Mazowsze ws. Modlina: Dość marnowania czasu!
Od ponad roku zarząd spółki nie może zrealizować rozbudowylotniska, ponieważ jeden z udziałowców – Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”(29,94 proc. udziałów) nie chce poprzeć koncepcji zmian. Tymczasem 2018 r. byłkolejnym rokiem wzrostu – Modlin obsłużył ponad 3 mln pasażerów (dokładnie 3081 966 osób), co w porównaniu tylko z ubiegłym rokiem dało wzrost o 5,1 proc
-„Dość marnowania czasu! Nie możemy dalej przyglądać sięblokowaniu rozwoju lotniska Warszawa-Modlin. Ponieważ prezes PPL zadeklarowałwolę sprzedaży udziałów, to my jako samorząd Mazowsza, oczywiście po ich profesjonalnejwycenie, dla dobra lotniska jesteśmy gotowi przystąpić do negocjacji –podkreśla marszałek Adam Struzik.
-„Przyjmuję z dużym zadowoleniem deklarację prezesaSzpikowskiego. Warto, by Ernst & Young uwzględniło to w due diligence, boto określiłoby kierunki rozwoju. Jeśli uda się odblokować dwuletnie starania orozbudowę portu, to niezależnie od tego, czy powstanie Centralny PortKominikacyjny, Modlin nie jest zagrożony – dodaje Marek Miesztalski,przewodniczący rady nadzorczej spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-ModlinSp. z o.o.
Duży potencjał
Od początku działalności portu (lipiec 2012 r.) Modlinregularnie zwiększa swój udział w krajowym rynku lotniczym. Już podczaswstępnych prac nad koncepcją lotniska zakładano, że dzięki dobrej lokalizacji izmianom, jakie miały zajść wokół, port Warszawa/Modlin będzie dynamicznie sięrozwijał. Dlatego stworzono je tak, by w razie potrzeby było rozbudowywanemodułowo. Od co najmniej roku jest potrzeba, by powiększać lotnisko. Obecnie zlotniska podróżni latają w 45 kierunkach, a port jest w stanie obsłużyć do 3,5mln pasażerów. Dynamika wzrostu liczby podróżujących osób pokazuje, żekonieczne jest zwiększenie jego przepustowości.
We wrześniu 2017 r. zarząd lotniska przedstawił projektrozbudowy istniejącego terminala oraz remont pola ruchu naziemnego (PRN)włącznie z budową trzech dodatkowych płyt postojowych (PPS). Takie zmianyzwiększyłyby przepustowość lotniska tak, że byłoby w stanie obsługiwać do 6 mlnpasażerów rocznie. Koszt został oszacowany na 60 mln zł. Niestety, na tępropozycję nie zgodził się przedstawiciel PPL. Zarząd lotniska przedstawił więckolejne rozwiązanie, które również zwiększyłoby przepustowość do 6 mlnpasażerów rocznie – budowa terminala tymczasowego, która kosztowałaby 48 mlnzł. Terminal tymczasowy miałby powierzchnię 2,6 tys. m2. Inwestycja objęłabyrównież remont pola ruchu naziemnego i dodatkowe stanowiska płyt postojowych.Tej propozycji również sprzeciwił się przedstawiciel PPL.
Strategiczna rola
-„Port Warszawa-Modlin jest bardzo ważny dla Mazowsza, aleprzede wszystkim jest to podstawowe lotnisko dla całej Polski północno-wschodniej.Od początku powstało po to, by obsługiwać ruch niskokosztowy i czarterowy, jestprzystosowane do samolotów klasy C. Jeśli chodzi o płyty postojowe, to są topłyty dawnego lotniska, które na potrzeby nowego były zmodernizowane, dlategonależy je wyremontować. Finansujemy się z własnej działalności. Jednocześniemusimy na bieżąco robić remonty, właśnie ze środków, które wypracowujemy, bezkredytów. Osiągnęliśmy 700 proc. wzrost w ciągu 6 lat – mówi Leszek Chorzewski,p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Brak zgody na inwestowanie w rozwój lotniska budzi dużezaniepokojenie mieszkańców północnego Mazowsza – w tym Warszawy, ale teżprzedsiębiorców współpracujących z lotniskiem. Obecnie lotnisko jest silnymimpulsem rozwojowym dla północnej części regionu. Działające wokół podmiotygospodarcze (hotele, sklepy, restauracje, przewoźnicy, parkingi itp.) generująmiejsca pracy i ożywiają lokalny rynek.
