Lotnisko Katowice w marcu: 30 tys. pasażerów
Z lotniska Katowice w marcu br. skorzystało blisko 30 tys. pasażerów, czyli o ponad 69 proc. mniej niż przed rokiem – podały w piątek służby prasowe portu.
Rósł natomiast nadal przewóz lotniczego cargo.
Spadek o 69,2 proc
Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, w ruchu pasażerskim ogółem obsłużono tam w marcu br. 29,8 tys. podróżnych - o 66,9 tys. mniej (spadek o 69,2 proc.) w porównaniu z tym samym okresem ub. roku.
Z siatki połączeń regularnych skorzystało w marcu br. blisko 5 tys. pasażerów, o 73,5 tys. mniej (o 93,7 proc.) w porównaniu z trzecim miesiącem 2020 r. W ruchu czarterowym linie lotnicze przewiozły natomiast z i do Pyrzowic 24,6 tys. osób, czyli o 6,6 tys. więcej (o 36,4 proc.) niż rok temu.
W marcu w Pyrzowicach odbyły się 1082 starty i lądowania, czyli o 507 mniej (o 31,9 proc) niż w tym samym okresie minionego roku.
W całym I kw. br. w Katowice Airport obsłużono 68,9 tys. podróżnych, tj. o 583 tys. mniej (o 89,4 proc.) niż w tym samym czasie w 2020 r. Z regularnych połączeń skorzystało nieco ponad 21 tys. osób, czyli o ponad 505 tys. mniej (o 96,0 proc.) niż rok temu. W ramach lotów czarterowych odnotowano 46,7 tys. pasażerów, to jest o 64 tys. mniej (o 57,8 proc.) w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.
Od stycznia do końca marca katowickie lotnisko obsłużyło 2693 operacji startów i lądowań, czyli o 4 372 mniej (o 61,9 proc.) niż rok temu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak powiedział cytowany przez Adamczyka Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, ze względu na trudną sytuację pandemiczną przewozy pasażerskie ciągle mają problem z odbudową, co szczególnie dotyczy ruchu regularnego.
„W tym segmencie, nawet jeśli jakieś trasy wracają do siatki, to wypełnienia dalekie są od satysfakcjonujących. W czarterach sytuacja wygląda inaczej. Nie ma praktycznie problemu z wypełnieniem rejsów, których z Pyrzowic z każdym tygodniem jest więcej” – wskazał Tomasik.
Czarter i cargo
Podkreślił, że o znaczeniu ruchu czarterowego w Katowice Airport świadczy udział tego segmentu w całości liczby obsługiwanych pasażerów. W pierwszym kwartale 2020 r. ruch regularny miał ok. 80 proc. udział w całości ruchu pasażerskiego. W tym samym okresie br. to czartery stanowią 70 proc. ruchu.
Tomasik zaznaczył w piątek, że w marcu br. roku kontynuowany był stabilny trend dużego wzrostu przewozów cargo z i do Pyrzowic. Podczas trzeciego miesiąca 2021 r. w Katowice Airport obsłużono 2479 ton towarów, to jest o 734 tony więcej (o 42 proc. więcej) w porównaniu z tym samym miesiącem ub. roku. W całym I kwartale br. obsłużono 6704 tony frachtu, o 1839 ton więcej, niż przed rokiem.
„Strategia rozwoju, na którą postawiliśmy w 2007 r., przynosi owoce w trudnym, pandemicznym czasie. Przez lata inwestowaliśmy nie tylko w infrastrukturę do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także w tą przeznaczoną pod cargo. Przez pandemię przewozy pasażerskie się załamały, ale w tym samym czasie strefa cargo cały czas tętni życiem” – skomentował prezes GTL.
„Rok 2021 w segmencie przewozu towarów zapowiada się w Pyrzowicach wyjątkowo rekordowo, ponieważ spodziewamy się około 30 proc. wzrostu ładunków i zbliżenia do wartości 30 tys. ton obsłużonego frachtu rocznie” – zasygnalizował Tomasik.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię, w ub. roku zanotowano 1,44 mln pasażerów.
Lotnisko pozostaje krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.(PAP)