Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lotnisko Schiphol wypłaci liniom KLM odszkodowanie za odwołane loty

infoair
23.05.2023 11:15
KLM doszedł do porozumienia z zarządem amsterdamskiego portu lotniczego Schiphol w sprawie finansowego odszkodowania za konieczność odwołania kilkuset lotów z powodu niedoboru pracowników lotniskowych.

Władze portu w Amsterdamie, po wielu miesiącach negocjacji, zgodziły się zrekompensować holenderskim liniom lotniczym utracone dochody i wypłacić odszkodowanie, lecz tylko w kwocie 35 mln euro. Finansowa rekompensata oznacza, że lotnisko „zapłaci” za wypłacone przez KLM pasażerom odszkodowania i zmiany rezerwacji. Port nie zgodził się na rekompensatę utraconych 315 mln euro dochodów.

Zarząd KLM jest zdania, że w podczas zeszłorocznego chaosu na lotnisku linie straciły około 350 mln euro. 75 mln euro zostało wypłacone pasażerom w ramach odszkodowań za odwołane w ostatniej chwili rejsy i zmiany rezerwacji. Pozostałe 275 mln euro przewoźnik potraktowały jako utracone dochody. 

Rzecznik KLM powiedział największemu holenderskiemu dziennikowi, „De Telegraf”, że  linie cieszą się z zawartej ugody, lecz poziom odszkodowania jest zbyt mały. Przedstawiciel zarządu amsterdamskiego portu lotniczego Schiphol nie udzielił komentarza, powołując się na zapisy umowne dotyczące poufności zawartej ugody.

Anulacje i opóźnienia w realizacji operacji lotniczych były wynikiem niedoboru pracowników lotniskowych potrzebnych do tego, aby wszystkie działy lotniska sprawnie funkcjonowały. 

KLM jako największy operator na lotnisku Schiphol w Amsterdamie, najbardziej ucierpiał podczas „trudnego okresu” w ubiegłym roku.  Wiele innych linii lotniczych także poniosło znaczne szkody z powodu zakłóceń, co oznacza, że tacy przewoźnicy również są upoważnienie do ubiegania się i otrzymania finansowego zadośćuczynienia.

Jednak mało prawdopodobne jest, aby zarząd amsterdamskiego portu zgodził się na przyznanie rekompensat innym poszkodowanym przewoźnikom. Wypłacenie kolejnych odszkodowań spotęgowałoby problemy finansowe lotniska. Tymczasowy dyrektor generalny Schiphol, Ruud Sondag, przyznał, że rok 2022 był „złym rozdziałem” w historii portu, a lotnisko poniosło całoroczne straty w wysokości 77 mln euro.