-„Jesteśmy najmniejszym udziałowcem, ale popieramydeklarację władz Mazowsza. Od samego początku razem z samorządem województwa,Agencją Mienia Wojskowego i PPL tworzyliśmy to lotnisko. Od początku wszystkimprzyświecał jeden cel – stworzyć dobrze prosperujący port lotniczy. Nam nadalzależy na tym, by wspierać rozwój lotniska, bo to przekłada się na rozwójterenów wokół niego. Nie jesteśmy w stanie wykupić tych udziałów, ale jesteśmyjak najbardziej za tym rozwiązaniem. Jestem przekonany, że dokonywana właśniedue diligence pozwoli podjąć decyzję o rozwoju portu – podkreśla JacekKowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego.
Nie tylko lotnisko
Poza tym z lotniskiem Warszawa-Modlin związane są inneprojekty – m.in. realizowane wspólnie przez strony rządową i samorządową (przyudziale środków unijnych). Wśród nich jest np. budowa odcinka linii kolejowejod stacji Modlin do Portu Lotniczego Warszawa/Modlin, która realizowana jestprzez PKP PLK SA, a przy której zarząd województwa zobowiązał się do pokryciakosztów dokumentacji przedprojektowej i podjął decyzję o dofinansowaniuprojektu w ramach RPO WM 2014–2020 do kwoty 123,02 mln zł (co stanowi 80 proc.kosztów kwalifikowanych). PKP PLK SA przygotowuje obecnie dokumentację – w tymśrodowiskową – niezbędną do rozpoczęcia inwestycji.
Kolejnym projektem ściśle powiązanym z lotniskiem był zakuptaboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnychprzez Koleje Mazowieckie – zakupiono 16 sztuk czteroczłonowych ezt. Do obsługipasażerów lotniska Modlin służy także tabor zakupiony przez spółkę w ramach dwóchinnych projektów dofinansowanych z POIiŚ w perspektywie 2007–2013. Całkowitawartość zrealizowanych projektów wynosi 866,9 mln zł brutto, w tym kwotadofinansowania 473,1 mln zł.
Historia Modlina
Spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.została utworzona w 2004 r. przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,które w 2006 r. zaproponowało przystąpienie do niej Agencji Mienia Wojskowego,Samorządowi Województwa Mazowieckiego i miastu Nowy Dwór Mazowiecki. SamorządMazowsza, przystępując do spółki, chciał zaktywizować gospodarczo północnączęść regionu. W 2009 r. na wniosek państwa polskiego, Komisja Europejskauznała program „Pomoc na inwestycje w portach lotniczych w ramach regionalnychprogramów operacyjnych” za zgodny z traktatem ustanawiającym WspólnotęEuropejską. Zgodnie z tym programem to właśnie Port Lotniczy Warszawa/Modlinzostał jedynym na Mazowszu lotniskiem wskazanym przez władze polskie dodofinansowania unijnego.
Port Lotniczy Warszawa/Modlin od momentu rozpoczęciadziałalności w lipcu 2012 r. stale zwiększa swój udział w rynku lotniczym wPolsce. Jako drugie lotnisko w Warszawie i piąte w Polsce pod względem liczbyprzewiezionych pasażerów jest ważnym elementem transportu pasażerskiego. Samorządwojewództwa mazowieckiego jest w 31,41 proc. udziałowcem Portu LotniczyWarszawa/Modlin.
„