosi o II transzę pomocy publicznej do końca czerwca 2014 roku.

’Po intensywnych zmianach wprowadzonych w ubiegłym roku LOT musimy w 2014 utrzymać tempo restrukturyzacji i wzmocnić uzyskane efekty. Nie ukrywam swojego entuzjazmu, zdecydowanie lepsze wyniki od zakładanych potwierdzają, że idziemy w dobrą stronę. Bardzo chciałbym o tej porze za rok poinformować, że osiągnęliśmy rentowność, ale jest to ogromne wyzwanie, gdyż mamy ograniczenia związane z restrukturyzacją. Mimo to, jedna z pierwszych tegorocznych decyzji spółki jest taka, że nie poprosimy o II transzę pomocy publicznej do końca czerwca 2014 roku’ –mówi Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. 'Prognozy zarówno IATA i AEA na 2014 są dla lotnictwa i ruchu pasażerskiego optymistyczne i mam nadzieję, że LOT będzie częścią tego pozytywnego trendu. Moją ambicją jest, aby ten rok był momentem przemiany LOT-u w trwale rentowną spółkę, ze wspaniałą historią, ale przede wszystkim z nowoczesnym produktem i orientacją na przyszłość. Mam nadzieję, że w okresie tych trudnych zmian spotkamy się z przychylnością wielu osób z branży i spoza niej, tak jak to miało miejsce w ubiegłym roku, za co bardzo dziękuję –dodaje Sebastian Mikosz.

Jubileuszowy rok LOT zaczyna mocnym akcentem –specjalnie z myślą o pasażerach i wspólnym świętowaniu, linie przygotowały wyjątkową promocję urodzinową „Gorące ceny w chłodne dni”, w ramach której w sprzedaży znajdzie się „4 x 85 000 biletów”na 85-lecie LOT-u. Podróżni będą mieli do wyboru rejsy do 36 miast europejskich i Bliskiego Wschodu z siatki połączeń LOT-u, w najbardziej popularnym okresie wakacyjnym –od 23 czerwca do 26 października. W ofercie m.in. romantyczna podróż do Paryża od 409 złotych w obie strony, spacer po urokliwej starówce Rygi od 119 złotych w obie strony czy zakupy na londyńskiej Oxford Street od 499 złotych w obie strony. Sprzedaż rozpocznie się 22 stycznia i potrwa do 29 stycznia.

Urodzinowa promocja jest również okazją do zmiany platformy komunikacji. „Ty wyznaczasz kierunek”to nowe hasło, które będzie pojawiało się w kampaniach LOT-u. Pokazuje ono, że rozwój firmy skoncentrowany jest na zaspokajaniu potrzeb i oczekiwań pasażerów. Ich opinie są dla nas drogowskazem w codziennej pracy. Nawiązaniem do tego jest też rozpoczęcie drugiej odsłony kampanii 'Zmiany.lot.com”, zainaugurowanej w sierpniu 2013 roku. „Bohaterami”są pracownicy LOT-u, którzy prezentują nowe usługi wprowadzane w firmie jak m.in. Taxi&Fly, Meet&Greet oraz Duty Free Online. Specjalnie dedykowany serwis „zmiany.lot.com”przedstawia materiały przygotowane w formie spotów wideo – tym razem jest to aż 13 filmów.

Wyrazem nowego motto LOT-u „Ty wyznaczasz kierunek”jest m.in. nowa propozycja przewoźnika –już na początku lutego pasażerowie będą mogli czerpać podróżnicze inspiracje ze specjalnego serwisu przygotowanego przez LOT. Serwis, który będzie częścią strony lot.com, ma zachęcać pasażerów do podróży w ciekawe miejsca –do których lata LOT –a które są warte odwiedzenia z powodu licznych atrakcji turystycznych. Pierwsza odsłona będzie dotyczyć oczywiście „Inspiracji Zimowych”, a podróżni będą mogli zainspirować się 4 tematami: przedłużenie lata, zima i sporty zimowe, podróże kulinarne i wyprzedaże. Po wyborze tematu, w serwisie pokaże się lista miast, które odpowiadają danej „inspiracji”, a co najważniejsze do każdego kierunku dołączone będą informacje praktyczne i przewodnik z rekomendacjami miejsc wartych odwiedzenia. Znacznym ułatwieniem dla korzystających z platformy „Inspiracje”będzie funkcja rezerwacyjna, sprofilowana już pod konkretnie wybrane miasto i aktywność, a dzięki temu za jednym kliknięciem można przejść do kupna biletu.

Nowe inspiracje będą dodawane w kolejne kwartały (Inspiracje Zimowe, Wiosenne, Letnie oraz Jesienne), a z czasem będą wprowadzane nowe funkcjonalności;m.in. pojawi się aplikacja mobilna, nowe kategorie inspiracji czy możliwość korzystania z pełnych pakietów i ofert wycieczek.

