Lotniczy kontrolerzy nie będą mogli strajkować?

infoair
18.05.2020 13:30

15 maja na stronach RCL pojawił się projekt ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.

Z noweli wynika, że kontrolerzy ruchu lotniczego czy informatorzy służbinformacji powietrznej nie będą mogli strajkować. Z kolei PAŻP zobowiązana zostanie do udzieleniakontrolerowi co czwartej wolnej niedzieli.

Strajk niedopuszczalny

Jak czytamy w uzasadnieniu, projekt przewiduje zmianę art.19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych,zawierającego wyliczenie służb, w których niedopuszczalne jest organizowaniestrajku. Zgodnie z tym artykułem strajk jest niemożliwy na stanowiskach pracy,urządzeniach i instalacjach, na których zaniechanie pracy zagraża życiu izdrowiu ludzkiemu lub bezpieczeństwu państwa.

Wliczone są również służby w których strajk nie może sięodbyć. Są to m.in. ABW, AW, SKW, CBA, SOP. Po zmianie przepisów, ten katalogzostanie rozszerzony także m.in. o kontrolerów ruchu lotniczego.

„Należy w tym zakresie wskazać, że działalnośćoperacyjna Agencji (PAŻP – PAP) w zakresie zarządzania przestrzenią powietrznąw Polsce jest prowadzona przez wyspecjalizowane służby, w szczególności przezsłużbę kontroli ruchu lotniczego oraz służbę informacji lotniczej. Aby służbyte były zapewniane przez Agencję w sposób bezpieczny, ciągły, płynny iefektywny konieczne jest uniemożliwienie organizowania strajku pracownikomodpowiedzialnym za wykonywanie zadań Agencji w tym zakresie, tj. kontroleromruchu lotniczego i informatorom służby informacji powietrznej oraz personelowitechnicznemu” – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Czas pracy

Projekt przewiduje, także zmianę rozwiązań dotyczących czasupracy kontrolerów ruchu lotniczego. Po nowelizacji, PAŻP zostanie zobowiązanado udzielenia pracującemu w niedzielę kontrolerowi, co najmniej jednejniedzieli wolnej raz na cztery tygodnie.

Nowe przepisy pozwolą PAŻP tworzyć oraz obejmować udziały iakcji w spółkach prawa handlowego. Według autorów projektu, ma to pozwolićAgencji np. na realizację projektów międzynarodowych przy udziale innychpodmiotów, tworzenie i rozwijanie usług, rynku dronowego z polskimi firmami,czy – jak napisano – zapewnianie usług nawigacyjnych w portach lotniczych (wtym np. w Centralnym Porcie Komunikacyjnym dla Rzeczpospolitej Polskiej) przyudziale partnerów krajowych (np. podmiotów zarządzających lotniskami).

Zgodnie z obecnymi przepisami PAŻP nie może co do zasadyobejmować udziałów w innych spółkach niż spółkach Skarbu Państwa lub JST.

Według resortu infrastruktury, rozszerzenie katalogu zadańustawowych PAŻP o możliwość prowadzenia działalności innowacyjnej pozwoli wprzyszłości, by Agencja stała się ośrodkiem innowacyjnym wokół któregokoncentrować się będą działania związane z rozwijaniem elementów nowatorskichbranży lotniczej.

Zagraniczna ofensywa

Nowela pozwoli też PAŻP tworzyć oddziały zagraniczne, co -jak zaznaczono – pozwoli Agencji np. osiągać przychody z usług nawigacyjnych winnych państwach.

Projekt zakłada też, że zasady przygotowania planów przezPAŻP będzie powiązane z uregulowaniami europejskimi.

Nowe przepisy możliwą PAŻP posługiwanie się skrótem PANSA(polish air navigation services agency), co według MI ma zwiększyćrozpoznawalność marki Agencji na rynku krajowym i zagranicznym.

Z projektu wynika ponadto, że Agencja w przyszłości zmieniswoją siedzibę i będzie sie ona znajdowała poza stolicą.

W OSR czytamy bowiem, że „ustawa o PAŻP w obecnieobowiązującym brzmieniu stanowi, że siedzibą Agencji jest Warszawa; tymczasem,mając na uwadze potrzeby PAŻP, planowane jest przeniesienie siedziby Agencjipoza Warszawę; stąd też propozycją projektodawców jest ustalenie siedziby PAŻPw statucie nadawanym przez ministra właściwego do spraw transportu w drodzerozporządzenia”.

W uzasadnieniu do projektu przypomina się o budowie centrumzarządzania ruchem lotniczym poza Warszawą. Chodzi o planowaną nową siedzibęPAŻP w Regułach pod Warszawą. W ubiegłym roku Agencja informowała, że jejbudowa ma pochłonąć 1 mld zł. (PAP)