Lotnisko Olsztyn-Mazury otwarte

infoair
21.01.2016 07:31

Lot z Szyman do Berlina zainaugurował w środę działalnośćportu lotniczego Olsztyn-Mazury. Władze samorządu województwa przekonywały wtym dniu, że warto latać na Mazury. Od czwartku z Szyman będą odbywać sięregularne loty do Berlina i Krakowa.

W środę rano wystartował pierwszy samolot do Berlina z 23pasażerami na pokładzie. Byli to przedstawiciele władz samorządowych,kierownictwa portu Olsztyn-Mazury, dziennikarze oraz przedstawicieleRegionalnej Organizacji Turystycznej. Wczesnym popołudniem rejsem powrotnymprzylecieli z kolei z Berlina do Szyman także niemieccy touroperatorzy idziennikarze, którzy będą poznawać walory turystyczne Mazur.

Wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego WiolettaŚląska-Zyśk podkreśliła, że kierunki lotów – te, które już są realizowane orazte, które są w planach, czyli do Monachium, Londynu i Dublina – są odpowiedziąna oczekiwania potencjalnych pasażerów.

Tam, gdzie będziemy latać zamierzamy prowadzićkampanię promocyjną dotyczącą portu i połączeń. Nie tylko sami, ale ztouroperatorami i branżą turystyczną z regionu” – zapowiedziaławicemarszałek, która z dziennikarzami rozmawiała na pokładzie samolotu.

Według Śląskiej-Zyśk samorządowcy mogą być dumni, że budowęregionalnego lotniska udało się doprowadzić do końca w tak ekspresowym tempie.Podkreśliła, że port lotniczy chce obsługiwać zarówno loty biznesowe jak iturystów.

„Mamy dwie specjalne strefy ekonomiczne, doskonale sięrozwijające. Zależy nam na pozyskiwaniu inwestorów. Nasz region specjalizujesię w trzech dziedzinach: meblarstwie, ekonomii wody i zdrowej żywności” -mówiła. Przypomniała, że połowa powierzchni województwa to obszary chronioneprzyrodniczo, stąd równie ważnym elementem regionalnej gospodarki jestturystyka.

Wicemarszałek była pytana przez dziennikarzy, ile samorządwojewódzki będzie dopłacał do działalności lotniska. Odpowiedziała, że wwieloletniej prognozie finansowej są zabezpieczone środki na dofinansowanielotniska, a prawo pozwala przez pierwszych 10 lat działalności pomagać spółkomlotniskowym, żeby się wzmocniły. „Mamy również takie wsparcie, jest to 15mln zł rocznie, z tendencją malejącą, ze spłatą obligacji. I to wsparcie jestprzewidziane do 2023 r.” – wyjaśniła.

Na razie samorząd województwa jest w 100 proc. udziałowcemspółki zarządzającej lotniskiem. Jednak – według Śląskiej-Zyśk – będziezapraszać do udziału inne samorządy. „Nie wyobrażam sobie portu lotniczegoOlsztyn-Mazury bez udziału Olsztyna czy Szczytna. Jesteśmy otwarcie na innychpartnerów, ale po 5 latach, czyli po okresie trwałości projektu” – dodała.

Zdaniem wicemarszałek w biznesplanie na 10 lat założonoprognozy racjonalne i oszczędne, by „nie powtórzyć sytuacji, które były nainnych lotniskach”. W 2016 r. port lotniczy w Szymanach ma obsłużyć 30tys. pasażerów. W ocenie warmińsko-mazurskich samorządowców jest to”liczba bardzo realna”. Jak przekonywali, lotnisko w przyszłości jestw stanie obsługiwać nawet 700-800 tys. pasażerów rocznie, ale musi dojść dotego „małymi krokami”.

W uroczystym otwarciu lotniska w Szymanach uczestniczyłwiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, który przyleciał niewielkim samolotemz Warszawy. „Po ponad 20 latach starań mamy wreszcie (na Mazurach)lotnisko, które może obsługiwać ruch towarowy, pasażerski i międzynarodowy. Tojest wielki sukces tych, którzy do tego doprowadzili. A było kilka takichmomentów, że wydawało się, iż ten port nie powstanie” – mówił.

W ocenie wiceministra przed mazurskim portem jest teraznajważniejszy czas, bo trzeba doprowadzić do tego, że lotnisko „ma żyć, maprzewozić pasażerów, ma zarabiać”. Jak zaznaczył, nie w krótkiejperspektywie ale – jak to ujął – trzeba tworzyć warunki do rozwoju.

Pierwszy przewoźnik – SprintAir – będzie realizowałpołączenia z Krakowem i Berlinem (po trzy tygodniowo). W sezonie zimowymuruchomione zostanie jeszcze połączenie z Monachium, a w letnim – z Londynem,Dublinem, Oslo i Zagłębiem Ruhry.

Dyrektor handlowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury KrzysztofPawłowski powiedział PAP, że trwają intensywne negocjacje z przewoźnikamikolejnych linii, ale „nie może ujawnić o kogo chodzi”.

„Dla nas konkurencją będzie niedługo Malaga czyBarcelona, bo jeśli linia lotnicza ma samolot w Londynie, to czy on poleci zSzyman czy z Barcelony nie stanowi różnicy” – ocenił.

Dodał, że historia zatoczyła koło, ponieważ w 1926 r. odbyłsię pierwszy lot na trasie Berlin-Olsztyn. I teraz w 90. rocznicę tamtego lotupierwszy samolot pokonał trasę Szymany-Berlin.

Właściciele biur podróży prowadzący działalność w Niemczech,z którymi rozmawiała PAP, ocenili, że nowe połączenie lotnicze to dobry krok,teraz potrzeba jedynie promocji. Jak przyznała jedna z nich – MagdalenaTejwan-Bopp – ponad 30 proc. turystów z Niemiec wybiera jako cel podróżyMazury.

Szef regionalnej Organizacji Turystycznej Jarosław Klimczakpodkreślił, że Warmia i Mazury są regionem, który powołał regionalnegotouroperatora. „Mamy 120 hoteli z 7 tys. miejsc noclegowych. Każdy, ktoprzyleci tutaj samolotem będzie miał zapewniony transfer do hotelu, wynajemsamochodu oraz opiekę rezydenta” – zapewnił.

Jak dodał, tygodniowa wycieczka autokarowa kosztuje od500-600 euro. Jego zdaniem wycieczka samolotowa zmieści się w tej cenie, apodróż zostanie skrócona z 8-10 godzin do 2 godzin.

Rozbudowa dawnego wojskowego lotniska w Szymanach dostandardu lotniska cywilnego kosztowała 204 mln zł. Inwestycja zostaładofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury2007-2013 kwotą 121 mln zł. Prace modernizacyjne trwały od 2014 r.

Wzmocniono nośność drogi startowej i wydłużono ją do 2,5 km,wybudowano drogi kołowania, techniczne, pożarowe i patrolowe, zainstalowanonaziemną pomoc radionawigacyjną ILS/DME, postawiono strażnicę LotniskowejStraży Pożarnej, zaadaptowano istniejące budynki na potrzeby służb granicznychoraz technicznych lotniska, wybudowano terminal, parkingi, trasę łączącą drogęwojewódzką nr 57 z terminalem.

Zmodernizowano również linię kolejową Olsztyn – Szczytno -Szymany, zakupiono tabor kolejowy i wybudowano przystanek końcowy tuż przyterminalu.