Lotnicza branżą zmaga się z wirusem. Miliardowe straty

infoair
06.03.2020 08:30

Szerzeniesię epidemii Covid-19 może narazić transport lotniczy w 2020 roku na stratysięgające 113 mld dolarów i postawić go w bezprecedensowej sytuacji – ogłosiło5 marca Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

„Wczasie nieco dłuższym niż dwa miesiące perspektywy sektora w większościregionów świata stały się zdecydowanie niepokojące” – oświadczył dyrektorgeneralny IATA Alexandre de Juniac po naradzie w Singapurze, na której uznanosytuację branży za „niemal bezprecedensową”.

Jakie środki?

Wchwili gdy rządy zastanawiają się nad środkami, które mogłyby poprawićsytuację, sektor transportu lotniczego „w tym wyjątkowym momencie”powinien liczyć się z możliwością obniżenia podatków i szeregu kosztówoperacyjnych ponoszonych przez towarzystwa lotnicze – sugerował de Juniac.

IATA,która zrzesza 290 przewoźników powietrznych, ocenia straty poniesione dotądprzez nich w sektorze transportu pasażerów na 63 mld dolarów. Mogą onewzrosnąć, według IATA, do 113 mld dolarów jeśli koronawirus będzie się nadalrozprzestrzeniał.

Zfinansowego punktu widzenia straty będą równe tym, jakie sektor poniósł podczasświatowego kryzysu finansowego w latach 2008-2009 – przewiduje IATA.

20lutego IATA ogłosiło pierwszą ocenę, która dotyczyła jedynie strat finansowychprzewoźników wynikających z wybuchu epidemii Covid-19 w Chinach. Wyniosły 29,3mld dolarów.

Późniejwirus zaatakował jednak ponad 80 krajów.

Redukcja rezerwacji – redukcja lotów

WedługIATA, wartość giełdowa firm lotniczych zmalała w związku z Covid-19 o około 25proc. Są to straty o 21 proc. większe niż te, które przewoźnicy powietrzniponieśli wskutek epidemii SARS (syndrom ostrej niewydolności oddechowej) w 2003roku.

Odstycznia dziesiątki towarzystw lotniczych zawiesiły bądź zredukowały swepołączenia z Chinami, pierwszym ogniskiem epidemii, a następnie z Włochami.Epidemia przyczyniła się do globalnego spadku rezerwacji.

Wzwiązku z epidemią koronawirusa rezerwacje lotów do Europy z takich kierunków,jak obie Ameryki, Azja i Afryka uległy w ostatnim tygodniu lutego redukcji o 79proc. – ogłosiła w czwartek firma ForwardKeys.

Pierwszymw Europie towarzystwem lotniczym, które ucierpiało wskutek epidemiikoronawirusa, były brytyjskie linie Flybe, które już w ubiegłym roku miałypoważne problemy. Przewoźnik ogłosił w czwartek, że kończy swą działalność.

Linielotnicze ogłosiły już szereg oszczędnościowych posunięć – takich, jakzamrożenie liczebności personelu, płac i promocji, a także redukcja wydatkówadministracyjnych i bezpłatnych urlopów.

Lufthansauziemiła 150 swych samolotów. Air France przyspieszyła odesłanie części swoichmaszyn na przeglądy techniczne. WedługIATA, dobrą nowiną jest spadek cen ropy naftowej na początku roku. (PAP)