Malaysia Airlines planuje zakup 35 samolotów szerokokadłubowych

infoair
27.09.2017 17:15

Malaysia Airlines planuje zakup 35 nowych samolotów szerokokadłubowych w ciągu następnego roku w ramach restrukturyzacji floty mającej prowadzić do odbudowy wizerunku firmy w kierunku usług premium oraz zwiększenia zysków – poinformowała w środę Associated Press.

Peter Bellew, szef Malaysia Airlines, w środowym oświadczeniu poinformował, że obecnie linie dysponują niedopasowaną do zapotrzebowania usługowego flotą, w 70 proc. składającą się z 69 samolotów o wąskich kadłubach, przeznaczonych do kursów na krótkich i średnich trasach. Według niego, flota tego rodzaju przyczynia się do deprecjacji Malaysia Airlines w stronę linii niskobudżetowych.

Komentując planowany zakup samolotów szerokokadłubowych, Bellew stwierdził, że są one wydajniejsze w eksploatacji na wysoko uczęszczanych trasach regionalnych. Zapewniają tam większy dochód ze względu na rozbudowane możliwości transportowe (zarówno cargo, jak i pasażerskie), umożliwiając także obsługę dłuższych tras w obu kierunkach.

Wcześniej we wrześniu Malaysia Airlines podpisały umowę na zakup samolotów szerokokadłubowych od Boeinga (osiem Dreamlinerów 787-9 oraz osiem maszyn typu 737 MAX). Według niektórych krytyków, posunięcie firmy w obecnej sytuacji, gdy przynosi ona straty, jest nierozsądne – linie powinny zaczekać z zakupami do momentu, w którym ich sytuacja finansowa zacznie się poprawiać.

Bellew broni jednak decyzji firmy, mówiąc, że to jedyne zakupy w obecnym czasie i dalsze wydatki nie będą miały miejsca – samoloty szerokokadłubowe w dużej mierze zastąpią używane wcześniej, mniejsze maszyny, z których wiele zostanie wycofanych w ciągu następnych kilku lat. Szef Malaysia Airlines poinformował również, że wcześniej w tym tygodniu firma podpisała umowę na wypożyczenie sześciu używanych, ale odnowionych szerokokadłubowych Airbusów A330-200 od AerCap na czas do 2023 roku.

– „To bardzo szybka droga na odbudowanie balansu w naszej flocie” – powiedział. „Budujemy ją od małych samolotów do większych, ale z mniejszym kosztem i oferując klientom lepsze usługi” – dodał, informując, że firma planuje odzyskanie wizerunku wysokobudżetowych linii lotniczych.

Malaysia Airlines od 2011 roku odnotowała ponad 1,7 mld dolarów strat, które powiększyły się po dwóch poważnych katastrofach lotniczych w 2014 roku, kiedy to zaginął lot 370 z 239 osobami na pokładzie, a drugi samolot – Boeing 777 z 298 pasażerami został zestrzelony nad terytorium Ukrainy kilka miesięcy później. W tym samym roku firma zniknęła z malezyjskiej giełdy, otrzymując jednocześnie sześć miliardów dolarów wsparcia ze strony rządu w ramach umożliwienia radykalnej restrukturyzacji.