Lotnisko Chopina gotowe do „Akcji Zima”
Od października do kwietnia działania Służby UtrzymaniaLotniska Chopina są podporządkowane jednemu celowi – zapewnieniu takiego stanulotniska, który umożliwia bezpieczne prowadzenie operacji lotniczych nawet przyniesprzyjających warunkach atmosferycznych.
-„Odśnieżanie płyty lotniska to zadanie wyjątkowe iwymagające specjalnego przygotowania, zarówno pod względem sprzętu, jak iumiejętności pracowników, którzy będą go obsługiwać. Tu nie ma miejsca nazaskoczenie.” – mówi Hubert Wojciechowski, dyrektor Biura Marketingu i PRLotniska Chopina.
„Akcja Zima” to kryptonim działań służb odpowiedzialnych zaodśnieżanie i oczyszczanie wszystkich niezbędnych powierzchni na lotnisku. Amowa tutaj o dwóch drogach startowych o łącznej długości sześciu i półkilometra i minimalnej szerokości 45 metrów. Do tego dochodzą drogi kołowaniaoraz stanowiska postojowe samolotów. Wszystkie te elementy infrastruktury musząbyć cały czas dostępne dla statków powietrznych, które u nas lądują i startują.Dlatego konieczna jest perfekcyjna współpraca z kontrolerami ruchu lotniczegooraz poszczególnymi liniami lotniczymi. Pozwala to wypracować odpowiedniharmonogram działania tak, aby w minimalny sposób wpływać na terminowośćoperacji lotniczych. Ostateczny scenariusz podyktuje pogoda.
Służba Utrzymania Lotniska Chopina może pochwalić sięnajnowocześniejszym sprzętem. To między innymi dziesięć najnowszej generacjispecjalistycznych zestawów do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania.Każdy z nich dysponuje pługiem o szerokości roboczej prawie 7 metrów orazoczyszczarką i dmuchawą, któreskutecznie usuwają śnieg z czyszczonej powierzchni. Przejazd dziesięciu takichpojazdów umożliwia całkowite usunięcie śniegu z jednej drogi startowej w czasie25-30 minut. Kolumna takich pojazdów wspierana jest przez zraszarki – pojazdy”osłony chemicznej”, które w razie potrzeby pokrywają pas startowy lotniskaśrodkiem zapobiegającym zamarzaniu. Środki chemiczne stosowane na lotniskuznacznie różnią się od popularnej soli używanej przez uliczne pługi. W trosce ośrodowisko naturalne, na Lotnisku Chopina stosowane są preparaty ekologiczne nabazie mrówczanów.
Drugim „koniem roboczym” Akcji Zima są oczyszczarkikompaktowe, na których zamontowane jest wyposażenie pozwalające oczyścić i wrazie potrzeby zabezpieczyć środkami chemicznymi stanowiska postojowe dlasamolotów. Na oczyszczenie jednego takiego stanowiska potrzebują zaledwie 10-15minut.
Oprócz dwóch głównych typów wyposażenia zimowego, nalotnisku znajdują się inne, różnorodne pojazdy uzupełniające – od specjalnychpługów wirnikowych, które odrzucają pryzmy śniegu zgarnięte z dróg startowychlub stanowisk postojowych w bezpieczne rejony, po traktory z pługamioczyszczające mniej newralgiczne, ale również istotne obszary lotniska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmienność pogody
Sprzęt jest narzędziem niezbędnym, ale to tylko dziękispecjalistom jest on wykorzystany w sposób fachowy w miejscu i czasienajbardziej dostosowanym do potrzeb. To duże (często nawetkilkudziesięcioletnie) doświadczenie pracowników Służby Utrzymania, wsparteprzez nowoczesne systemy komputerowe – np. ICE ALERT pozwala na właściwezarządzanie działaniami Akcji Zima.
Warto zaznaczyć, że w efekcie dużej liczbydni z temperaturą oscylującą w granicach zera odśnieżanie i zapobieganieoblodzeniu staje się często prawdziwym wyzwaniem. Praca przy obsłudze zestawówwymaga nie tylko doświadczenia, ale również kondycji i koncentracji. Może siębowiem zdarzyć, że cały, trwający 12 godzin, dyżur nasi pracownicy spędzą zakierownicą zestawu, usuwając padający śnieg i zapobiegając pojawieniu się loduna płycie lotniska. Duża liczba drobnych elementów (np. lamp oświetleniowychczy znaków nawigacyjnych) sprawia, że każdy przejazd wymaga skupienia idokładności. Właściwy wybór czasu działania i sprawne przeprowadzenieczyszczenia jest tym większym wyzwaniem, że na Lotnisku Chopina ruch lotniczystale wzrasta, a tym samym zmniejsza sięliczba wolnych „okienek”, kiedy służby mogą działać.
„