LVP w Katowicach
Międzynarodowy PortLotniczy Katowice wdrożył nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań wwarunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dziękiktórym samoloty będą mogły startować i lądować przy gorszej niż dotądwidzialności.
„Z perspektywy pasażerów wprowadzenie nowych proceduroznacza, że w sezonie jesienno-zimowym niezwykle rzadko będą zdarzały sięsytuacje, w których samoloty będą przekierowywane na inne lotniska w związku zograniczoną widzialnością w Pyrzowicach” – poinformował we wtorek prezeszarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.
„Z kolei liniom lotniczym nowe procedury dają jeszczewiększą pewność, że pogoda nie będzie przyczyną nieregularności, a przecieżkażdy przekierowany rejs to dodatkowe koszty oraz problemy z utrzymaniempunktualności kolejnych lotów” – dodał prezes.
Nowe procedury wprowadzają nie tylko nowe minima dlalądowań, ale także dla startów. To istotne z perspektywy przewoźników, którzy wPyrzowicach mają bazę dla swoich samolotów. Znaczna część tych maszyn wpierwsze rejsy w ciągu dnia startuje około szóstej rano. To pora, szczególnie wokresie jesienno-zimowym, kiedy zdarzały się warunki uniemożliwiającepunktualne starty. Dzięki nowym procedurom i naszej infrastrukturze ograniczonawidzialność, poza sporadycznymi przypadkami, nie powinna już być przeszkodą dostartu.
Do tej pory w przypadku lądowań opartych o system ILS(Instrument Landing System) w Katowice Airport obowiązywała pierwsza kategoriaoperacji lotniczych, która umożliwiała lądowania, gdy widzialność wzdłuż drogistartowej była nie mniejsza niż 550 m, a pułap chmur był nie niżej niż 60 m.Obecnie dostępna jest procedura dla drugiej kategorii operacji lotniczych,kiedy można lądować przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż300 m i pułapie chmur nie niższym niż 30 m.
Z kolei w procedurze LVTO (Low Visibility Take Off – LVTO),która dotyczy startów przy ograniczonej widzialności wzdłuż drogi startowej,dotychczas zakładano, że mogą się one odbywać, gdy jest ona nie mniejsza niż350 m. Zapisy nowej procedury LVTO umożliwiają starty przy prawie trzykrotniegorszej widzialności – gdy będzie nie mniejsza niż 125 m.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe procedury zostały przygotowane przez GórnośląskieTowarzystwo Lotnicze i Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz zatwierdzoneprzez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ich wdrożenie było możliwe m.in. dziękirozbudowie i modernizacji infrastruktury podkatowickiego lotniska. Jejkluczowym elementem jest oddana do użytku w maju zeszłego roku nowa drogastartowa, która dysponuje odpowiednio rozbudowanym systemem pomocynawigacyjnych tj. ILS oraz oświetlenia nawigacyjnego. Stara, zamknięta w maju2015 r., droga startowa wyposażona była w ok. 300 świateł nawigacyjnych; nowama ich prawie 1,1 tys.
Pracę oświetlenia nawigacyjnego zabezpiecza system zasilaniaawaryjnego. W przypadku przełączania pomiędzy zasilaniem podstawowym arezerwowym nie ma ani chwili przerwy, co w praktyce gwarantuje ciągłośćzasilania dla urządzeń nawigacyjnych. Jest to jeden z wymogów dla drugiejkategorii operacji lotniczych.
Lotnisko Katowice jest największym regionalnym polskimportem lotniczym w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo. Przewoźnicyoferują z Pyrzowic ponad sto tras regularnych i czarterowych. W oferciepołączeń regularnych są nowe kierunki, jak Teneryfa, Dubaj, Lanzarote, Lizbona,Malta, Reykjavik i Katania. Nowości w siatce połączeń czarterowych to WyspyZielonego Przylądka, Oman a także znane i popularne Zanzibar, Dominikana, czyteż Zjednoczone Emiraty Arabskie.
„