Na tym jednak nie koniec nowości –z początkiem lutego wzbogacona zostanie oferta rozrywki pokładowej na Dreamlinerach. Zostaną wprowadzone nowe tytuły gazet i magazynów, co znacznie zwiększy wybór prasy dla Pasażerów. Natomiast w systemie IFE (In Flight Entertainment) pojawią się m.in. nowe seriale i programy telewizyjne, dwa razy większy wybór filmów czy szeroka oferta audiobook-ów.

Z Nowym Rokiem linie rozbudowały także swój salonik –LOT Business Lounge „Polonez”–na warszawskim lotnisku. Została wydzielona nowa część „Elite Club Lounge”z dodatkowymi 50 miejscami, która przeznaczona jest dla pasażerów podróżujących w Elite Club na pokładach Dreamlinerów, jak i tych posiadających kartę SEN i HON w programie Miles&More. Podróżni będą mieli do dyspozycji miejsce wypoczynkowe z indywidualnym oświetleniem, wyodrębnione miejsce relaksu z czterema wygodnymi rozkładanymi fotelami, a także miejsce do pracy z czterema komputerami z dostępem do Internetu i drukarki. Codziennie będzie też dostępna prasa krajowa i zagraniczna, zarówno w wersji papierowej, jak i na tabletach oraz bezpłatne Wi-Fi. W „Elite Club Lounge”znajdzie się inna oferta cateringowa: podróżni będą mogli korzystać z ciepłych posiłków przez cały dzień oraz dostępny będzie szerszy wybór napojów i wykwintnych alkoholi.

Największe wyzwania dla PLL LOT na ten rok oprócz zmian produktowych to utrzymanie płynności finansowej i dynamicznego tempa restrukturyzacji oraz wzmocnienie jej efektów, poprzez m.in. zwiększanie oferty usług generujących dodatkowe przychody, w ramach działalności pozalotniczej (tzw. ancilliary revenue). Podstawą działań ma być przygotowywana właśnie długoterminowa strategia firmy, która oceni nie tylko przyszłe szanse biznesowe LOT-u, ale i tempo wzrostu, rolę na rynku czy zweryfikuje efektywność procesów, zwłaszcza sprzedażowych w relacjach z pasażerami. Strategia ta ma być również punktem wyjścia do przyszłej prywatyzacji i pozyskania inwestora.

Kluczowe będą też negocjacje warunków z Komisją Europejską w sprawie założeń Planu Restrukturyzacji oraz decyzje dotyczące ubiegania się o II transzę pomocy publicznej. LOT nie planuje wystąpienia o drugą transzę w najbliższych miesiącach. Pierwotne założenia mówiły, że II transza zostanie wypłacona w sierpniu 2013r., ale ze względu na dużo lepsze wyniki firmy, nie została uruchomiona do tej pory.

Tegorocznym wyzwaniem dla przewoźnika będzie również racjonalne i optymalne wykorzystanie floty długodystansowej, w warunkach ograniczania tzw. „oferowania”, narzuconego przez Komisję Europejską. Wczesną wiosną do floty LOT-u dołączy szósty Dreamliner, który według aktualnych planów będzie leasingowany innym liniom lotniczym albo będzie dedykowany do realizacji rejsów czarterowych na zlecenie biur podróży. Takie rozwiązanie przyniesie Spółce dodatkowe środki.

W tym roku linie przygotowały kilka dodatkowych atrakcji i niespodzianek związanych z jubileuszem. Z okazji urodzin LOT-u została odświeżona szata graficzna sztandarowego magazynu pokładowego „Kaleidoscope”, w którym została też stworzona dedykowana sekcja „LOT w przeszłość”z archiwalnymi zdjęciami i ciekawostkami na temat firmy. Przewoźnik chce świętować z pasażerami również na pokładach samolotów –pojawią się specjalne zapowiedzi, w drugiej części roku będzie emitowany urodzinowy film w systemie rozrywki pokładowej na Dreamlinerach oraz pojawiły się już specjalne oznakowania z logo 85-lecia –wewnątrz samolotów, jak i wkrótce znajdzie się na kadłubie jednego z Dreamlinerów. Symbolicznie, LOT objął również patronatem i opieką 4 żurawie, które znajdują się w warszawskim zoo.

LOT chce obchodzić urodziny też z podróżnymi z miast z całej Polski, jak i…. z całego świata. W wybranych portach, do których lata LOT oraz w niektórych polskich centrach handlowych zostanie zaprezentowana wystawa zdjęć historycznych, które uchwyciły najważniejsze momenty „z życia”linii. W planie jubileuszowym znajdą się również inne wystawy, wernisaże i akcje m.in. na serwisach społecznościowych i w przestrzeni miejskiej, angażujące zarówno pasażerów, pracowników jak i partnerów.