LOT wymarzył nowy samolot
Polskie Linie Lotnicze LOT chciały być pierwszym europejskim przewoźnikiem z najnowocześniejszym samolotem. Władze spółki marzyły o tym od lat. Przekładanie dostaw z roku na rok zamiast „dream”przypominało „neverending”story. Dla tych co zwątpili mamy dobrą wiadomość –polski Dreamliner już wylądował!
Pamiętacie? 24 czerwca na Okęciu wylądował prawdziwy Boeing 787 –„Dreamliner”. Niestety na sobie nie miał barw LOT’u, a przybył tylko na chwilę. Wracając z pokazów lotniczych w Paryżu zahaczył o Warszawę. Runda honorowa nad lotniskiem i doskonałe lądowanie na pasie startowym. Chwilę później –oficjalne przywitanie i konferencja prasowa. Gości wiele –nic dziwnego, takich wydarzeń na największym polskim lotnisku jest niewiele. Co prawda parę miesięcy wcześniej wylądował tu największy pasażerski samolot świata Airbus A380 w barwach Lufthansy, ale…to „Dreamliner”ma być nasz!
Stało się! Po czterech latach wyczekiwania, 13 listopada w Everest, Marcin Piróg otrzymuje symboliczne kluczyki do maszyny. Pierwsza linia w Europie, ósma na świecie –polski przewoźnik może być dumny posiadając we flocie najnowszy produkt amerykańskiego producenta samolotów. W czwartek samolot wylądował na Okęciu. Dokładnie o godzinie 10:51 na Lotnisku Chopina w Warszawie wylądował pierwszy Boeing 787 Dreamliner w barwach Polskich Linii Lotniczych! LOT Warszawski port lotniczy jest jego pierwszą europejską bazą.
Lot z lotniska Everett w Stanach Zjednoczonych do Warszawy trwał ponad 10 godzin. Zanim Dreamliner dotknął pasa startowego na Lotnisku Chopina wykonał nad lotniskiem niski przelot czyli tzw. low pass. Samolot pilotowało czterech kapitanów LOT-u: Jerzy Makula, Marian Wieczorek, Jarosław Zimmer i Krzysztof Lenartowicz przy wsparciu dwóch amerykańskich instruktorów z Boeinga.
Lotnisko Chopina już od wielu miesięcy jest przygotowane do przyjęcia i obsługi Boeingów 787. Po generalnym remoncie drogi startowej DS1 mogą na niej regularnie operować samoloty kodu E, do których zaliczany jest Dreamliner (w przyszłym roku wyremontowana zostanie również droga startowa DS3). Przy terminalu wyznaczonych jest sześć stanowisk do których dokować mogą samoloty tej wielkości. Wszystkie stanowiska wyposażone są m.in. w instalację umożliwiającą bezprzewodowe połączenie z Internetem i ściąganie aktualizacji oprogramowania sterującego systemami samolotu bezpośrednio z serwerów producenta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budynek terminala od strony miasta zdobi ogromny reklamowy banner z wizerunkiem Dreamlinera. W dniu przylotu samolotu lotniskowa rozgłośnia podawała również okolicznościowe komunikaty, a na ekranach informacyjnych FIS wyświetlane były okolicznościowe grafiki.
– Przylot Dreamlinera jest dla lotniska tak samo dużym wydarzeniem, jak i dla przewoźnika. Wspólnie celebrujemy to wielkie święto i ogromnie cieszymy się, że polscy pasażerowie jako pierwsi w Europie będą mogli doświadczać wrażeń związanych z lotem najnowocześniejszym samolotem świata z lub do Warszawy –mówi Radosław Żuk, dyrektor Biura Public Relations Lotniska Chopina.
Choć samolot został oficjalnie zaprezentowany w czwartek to pasażerowie będą mogli skorzystać z jego usługi dopiero w grudniu. 14-tego maszyna zawiezie ich do Pragi. Boeing 787 nie będzie obsługiwał tego połączenia regularnie –samolot będzie wykorzystany również do lotów do Monachium, Frankfurtu, Londynu, Wiednia i Chicago. Potem…przedstawiciele LOT chcą zwiększyć zasięg. Wykorzystując możliwości jakie daje nowa maszyna planowane są loty dłuższe, np. do Tokio czy Seulu.
Kadłub samolotu zbudowany jest w całości z materiałów kompozytowych. Mają one strukturę niejednorodną, które cechują się różnymi właściwościami. Najczęściej jeden zapewnia spójność, twardość i odporność na ściskanie podczas gdy drugi zapewnia pozostałe walory mechaniczne. Dzięki lżejszej wadze spala o 20% paliwa mniej niż konkurencyjne wyroby. Co więcej samolot pobił już kilka rekordów. Przypomnijmy chociażby jeden –dystans nieprzerwanego lotu. Maszyna pokonała prawie 20 tys. km wykonując lot z Seattle (USA) do Dhaka (Bangladesz).
Boeing 787 „Dreamliner”może przewieźć jednorazowo do 330 pasażerów. Nasza maszyna zabierać będzie 18 osób w klasie biznes, 21 w Premium economy oraz 213 w klasie ekonomicznej.
PLL LOT zamówił łącznie 8 maszyn. Kolejne dostawy będą realizowane sukcesywnie, jednak drugi samolot dołączy do eksploatacji dopiero w przyszłym roku. Pierwszym przewoźnikiem posiadającym „Dreamlinery”we flocie były japońskie linie lotnicze All Nippon Airways (ANA), które pierwszą maszynę otrzymały rok temu. Obecnie ośmiu przewoźników posiada 25 takich maszyn, a zamówienia u amerykańskiego producenta opiewają na kolejne 800 sztuk.