Mazowsze odpowiada PPL: My kupimy od Was Modlin

infoair
19.02.2019 15:30

Jesteśmy gotowi do przejęcia udziałów w lotnisku Warszawa-Modlin od PPL – zadeklarował we wtorek marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik. Dodał, że chce zainteresować tą inwestycją władze Warszawy. Propozycja ma być przedstawiona 5 marca.

-„Jesteśmy gotowi przystąpić do negocjacji, a po wycenie udziałów jesteśmy gotowi do zakupu. Chcemy zainteresować władze Warszawy, by weszły do tej spółki – sygnały mamy pozytywne” – mówił we wtorek marszałek Struzik na briefingu prasowym nt. zapowiedzi zbycia udziałów w lotnisku Warszawa-Modlin przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL).

Struzik wyjaśnił, że chodzi o to, by samorządy przejęły większość spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin i nią zarządzały „dla pożytku zarówno podróżnych, jak i dalszego rozwoju tej firmy”.

Mazowiecki interes 

Podkreślił, że to port bardzo potrzebny i Warszawie, i Mazowszu. „Port rozwija się w dobrym tempie, w zeszłym roku obsłużył ponad 3 mln pasażerów” – powiedział. „Niezależnie od ambitnych, wielkomocarstwowych planów budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak również niezależnie od decyzji PPL, że będzie inwestowało w Radomiu uważamy, że Modlin powinien istnieć, powinien się rozwijać, a do tego są niezbędne inwestycje – przede wszystkim możliwość poszerzenia terminala” – przekonywał.

Struzik podkreślił, że mieszkańcy Mazowsza nie dopłacają ani złotówki do lotniska w Modlinie. „Lotnisko funkcjonuje dzięki własnym dochodom i, po części, spłaca swoje zobowiązania” – wyjaśnił.

Zaznaczył, że PPL nie przejawia zainteresowania portem w Modlinie, „wręcz blokuje jego rozwój”, dlatego powinien się z tego przedsięwzięcia wycofać. „Zwiększenie ruchu do 6 mln pasażerów dawałoby szanse na to, by to lotnisko było w pełni samowystarczalne i przynosiło zysk” – mówił.

Marszałek Struzik zapowiedział, że propozycję przejęcia przez władze Mazowsza udziałów w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, których zbycie zapowiedziało Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL), przedstawi 5 marca na walnym zgromadzeniu wspólników. „To rozpoczyna pewien proces, w umowie spółki są opisane dojścia do momentu sprzedaży, czy przejęcia przez jednego ze wspólników udziałów drugiego wspólnika” – wyjaśnił. Dodał, że obecnie jest prowadzona pogłębiona analiza stanu firmy.

Za ile?

-„Kwota (jaką zaproponujemy) będzie zależała od wyceny spółki. Pieniądze będą pochodziły z naszego budżetu” – powiedział.

Struzik zaznaczył, że zważywszy, iż w lotnisko „zostało włożone kilkaset milionów publicznych pieniędzy – w tym 150 mln z UE” oraz biorąc pod uwagę to, że do „czerwca 2022 r. PLK mają zbudować połączenie między stacją kolejową a terminalem, wszyscy ludzie o dobrym sposobie gospodarowania, (…) nie dopuszczają takiej sytuacji, że to lotnisko miałoby upaść”. „Ja nie dopuszczam takiej myśli w ogóle. Nie ma takiej możliwości, żeby to lotnisko przestało funkcjonować” – podkreślił.

Jak przypomniał obecny na wtorkowej konferencji prasowej p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Leszek Chorzewski lotnisko w Modlinie istnieje od sześciu lat i jest „jedynym polskim lotniskiem wymyślonym i zbudowanym po to, aby obsługiwać ruch niskokosztowy i czarterowy”. Dodał, że w ramach „24-godzinnej działalności dysponuje ponad 25 proc. zapasu, jeśli chodzi o jego przepustowość”.

-„Nie jesteśmy portem, który może obsłużyć maksymalnie 3 mln pasażerów, tylko ok. 4,2 – 4,3 mln” – zaznaczył.

Wskazał, że w tym roku ruch spółka nie spodziewa się „bardzo wielkich wzrostów, ale ruch zasadniczo nie spadnie”.

PPL chętne?

W piątek prezes PPL Mariusz Szpikowski poinformował, że PPL jest zainteresowany sprzedażą udziałów w Modlinie, gdyby pojawiła się oferta kupna.

-„Nie chcemy upadłości Modlina, ale nie mamy wpływu na jego przyszłość” – mówił podczas spotkania z dziennikarzami.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów). (PAP)