Lotnisko Chopina gotowe na kolejną zimę
Służby techniczne Lotniska Chopina zakończyły przygotowania sprzętu do zimowego utrzymania lotniska. Warszawski port dysponuje najnowocześniejszym w Polsce sprzętem do odśnieżania i jest w stanie zapewnić utrzymanie ciągłości ruchu samolotów nawet przy obfitych opadach.
Do Akcji Zima w sezonie 2013/14 Służba Utrzymania Lotniska przystępuje z dziesięcioma nowymi zestawami odśnieżającymi MB2041/Øveraasen (każdy zestaw składa się z pługa lemieszowego o szerokości roboczej 6,8 m zamontowanego na ciągniku MB, holowanej oczyszczarki Overaasen RS400 ze szczotką czyszczącą i silną dmuchawą) oraz dużą zraszarką Damman o znacznie lepszych parametrach technicznych od wcześniej używanego sprzętu. Pozwala to na oczyszczanie dróg startowych w jednym przejeździe w ciągu zaledwie 25-30 min. Płyty postojowe i drogi kołowania odśnieżane będą sześcioma zestawami starszego typu oraz dedykowanymi do pracy na PPS-ach 5 oczyszczarkami kompaktowymi . Ponadto do dyspozycji Służby Utrzymania Lotniska jest jeszcze 41 innych maszyn i urządzeń.
– Do obsługi tego sprzętu mamy przygotowaną grupę wszechstronnie wyszkolonych, przygotowanych i co ważne zaangażowanych pracowników. Do kolejnej zimy jesteśmy dobrze przygotowani i zapewniam, że podejmiemy wszystkie możliwe i zależne od nas działania aby pasażerowie i towary przewożeni samolotami docierali i odlatywali z Warszawy na czas i bez zakłóceń –mówi Jan Michalak, Szef Służby Utrzymania Lotniska.
W przewidywaniu warunków atmosferycznych na lotnisku pomaga jeden z najnowocześniejszych w Europie systemów typu Ice Alert. Składa się na niego sześć stacji pomiarowych rozmieszczonych na obydwu drogach startowych. Każda z nich jest wyposażona w unikalne w skali światowej i opatentowane aktywne zespoły czujników stanu nawierzchni (BOSO i ARCTIS) oraz analizatory gromadzonych danych. Prognozują one z dużym prawdopodobieństwem termin wystąpienia oblodzenie nawierzchni. Jest to możliwe dzięki komputerowej (automatycznej) analizie wielu parametrów m.in. temperatury powietrza, nawierzchni, wilgotności nawierzchni, wilgotności względnej powietrza, ilości i rodzaju opadów atmosferycznych itp.
W sezonie zimowym 2012/13 utrzymanie lotniska kosztowało rekordową kwotę ponad 20,5 mln zł. Opady śniegu zanotowano w ciągu 60 dni (pierwsze 27 października, ostatnie 5 kwietnia). To niemal dwukrotnie więcej niż w sezonie 2011/12. Bardzo duża była również liczba dni z przypadkiem przejścia temperatury przez 0 st. C (68), przy spadku temperatury wilgotne nawierzchnie wymagają zabezpieczenia środkami chemicznymi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trudne warunki pogodowe spowodowały zużycie rekordowej ilości środków chemicznych do odladzania. Od października do kwietnia zużytych zostało ponad 3,1 tys. ton środków płynnych i stałych (wszystkie środki są ekologiczne, neutralne dla środowiska), niemal tyle samo ile w ciągu dwóch poprzednich sezonów zimowych łącznie.
– Tak trudnej zimy nie pamiętam odkąd tu pracuję. A to już ponad 30 lat –mówi Wiktor Ziemiński, dyrektor Biura Technicznego Lotniska Chopina. –Warto jednak podkreślić, że mimo ekstremalnych warunków nasze lotnisko ani na chwilę nie przestało działać i przez cały sezon zimowy bez przerwy było gotowe do przyjmowania i obsługi samolotów.