Mgła warszawskiemu lotnisku już nie straszna
Lotnisko Chopina otrzymało w czwartek, 29 marca, od prezesaUrzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacjilądowania w warunkach ograniczonej widzialności – poinformowało lotnisko wczwartkowym komunikacie.
Lotnisko otrzymało certyfikat dla ILS III A na DrodzeStartowej 3 na kierunku 33. Oznacza to, dodaje komunikat, że samoloty będą mogły lądowaćprzy znacznie słabszych warunkach pogodowych, a „to z kolei przełoży sięna mniejszą liczbę przekierowań na inne lotniska, jak również wpłynie naredukcję potencjalnych opóźnień”.
Stołeczny port lotniczy jest pierwszym w Polsce, któreposiada III kategorię ILS – informuje komunikat. Nowy system, dodaje komunikat,został zainstalowany na kierunku lądowań „33” (lądowania od stronyPiaseczna), gdzie zgodnie ze statystykami wykonywanych jest najwięcej operacjilądowań.
„Dotychczas lądowanie było możliwe przy warunkach, wktórych widzialność pionowa (czyli wysokość na jakiej pilot musi zobaczyć drogęstartową) była nie mniejsza niż 30 metrów oraz 300 metrów widzialności wzdłużdrogi startowej (RVR). Najnowsze rozwiązania umożliwiają lądowanie nawet przywidzialności pionowej poniżej 30 metrów i poziomej 175 metrów. W ramachdostosowania systemów i procedur do nowej kategorii, zmieniły się równieżwarunki do wykonywania startów w warunkach ograniczonej widzialności z wartościRVR nie mniejszej niż 150 metrów, na wartość nie mniejszą niż 125 metrów”- głosi komunikat.
Cytowany w komunikacie Hubert Wojciechowski, dyrektor BiuraMarketingu i PR lotniska przekonuje, że „wyższa kategoria ILS, to takżewiększa dostępność lotniska i większa przepustowość w warunkach ograniczonejwidzialności”, a największa różnica będzie zauważalna w miesiącach jesiennychi zimowych. Dodaje, że prowadzone są badania, aby potwierdzić, czy znajdzieuzasadnienie ekonomiczne i operacyjne wprowadzenie kategorii III B.
„Lotnisko Chopina we współpracy z PAŻP wprowadziłotakże specjalne procedury operacyjne oraz sposoby prowadzenia i zapewnieniaseparacji statków powietrznych w polu manewrowym lotniska, wszystko zgodnie znajwyższymi standardami określanymi przez European Aviation Safety Agency(Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa – EASA). Zainstalowaliśmy nowe oświetlenienawigacyjne i ochronne na drogach kołowania i drogach startowych oraz noweświatła podejścia, zmodernizowaliśmy system sterowania oświetleniemnawigacyjnym” – głosi komunikat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lotnisko Chopina w Warszawie jest największym lotniskiem wPolsce. W 2017 r. port obsłużył 15,75 mln pasażerów – o 23 proc. więcej niż w2016 r., a w styczniu 2018 r. 1,12 mln. Lotniskiem zarządza PrzedsiębiorstwoPaństwowe „Porty Lotnicze”. (PAP)
„