Mgła gdańskiemu lotnisku już nie straszna

infoair
30.01.2018 15:20

Z powodu złych warunków atmosferycznych w Porcie Lotniczymim. Lecha Wałęsy w Gdańsku w ubiegłym roku odwołano zaledwie 0,01 proc. startówi lądowań. Wszystko dzięki systemowi ILS. W porcie lotniczym zainstalowany jest system ILS IIkategorii II. Działa on od listopada 2015 roku.

Sześć odwołanych lotów

W 2017 roku na gdańskim lotnisku odbyły się 43463 operacjelotnicze. – Jeszcze przed uruchomieniem ILS CAT II twierdziliśmy, że liczbaodwołanych lotów z powodu niskiej widzialności wynosi około 1 proc., a pozainstalowaniu nowej kategorii będzie to już kwestia promila – mówi TomaszKloskowski, prezes Zarządu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. I rzeczywiście prognozy potwierdziły się wstatystyce. W minionym roku z powodu mgły odwołanych zostało jedynie sześćlotów. To 0,01 proc. wszystkich startów i lądowań. Jeszcze w roku 2013 kiedysystemu ILS nie było, trzeba było anulować nawet kilkadziesiąt połączeńrocznie. Samoloty były przekierowywane na lotniska w Bydgoszczy czy Warszawie,a pasażerowie przewożeni byli autokarami. Powodowało to zarówno opóźnienia, jaki dodatkowe koszty i zdenerwowanie podróżnych.

Będzie nowy system

To nie koniec zmian. W 2018 roku na lotnisku będą prowadzoneprace nad unowocześnieniem systemu ILS. Nowa kategoria CAT IIIB umożliwiprzeprowadzanie operacji lotniczych w warunkach widoczności ograniczonej nawetdo 75 m.

– System tej kategorii sprawi, że starty i lądowania będą możliwe przyjeszcze mniejszej widoczności i większym bezpieczeństwie – dodaje prezesKloskowski.

Gdańskie lotnisko będzie jedynym w Polsce, na którym działać będzieILS najwyższej kategorii.

Czym jest ILS?

System ILS jest to radiowy system nawigacyjny, którywspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności.Zainstalowany jest na wszystkich lotniskach w Polsce. ILS dzieli się na trzykategorie. CAT I wymaga widzialności nie mniejszej niż 800 metrów. Działającyobecnie na gdańskim lotnisku system ILS CAT II pozwala na lądowania przywidoczności drogi lądowania ograniczonej do 300 metrów.